DOBRO JE ZNATI

Kod starijih dizelaša koristi dolijevanje 0,5% dvotaktola u gorivo

Bitni dijelovi sustava za ubrizgavanje goriva, posebice visokotlačna pumpa i brizgaljke, podmazuju se samim gorivom te kad se koristi gorivo bez sumpora, povećava se rizik njihovog trošenja

Mnogi ne znaju da je ‘zloglasni’ sumpor u dizelskom gorivu i koristan, pa njegovim uklanjanjem nastaju problemi kod starijih motora. Gorivo se uklanja iz dizelskog goriva, jer sumporni dioksid koji izlazi iz ispuha (kao produkt izgaranja), u kontaktu s vodenom parom stvara sumporastu kiselinu, odnosno kisele kiše, koje uništavaju vegetaciju i zagađuju okoliš.

U motoru je sumpor štetan, jer s vlagom koja se kondenzira u unutrašnjosti motora stvara kiseline koje nagrizaju vitalne dijelove motora te razblažuju motorno ulje, što pogoršava podmazivanje. Uz to potiče stvaranje čađe. Naime, sumpor je inhibitor (poticatelj) stvaranja čađe, jer povezuje lance ugljikovodika u gorivu, čime se otežava njegovo zapaljenje.

Nastaje kašnjenje i tada gorivo ne uspijeva potpuno izgarati te se iz neizgorenoga izlučuje čađa (nakupine elementarnog ugljika).
Međutim, elementarni sumpor, dok se ne spoji s vodom, djeluje kao dobro kruto mazivo (postoje kruta, tekuća i plinovita maziva).

Također spojevi sumpora s česticama metala (sulfidi) djeluju kao mazivo. Najpoznatije kruto mazivo upravo je molibdenov disulfid MoS2, koje se koristi od sredine 30-ih, a tvrtka Liqui Moly nudi ga u cijeloj paleti maziva i aditiva.

Bitni dijelovi sustava za ubrizgavanje, posebno visokotlačna pumpa i brizgaljke, podmazuju se samim gorivom te kad se koristi gorivo bez sumpora, povećava se rizik trošenja vitalnih dijelova sustava za ubrizgavanje (kojima se transportira gorivo prije nego što počne izgaranje) – najviše tarni dijelovi visokotlačne pumpe i brizgalica.

Noviji dizelaši to su nadoknadili kvalitetnijim materijalima, a prvenstveno toplinskom obradom kritičnih dijelova, koja povećava izdržljivost na trošenje. Najčešće se koristi plinsko nitriranje. Dodavanje 0,5% dvotaktola (na 40 litara – dva decilitra) u gorivo rješava problem, ali kod najsuvremenijih motora sa sustavima za pročišćavanje čađe to može smetati.

Dvotaktol se bolje miješa s gorivom, a potom u motoru izgara i ne stvara talog u komori za izgaranje.