Pravodobnim pregledom nepravilnosti i kvarovi otkrivaju se u najranijoj fazi, kad je i popravak najjednostavniji, a trošak najmanji…
Mnogi specijalizirani servisi nude besplatne preglede. Iako u tome mnogi vide ‘navlakušu’, jer tako servisi dobivaju klijentelu i prisiljavaju vlasnike automobila na popravke, koristi su obostrane. Naime, ako se nepravilnosti i sitni kvarovi otkriju u ranoj fazi, sprječava se da prerastu u velike i skupe kvarove.
Pravodobni popravci su i najjeftiniji, a vlasnik automobila može sam odlučiti što od popravaka želi napraviti odmah, a što može ostaviti za kasnije. Servisi sami često određuju listu prioriteta popravaka i one su u pravilu korektne. No, svakako treba razlučiti ono što treba napraviti odmah i ono što može još pričekati neko vrijeme.
Postoji tri vrste dijagnostike motora: mehanička, kojom se provjerava mehanike motora, hidraulična, koja podrazumijeva provjeru stanja sustava za dobavu goriva te elektronička, u kojoj se provjeravaju sustavi ubrizgavanja i paljenja, odnosno sve električne i elektroničke komponente tih sustava. U prvom se koraku se mjeri tlak kompresije i propuštanja cilindara, jer o tome ovisi opće stanje motora, potom se mjeri tlak ulja, stanje razvodnog mehanizma (remen/lanac, bregasta vratila) te provjeravaju sustavi hlađenja i ispuha.
U hidrauličkoj dijagnostici mjeri se tlak i količina goriva te utvrđuju razlike po pojedinim cilindrima, provjerava stanje brizgalica te regulatora tlaka, filtra i spremnika goriva. Na kraju, na red dolazi elektronička dijagnostika, u okviru koje se, kod benzinskih motora, ispituju bitne komponente sustava za niski i visoki napon (električne vodove, senzore, davače impulsa, konektore, svjećice, elektronika paljenja, Hallov davač, upravljačka elektronika), razvodnik visokog napona, bobine za statički razvod, senzore tlaka usisanog zraka, položaja leptirastog ventila, temperature usisanog zraka, temperature tekućine motora i kliktanja.
Posebice je važno ispitivanje stanja leptirastog ventila, elektromagnetskog ventila i lambda sonde.
Nakon što u servisu naprave dobru dijagnostiku, popravak je u pravilu lakši i jednostavniji te svaki vlasnik automobila može procijeniti koliko bi ga popravak stajao. Preporučljivo je koristiti originalne rezervne dijelove, jer to jamči ispravnost i pouzdanost automobila
Potrebno je naglasiti da se u svrhu dijagnostike koriste sva sredstva (razni mjerni instrumenti, manometri, osciloskopi, kompjutori, analizatori, alati, naprave). Isto tako važno je znanje i poznavanje pojedinih sustava automobila kao i baze podataka za pojedine tipove vozila.
Svrha dijagnostike jest otkrivanje grešaka i anomalija na vozilu, njihovo otklanjanje i u konačnici potvrdu ispravnosti vozila. Za to je potrebna kvalitetna elektronička oprema, a popravak treba napraviti u specijaliziranom servisu za upravljačku elektroniku automobila. Dakle, tu nema ništa po sustavu ‘uradi sam’.