DOKTORE POMOZITE

Ako manšetu ne izmijenite nakon pucanja, stradat će skupi homokinetički zglob

Manšete (orukvice) na pogonskim vratilima bitan su zaštitni dio mehanizma prijenosa snage, koji se ne smije zanemariti, jer ako se nakon oštećenja odmah ne izmijene, nastat će velika šteta

Manšete prednjih homokinetičkih zglobova zadržavaju mazivo i sprečavaju prodor nečistoća i vlage u osjetljivi mehanizam zgloba. Pregled je jednostavan – treba sa samo duboko nakloniti i pogledom pod automobil utvrditi stanje gumenih ‘harmonika’. Veća je oštećenja (potrganu gumu) lako uočiti, a sitne se pukotine otkrivaju po tamnim tragovima curenja masti. Za detaljan je pregled preporučljivo podignuti automobil dizalicom i skinuti kotač. Zakretanjem volana na lijevu i desnu stranu, te okretanjem kotača može se lako procijeniti stanje manšete.

Treba je pozorno pregledati po cijelom obodu, jer je svaka pukotina potencijalna opasnost. Ne treba zaboraviti da guma s vremenom stari i gubi elastičnost, što pogoduje nastanku pukotina i lomu.  Oštećenje manšete treba otkriti u što ranijoj fazi, dok mazivo još nije iscurilo, a vlaga i prljavština nisu ušli u osjetljivi mehanizam. Zamašćena manšete prvi je znak pucanja i treba reagirati odmah i izmijeniti je. Svako odgađanje je štetno, jer u osjetljivi mehanizam homokinetičkog zgloba počinje prodirati vlaga i prljavština te ga počinje oštećivati.

Kašnjenje izmjene dovodi do uništenja zgloba na pogonskom vratilu. Zbog toga je prije ljetnih ferija, posebice prije odlaska na duži put, mudro preventivno izmijeniti ispucale manšete.  Ako je manšeta potpuno potrgana, moguće je oštećenje homokinetičkog zgloba. To se prepoznaje po škripanju i lupkanju prilikom vožnje u zavoju i po povećanom zazoru.

Prilikom izmjene manšete homokinetički zglob treba dobro oprati u sredstvu za čišćenje, kako bi se iz njega potpuno uklonila vlaga i prljavština. Kad se dobro osuši, zglob treba temeljito namastiti grafitnom mašću. Pri tome se ne smije pretjerivati, jer višak masti može pritiskom smanjiti trajnost manšete. Klonite se neprovjerenih neoriginalnih manšeta. Originalne su izrađene od kvalitetnog armiranog polimera, što im jamči dug vijek u eksploataciji. Cijena manšete manja je stavka u ukupnom trošku, te nije razumno štedjeti. Na našem su tržištu česte manšete bez ojačanja, koje proizvode razni vulkanizeri ili stižu od ‘divljih’ proizvođača.

One su najčešće loše kvalitete i male trajnosti, te ih je preporučljivo ugraditi jedino ako se ne mogu nabaviti originalne. Pri izmjeni manšeta homokinetičkog zgloba treba staviti i nove metalne obujmice, jer su one u pravilu za jednokratnu upotrebu. Trebaju se stegnuti odmjereno, jer se pretjeranim stezanjem može oštetiti rub manšete. Manšete na mjenjaču su trajnije od manšeta homokinetičkog zgloba, pa mnogi zaborave na njih. Kod starijih je vozila njihovo stanje upitno. Ako je manšeta potrgana, gubi se hipoidno ulje, što može biti pogubno za mjenjač.

Pri izmjeni manšete homokinetičkog zgloba preporučljivo je istodobno izmijeniti i manšetu na mjenjaču, jer se to može obaviti ‘o istom trošku’. Tada je i poželjno izmijeniti i ulje u mjenjaču, pogotovo ako to dugo niste napravili. Manšete zupčaste letve još su važnije od onih na kotačima. Zupčasta se letva bez maziva troši brže, posebice ako među zupce uđe vlaga ili prašina. Tada se brzo povećava zazor između zupčanika i zupčaste letve, te se povećava rizik iznenadnog loma. To je nešto najopasnije što vam se može desiti u vožnji!

Prije ugradnje nove manšete treba temeljito očistiti mehanizam homokinetičkog zgloba te provjeriti stanje vitalnih dijelova. Potom treba namastiti mehanizam, doziranom količinom posebnog maziva(ne pretjerivati) te postaviti i učvrstiti novu manšetu. Foto: Screenshot, YouTube

Zupčasta se letva u pravilu nalazi iza motora i pregled je vrlo jednostavan. Kod nekih je automobila pri tome potrebno izvaditi rezervnu gumu. Masna ili potrgana manšeta znak je za uzbunu i zahtjeva hitan popravak. Ako manšeta izgleda ispravno, stisnite je rukom i vidite je li ispucala. Ispucalu manšetu izmijenite bez odgađanja, jer je popravak oštećenog upravljačkog mehanizma zahtjevan i skup. U izmjenu manšeta se upuštajte samo ako imate i “alat i zanat”. Premda je manšeta jednostavna, njena izmjena nije ni laka ni jednostavna. Zato je većini vlasnika automobila pametnije – otići mehaničaru.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo