DOKTORE, POMOZITE

Upalila se lampica ulja, pa sam dolio ulje različite marke od onog u motoru. Jesam li pogriješio?

Niste pogriješili, ulja se, u nuždi, mogu miješati, pogotovo ako su iste viskoznosti, najvažnije je doliti ga kad mu je razina preniska… i nemojte ‘cijediti’ interval izmjene!

PITANJE ČITATELJA

Prošlog tjedna, neposredno prije tankiranja goriva, upalila mi se lampica ulja. Kad sam izmjerio šipkom, utvrdio sam da je razina za centimetar ispod minimuma. Pitao sam djelatnike na pumpi koji su mi savjetovali da ulijem motorno ulje 5W-30 njihove marke, premda je u motoru bilo druge, ali jednake gradacije. Jesam li dobro postupio?

ODGOVOR DOKTORA

Dobro ste postupili kad se već upalila lampica za tlak ulja, ali nikako nije dobro što ste dozvolili da se to dogodi. Svaki motor troši određenu količinu motornog ulja, novi oko 0,1 l/1000 km, a potom se povećava. Radi se o izgaranju i curenju. Ulje povećano izgara zbog istrošenja klipova i karika te vodilica ventila, a curi na poklopcu ventila, karteru i semerinzima bregastog i koljenastog vratila. Sve se povećava s godinama i kilometrima, a 0,5 l/1000 km je granica kad treba popraviti motor.

Važno je motorno ulje redovito dolijevati, prije nego što dođe do minimuma. Ako se upali lampica ulja, što je znak teškog zanemarivanja automobila, treba odmah ugasiti motor i ne paliti ga dok se ne ulije, preporučljivo je do maksimuma.Ako nije dostupno ulje koje u motoru, ulijte bilo koje drugo ulje iste ili slične viskoznosti. Motorna ulja se u nuždi mogu se miješati, čak i ako nemaju istu osnovu (mineralna, polusintetična, sintetična).

No, važno je da se u turbo motor uvijek ulije 100-postotno sintetično ulje, što se prepoznaje po donjoj granici viskoznosti 0W… ili 5W… Naime 10W… je polusintetično (često se, marketinški, navodi ‘sa sintetičnom bazom’), a 15W… je mineralno. Pazite: Zbog štednje na ulju stradaju fazni lanac, bregasta vratila i turbopunjač!

dr. Željko Marušić

Autor

Preporučeni sadržaj