Servis plinskog sustava radi se svakih 10.000 km, neovisno od redovitog servisa motora. U pravilu se mijenjaju filtri plinske i tekuće faze te provjerava tlak i količina plina. Trošak iznosi 300 do 500 kn, a smanjuje se potrošnja i čuvaju vitalni dijelovi motora…
Redovito servisiranje plinske instalacije, neovisno o klasičnom servisiranju motora, važno je za performanse, potrošnju i trajnost motora. Uz funkciju pročišćavanja treba osigurati da plinsko napajanje bude uvijek ispravno i podešeno. Velika je greška ‘zaboraviti’ na servis, jer se čini da sve dobro radi. Zbog nečistoća u plinu dolazi do taloženja katrana i parafina u isparivaču i brizgaljkama, koje otežava protok plina i osiromašuje smjesu.
Do 20 posto se ne osjeća na radu motora, a pritom vršne temperature, u zonama izgaranja, s 2200 do 2500 rastu na 2700 do 3000°C. Nastaje efekt ‘autogenog rezanja’, koji uništava vitalne dijelove, posebno kod suvremenih motora s finim tolerancijama, nužnim kako bi se skratio rad pod ‘čokom’, radi ekologije i potrošnje. Stoga je neophodna točna i kontrolirana smjesa.
Iznimno je važno da su svi bitni sustavi motora ispravni te da senzori koji reguliraju smjesu (lambda, MAP senzor tlaka i mjerač protoka zraka) daju stvarne rezultate, jer je omjer plina i zraka izravno vezan za njihove vrijednosti. Posebno treba provjeriti je li usisna cijev propusna, jer ako ulazi ‘falš zrak’, smjesa se ne može podesiti.
Veliki servis na 50.000 km, osim izmjene filtara, uključuje servis isparivača i izmjenu seta membrana s brtvama. Uz čisti plin i redovito servisiranje brizgaljki plina traje koliko i instalacija. Po potrebi čiste se i mijenjaju samo ulošci injektora. Servisni set za isparivač, ‘srce’ sustava za napajanje plinom, koji osigurava pravilnu smjesu. Japanski motori nemaju kontinuirano podešavanje zazora ventila, pa mogu izgorjeti ako se vozi na plin, to se može spriječiti ubrizgavanjem ulja, radi hlađenja ventila i preciznom regulacijom, ali…
‘Njuškalom’, elektroničkim uređajem sa senzorom za plin provjerava se propusnost plina na svim spojevima i priključcima. Prljav plin je uzrok većine nevolja. Kvaliteta rada, pouzdanost i troškovi održavanja ovise o kvaliteti autoplina kojeg u plinovitom stanju ulijevamo u benzinskim crpkama, odnosno punionicama. Autoplin, odnosno LPG (liquefied petroleum gas – ukapljeni naftni plin) smjesa je propana i butana (50:50).
Propan ime veću toplinsku vrijednost i ekološki je povoljniji od butana, stoga vrjedniji te ga u smjesi često ima 40 do 45 posto. Veći je problem ako se u procesu proizvodnje plin slučajno ili namjerno onečisti industrijskim otpadom, kako je bilo prije nekoliko godina. Tada se svi filtri brzo zaprljaju te stradavaju brizgaljke i isparivač. U filtru je istina: katran i mulj u filtru siguran su znak da plin nije čist. Tada je dobro promijeniti firmu kod koje točite autoplin.
Važno:
CURENJE PLINA
provjerava se ‘njuškalom’ svakih 10.000 km. Male iscurene količine neće izazvati eksploziju, ali povećavaju potrošnju plina
CURENJE TEKUĆINE
za hlađenje koja grije isparivač provjerava se na 10.000 km, jer ako curi motor će ostati bez hlađenja i može se uništiti
TLAK ISPARIVAČA
provjerava se svakih 10.000 km, jer u slučaju zaprljanja nastaje veliki pad tlaka koji smanjuje protok i osiromašuje smjesu
FILTAR TEKUĆE FAZE
kod elektroventila treba zamijeniti svakih 10.000 do 20.000 km, ovisno o tipu uređaja. Treba temeljito očistiti priključke
SERVIS ISPARIVAČA
nužan je svakih 30.000 do 50.000 km, kad se mijenjaju membrane, ventili i brtve te čiste kanali i pokretni dijelovi regulatora
ČIŠĆENJE BRIZGALJKI
i podešavanje na 30.000 do 50.000 km, u tekućini ili ultrazvučnoj kupki, kako bi distribucija po cilindrima bila ravnomjerna
FILTAR PLINOVITE FAZE
izmijenite svakih 10.000 km, jer vlaga, katran, parafin i ostale nečistoća otežavaju protok i uništavaju brizgaljke plina
ELEKTRO INSTALACIJU
s osiguračima treba provjeriti na 10.000 km, jer o tome ovisi rad brizgaljki i uređaja za doziranje te ispravnost cijelog sustava
DOBAVA PLINA
na svakom servisu treba provjeriti ispravnost vodova, u prostoru motora i ispod vozila, pogotovo bakrenih, jer se lako oštećuju
PROBNA VOŽNJA
nakon svakog servisa radne parametre i smjesu preporučljivo je provjeriti u realnim uvjetima vožnje, i potom ih fino podesiti.