DOKTORE, POMOZITE

Stariji dizelaš ne povećava okretaje preko 3500/min i pali lampicu kvara. Ovo su uzroci

Najčešći je uzrok začađenje turbopunjača koje blokira statorske lopatice te izaziva povećanje tlaka prednabijanja i prelazak u “safe mode”. U pravilu je povezano sa začađenjem DPF-a

Teško postizanje visokih okretaja i signaliziranje kvara starijih turbodizelskih motora, poznat su problem povezan sa začađenjem motora, turbopunjača i DPF-a, koje je pak povezano s greškama u ubrizgavanju – prevelikom količinom goriva zbog propuštanja brizgaljki, koje ne može izgorjeti te stvara čađu. Zbog toga motor dobro radi samo na nižim okretajima, a na visokim dolazi do aerodinamičkog zagušenja u turbopunjaču, izazvanom i povećanim izlaznim otporima u DPF-u.

Pritom, povremeno, nekontrolirano poraste tlak ispušnih plinova u turbopunjaču. Kad senzor tlaka iza kompresorskog kola zabilježi maksimalno dozvoljeni tlak prednabijanja od 1,2 bara, upravljačka elektronika prebacuje na rad s minimalnom snagom, kako bi vitalne dijelove motora zaštitila od preopterećenja i oštećenja vitalnih dijelova.

Tada upravljački elektronički modul ECU uključuje motor u prinudni pogon (“safe mode”) i pali signalnu lampicu. Ovo se u pravilu događa kod starijih i zapuštenih dizelskih motora te je problem u začađenju turbopunjača i DPF, a primarni je problem najčešće u neservisiranim brizgaljkama i takvi motori pri naglom dodavanju gasa ispuštaju crni dim.

Zbog toga,u postupku servisiranja najprije treba krenuti s provjerom ubrizgavanja i čišćenjem brizgaljki. U blažim slučajevima pomaže dodavanja specijalnog sredstva za čišćenje brizgaljki Datacol DataFuel, a u težem je brizgaljke potrebno očistiti i servisirati. Potom treba očistiti filtar čađe (DPF). Nakon toga stanje se često stabilizira, a u protivnom nužan je treći i najzahtjevniji zahvat – čišćenje i servisiranje turbopunjača.

Treba ga rastaviti, očistiti, izmijeniti brtvila, ležajeve i ventile te ga temeljito balansirati. Prije sastavljanja treba izmjeriti ravnost vratila i ako je izvan tolerantnog područja treba ga izmijeniti. U težim slučajevima, koji indiciraju izmjenu turbopunjača, preporučljiva je kupnja i ugradnja tvornički repariranog turbopunjača.

Autor