TUNING, DA ILI NE

Više snage i uzbudljiviji zvuk plaća se gorivom i kraćim vijekom

 

Sportskim doradama motora, otvorenim ispuhom, tvrđim ovjesom, širim nisko profilnim gumama i stilskim doradama automobilu se poboljšavaju vozna svojstva i izgled automobila, ali samo ako se to napravi stručno i odmjereno…

Znate li koja je razlika između malog djeteta i pilota Formule 1? U veličini igračke! Ta poznata anegdota najbolje objašnjava strast kojom mnogi, uz ogromna ulaganja dotjeruju svoje automobile. U svijetu se u friziranje automobila ulaže više od pedeset milijardi dolara godišnje i to je najprofitabilnija grana industrije.

Kad su u pitanju dodatni konji, široke felge, školjkasta sjedala, spojleri, koji prkose svim zakonima aerodinamike, široki ispušni lonci, za cijenu se ne pita. Najveći je biznis s takozvanim superčipovima, gdje se za set elektroničkih podataka, koje je mogla besplatno dati i tvornica, da nije vodila računa o trajnosti auta, traži 500 ili 1000 eura.

Posljednjih godina uz to obvezno ide ‘bijesna glazba’, sa zvučnicima, pojačalima i subwooferima koji ispunjavaju prtljažnik i paraju uši. Friziranje je često nadomjestak za ono što se ne može kupiti u startu. Mnogi bi, zasigurno, radije imali Mercedes, BMW ili barem Alfu s dvjesto i više konja. Tada najčešće ne bi bilo potrebe za dodatne prerade, ali za takav, izvorni užitak treba novac kojeg mogu izbrojiti samo odabrani.

Ostali, koji žude za više uzbuđenja, nakon što se financijski oporave od kupnje novog ili rabljenog automobila prionu na doradu. Problem tuninga nije jednostavan kako izgleda. Nestručno izveden spojler može destabilizirati automobil, a pri velikoj brzini može se otkinuti i doslovce ubiti nekoga. Najgore je ako povećanje snage ne prate dorade i poboljšanja na kočnicama i ovjesu. Brži i startniji automobil treba se sigurno zaustaviti, a nužno je da zadrži stabilnost i kod većih brzina.

Svi ugrađeni dijelovi moraju imati potrebne ateste kvalitete i pouzdanosti, jer ne treba ni spominjati što se može dogoditi ako se pri velikoj brzini otkažu ‘sportske’ kočnice, pukne dio ovjesa ili otkaže volan. Uz kvalitetne i atestirane proizvode iz Njemačke, Austrije, Italije, Engleske… naše su tržište preplavili jeftini proizvodi iz istočnih i dalekoistočnih zemalja, koji mogu biti doslovce pogibeljni.

Oni su često pakirani u kutije zvučnih i poznatih tvrtki te ima dosta krivotvorina. Zbog toga bi, prilikom svake dorade, trebalo dobiti odgovarajuća odobrenja Centra za vozila Hrvatske, koja uključuju dodatan tehnički pregled i izmjene u dokumentaciji vozila.

Kad je u pitanju tuniranje, u pravilu se ugrađuju neoriginalni dijelovi, koji mogu biti odgovarajuće kvalitete, ali ne moraju. Treba biti posebice oprezan s filtrom zraka, jer oni koji smanjuju otpor u protoku zraka, lošije i pročišćavaju. Najčešće se griješi u izboru sportskih opruga i amortizera, koji su u pravilu znatno manje trajni od originalnih. Ugradnjom neoriginalnih klipova i ležajeva može se izazvati havarija motora.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin