Velika je pogreška ne ići na servis dok nema osjetnih poteškoća u vožnji na plin!

Kako bi sustav koji plin (LPG) dovodi u cilindre benzinskog motora radio ispravno, nužno je jedanput godišnje (ili na 15.000 km, što prije istekne) servisirati plinsku instalaciju…

Kad se ugradi sustav za napajanje tekućim naftnim plinom (LPG) benzinskog motora, uređaj za autoplin postaje najvažniji dio automobila, jer dirigira dobavu plina u motor te ako je nepodešen može izazvati ozbiljne posljedice za elektroniku i motor.

Najvažnije je da prilikom servisa autoplinski sistem bude podešen tako da motor napajamo jednakom količinom energije (J) na autoplin, kao i na benzin, i to za svaki cilindar posebno.

To se kontrolira na servisu, pomoću računala sa softverom te potom vožnjom u svim područjima rada motora – ler, maksimum, ubrzanje, usporenje, konstantna brzina… Precizno se podešava potrebna energetska količina, kroz napajanje LPG-om.

Najveća je pogreška neodlazak na servis dok nema osjetnih poteškoća u vožnji na plin. Naime prilikom rada automobila na plin dolazi do dosjedanja komponenata sustava autoplinske instalacije daleko više nego kod benzinskog sustava ubrizgavanja .. tj isparivaču pada tlak, injektorima dosjedaju sjedišta, filter plina se puni i postupno blokira nečistoćama iz autoplina, koji sadrži parafin i katran, što izaziva osiromašenje smjese i pojavu viška kisika u smjesi.

Motor može raditi, bez osjetnih nepravilnosti i poteškoća i dok je smjesa osiromašena i do 20 posto, ali takav rad oštećuje i skraćuje vijek vitalnih dijelova motora. Vršne temperature mogu porasti za dodatnih 500ºC, na više od 2000 Celzijevih stupnjeva. Ventili, sjedišta cilindara, klipovi, cilindarske stijenke ubrzao izgaraju kao da su autogeno izrezani kisikom.

Ti su problemi neusporedivo opasniji kod novih benzinskih motora, nego kod nekadašnjih (Ladini motori najbolji su primjer), jer su svi presjeci smanjeni, elementi olakšani, kako bi motor radio što učinkovitije i ispuhivao što manje štetnih plinova. To j povezano i sa zahtjevom da se čim prije zagrije i prestane raditi s bogatom smjesom.

 

Kako bi se izbjegla toplinska preopterećenja vitalnih dijelova motora, uslijed rada sa siromašnom smjesom (uz višak kisika koji potiče oksidaciju – izgaranje), važno je u svim uvjetima osigurati točnu i kontroliranu smjesu plina i kisika. Nažalost na tržištu je, radi što niže cijene, trend jeftinih uređaja koji imaju manje precizne i izdržljive (nekvalitetne) dosjedne elemente, a upravljački elektronički modul nema samopodesive korekcije preko OBD-a.

Dakle, važno je pri ugradnji izabrati provjerenu opremu, koja samostalno prilagođava smjesu ovisno o količini zraka, odnosno kisika, upuhanog u cilindre. Takvi sustavi osiguravaju potpune korekcije količina plina i uz kolebanje količina goriva od +/- 20 posto. To omogućava vožnju od 20.000 km, a u našim je uvjetima, zbog manje čistoće plina, koji se manje provjerava nego tekuće gorivo, potrebno provjeriti na 15.000 km.

Uz servis instalacije i uređaja za autoplin, važno je da su na motoru ispravni lambda sonda, MAP senzor (mjerač tlaka usisnog zraka) i mjerač protoka zrak, jer su njihove izmjerene vrijednosti presudne za ispravno podešavanje omjera plina i zraka u usisnoj gorivnoj smjesi. Oštećenja, napuknuća na usisnom sustavu mogu dovesti do nerealnih parametara, što je znatno nepovoljnije i štetnije pri napajanju plinom nego benzinom.

Svakih 15.000 km
• provjeriti ima li curenja plina ‘njuškalom’ na svim spojevima, priključcima, cijevima. Curenje plina pogoršava performanse motora i povećava potrošnju
• provjeriti ima li curenja rashladne tekućine motora koja grije isparivač, jer ako ona curi motor će ostati bez hlađenja, što može izazvati havariju
• provjeriti i kontrolirati pad tlaka isparivača pri povećanju snage motora, jer ako je prevelik motoru se, zbog nedovoljne količine ubrizganog plina, smanjuju performanse
• izmijeniti filtar tekuće faze te pritom ukloniti sve nečistoće kod elektroventila.
• izmijeniti filtar plinovite faze, jer nečistoće vlaga, katran i parafin zaostaju u njemu i dolazi do njegovog blokiranja.

Svakih 45.000 km
• očistiti i podesiti plinske injektore za ubrizgavanje (rastavljanjem i čišćenjem posebnom tekućinom i ultrazvučnom kupkom, kako bi distribucija u svim cilindrima bila ista
• servisirati isparivač: promijeniti membrane, ventile i brtve te očistiti kanale i pokretne dijelove regulatora tlaka
• provjeriti električnu instalaciju i osigurače
• provjeriti sve vodove i priključke za dobavu plina, pogotovu ako su vodovi od bakra koji lako puca
• napraviti probnu vožnju u svim uvjetima opterećenja motora te podesiti parametre ubrizgavanja

Komentari