PRIPREMA VOZILA ZA ZIMU

Za jutarnje paljenje, pouzdan rad i sigurnost

Korištenje vozila i vožnja u zimskim uvjetima je u velikoj mjeri drugačija nego ostali dio godine…

Kolnici su mokri, pokriveni snijegom i ledom pa i vožnja mora biti prilagođena navedenom stanju na cesti. Kao i uvijek najvažnija je aktivna sigurnost u vožnji. Tu se prije svega misli na stanje upravljačkog mehanizma, kočni sustav i pneumatike iako ni drugi faktori nisu zanemarivi. Na drugom mjestu je komfor a to omogućava ispravno grijanje, ventiliranje kabine, dobra vidljivost, mogućnost otvaranja i jutarnje paljenje motora.

UPRAVLJAČKI MEHANIZAM
Stanje ovoga sustava mora biti besprijekorno što znači da svi vitalni dijelovi sustava ispravno funkcioniraju te da na njima nema istrošenja ni deformacija. Navedeni nedostaci mogu se prepoznati kao prazni hod kotača volana, lupanje ili zanošenje vozila. Okretanjem volana u jednu ili drugu stranu mehanizam zubne letve mora ići ravnomjerno i lagano. Većina današnjih vozila ima servo volan kod kojih je važno da hidraulika volana radi ispravno i pouzdano. Oni tako i rade ako se ulje u sustavu mijenja redovito, ako su visokotlačne cijevi ispravne, ako su ispravne zaštitne manšete zubne letve, ako je ispravna pumpa servo volana, ako je dobar pogonski remen.

KOČNI SUSTAV
Kočni sustav treba raditi ispravno i sigurno. Sila kočenja treba biti potpuno ista kako na lijevoj tako i na desnoj strani. Ovo je važno jer na klizavom kolniku može doći do zanošenja i okretanja vozila ako postoji i mala razlika u sili kočenja. Uzrok tome je lošije stanje vitalnih dijelova sustava kočnice i to: stanje kočnih obloga, diskova, kočnih kliješta, hidraulike, kočnih bubnjeva, kočne tekućine. Sve navedeno ima direktan utjecaj i na dužinu zaustavnog puta vozila što je u presudnim momentima vrlo bitno. Za spomenute komponente kočnog sustava se može reći da funkcioniraju kao jedna homogena cjelina u kojoj je svaki od faktora jednako bitan.

PNEUMATICI
Poznata je činjenica da je u zimskim uvjetima upravljanje i zaustavljanje (kočenje) znatno lakše kada vozilo ima odgovarajuće zimske pneumatike i to na sva četiri kotača. Ušteda na njima nije toliko značajna koliko je povećanje rizika u vožnji.Ne treba niti navoditi ugodan osjećaj sigurnosti. Zimski pneumatici su bitno drugačiji od ljetnih, znatno su mekši, neusporedivo bolje prianjaju uz kolnik na niskim temperaturama. Isto tako kod viših temperaturama zimski pneumatici se znatno više troše nego ljetni.

STARTANJE MOTORA – PALJENJE
Kod svakog vozila, a naročito s dizel motorom najbitnije je jutarnje paljenje. Prilikom jutarnjeg paljenja na niskim temperaturama radi povećanih otpora i drugih pojava u i oko motora (gusto ulje, slabo rasplinjavanje goriva, veliki padovi napona, slabija kompresija, loše gorivo, parafinizacija, voda u gorivu) mogu nastati poznati problemi s prvim jutarnjim paljenjem. Da bi izbjegli tu neugodnost prije svega stanje akumulatora i elektro pokretača mora biti besprijekorno. Snaga akumulatora mora biti veća od 60% od nazivne, pad napona na stezaljkama prilikom startanja ne smije biti veći od dva volta. Elektro pokretač mora biti u odličnom stanju. Kada je to tako onda navedeni sustav može okretati (zavrtjeti) radilicu na potreban broj okretaja. Kod benzinskih motora je to od 80 do 120 okretaja u minuti, a kod dizel motora je to više od 150 okretaja u minuti.

VENTILACIJA, GRIJANJE, VIDLJIVOST
Nije potrebno posebno naglašavati važnost navedenih faktora kako s aspekta komfora tako i u pogledu aktivne sigurnosti. Za ispravnost grijanja potrebno je da motor postiže normalnu radnu temperaturu i to naročito na otvorenoj cesti. Da bi to bilo tako brine se termostat koji je za ovu svrhu najvažniji. Nakon termostata za ispravno funkcioniranje grijanja važni su ventilator grijača, filtar ventilacije (mora biti čist) i upravljačke komande ventilacije.Kod vozila s klima uređajem postoji još jedna pogodnost, a to je mogućnost brzog odmagljivanja vozila u kombinaciji s grijanjem. Ovo je jedan od razloga da i klima uređaj bude u ispravnom stanju. Korisno je znati da u zimskom periodu 30 minuta rada tjedno klima uređaju dobro čini, usprkos činjenici da nema potrebom za njegovim radom.

SVIJETLA I SIGNALIZACIJA
Važnost da vidimo i da budemo viđeni je opće poznata činjenica. S lošim svijetlima rizik vožnje je znatno veći. Slaba vidljivost utječe na povećano naprezanje i znatno brže dolazi do umora. Ispravnost farova (žarulje, reflektor) i ispravna podešenost su neophodni. Ispravnost signalizacije je vrlo važna za ostale sudionike u prometu kojima je to jedini način da shvate namjere pojedinca.