Dave Charlton, šesterostruki prvak u Formuli 1, za kojeg niste čuli, rođen 27. listopada 1936.

David William ‘Dave’ Charlton (1936. – 2013.) junak je južnoafričkog F1 prvenstva. Formula 1 je kategorija unutar automobilističkog sporta i nema razloga zašto se bolidi po njenim specifikacijama ne bi mogli natjecati i drugdje, a ne samo u svjetskom prvenstvu…

Bilo je pokušaja organiziranja drugih prvenstava, možda najpoznatije je bilo britansko pod nazivom Aurora potkraj 1970-ih, no najozbiljnije i najdugovječnije bilo je južnoafričko prvenstvo Formule 1, koje se održavalo od 1960. do 1975. Dakako, pored toga diljem svijeta su se održavale i neprvenstvene utrke. Zašto baš Južna Afrika?

Zimi bi dolazili ponajbolji europski vozači u posjetu, pa bi potom prodali trkaće automobile iz prošle sezone, s kojima su doputovali, a onda bi se lokalci utrkivali njima.  Isto se događalo i u Južnoj Americi, kao i u Australiji i na Novom Zelandu.

Prvih nekoliko sezona prvenstvo je bio otvoreno i za manje klase, no u zlatnim vremenima od sredine 1960-ih do sredine 1970-ih južnoafričko je prvenstvo bilo vrlo impresivno, bolidi koji su voženi bili su uistinu vrlo novi i konkurentni, a rivalstvo dvojice velikana, Johna Lovea i Davea Charltona, inspiriralo je generacije ljubitelja.

Zanimljivo, obojica su imala podjednako trajna razdoblja dominacije: prvo je Love od 1964. do 1969. osvojio šest uzastopnih titula, da bi Charlton to ponovio od 1970. do 1975. Zanimljivo, kasnije će i Ian Scheckter, brat mnogo poznatijeg Jodyja, osvojiti šest titula vozačkog prvaka Južne Afrike…

Ali to će se dogoditi nakon promjena pravila i odlaska tada već preskupih bolida Formule 1 iz prvenstva. Prošla su vremena timova Cooper, Brabham, Lotus i McLaren u lokalnim trkaćim livrejama i počeo pad u zaborav jednog veličanstvenog natjecanja.
Zapravo su lokalne trkaće livreje još jedna od specifičnosti Južne Afrike, veliki proizvođači, a čega drugoga nego cigareta, stajali su iza najboljeg dvojca: Gunston je sponzorirao Lovea, a Lucky Strike Charltona.

Mala, ali zanimljiva fusnota u povijesti automobilizma je da su se na VN Južne Afrike 1968. (posljednjoj pobjedi Jima Clarka) po prvi puta na startu pojavili bolidi Formule 1 s duhanskim sponzorstvom. Rodezijska tvrtka Gunston sponzorirala je i u svoju livreju obojala bolide Brabham, kojima su upravljali John Love i Sama Tingle.

Već nekoliko tjedana kasnije i tvornički su Lotusi počeli nastupati u crveno-zlatnim bojama cigareta Gold Leaf, što se danas nerijetko pogrešno smatra prvom sponzorskom livrejom u Formuli 1 i pripisuje Colinu Chapmanu. VN Južne Afrike je tih godina označavala početak svjetskog prvenstva, održavala se početkom siječnja i pružala priliku lokalnim vozačima da se okušaju protiv svjetske elite.

Osim legendarnog Loveovog nastupa 1967. nisu baš postizali rezultate za pamćenje, no istini za volju oni su za razliku od tvorničkih vozača trebali paziti na vlastite bolide, čuvati jedan motor za čitavu sezonu…

Jody Scheckter je preskočio južnoafričko prvenstvo, odmah otišao u Europu i ondje se probio do samog vrha i titule prvaka, a teško je reći što su mogli Love i Charlton u nekim boljim uvjetima. Vrlo vjerojatno su obojica bili materijal za gornji dom svjetskog prvenstva, a Love možda čak i za prvaka.

Charlton se čak uspio okušati i u nekoliko europskih utrka, jednoj 1971. i tri sljedeće sezone, bez zapaženijih rezultata. Ostalo je zapamćeno tek kao kuriozitet da je na utrke u Europu osim vjernog Lotusa 72 transportirao i kanistere s vlastitim gorivom, jer mu je uz Lucky Strike sponzor bila i naftna kompanija Sasol.

Pamti se i da je Charlton uspio, prije i poslije Formule 1, pobijediti 1960. u svom prvom nastupu u nekoj automobilskoj utrci, kao i 1990. u posljednjem! Između toga nanizao je na desetke pobjeda, a posebno je bio dominantan na čuvenoj stazi Kyalami, koja je godinama ugošćavala i VN Južne Afrike.

Dave Charlton, šesterostruki prvak u Formuli 1, za kojeg niste čuli, umro je 24. veljače 2013.


Komentari

loading...