AMERIČKI DIV

General Motors (GM), mega-korporacija iz Detroita, osnovana 1908.

Foto: 1000 Logos

Rani članovi korporacije General Motors, pored tvrtke Buick, bili su Oldsmobile, Cadillac, Cartercar, Elmore, Ewing, Oakland, nešto kasnije Chevrolet

Ključni faktor uspjeha bio je izum elektropokretača, kojim je GM napravio golemi tehnološki iskorak u lakoći i udobnosti korištenja automobila…

16. rujna 1908., u gradu Flint, američkoj saveznoj državi Michigan, osnovana je korporacija General Motors, poznatija pod skraćenom oznakom GM, koja će od 1931 do 2008., gotovo bez prestanka, biti svjetski lider u proizvodnji automobila, kao i jedna od najvećih svjetskih tvrtki uopće. Zašto upravo ondje?

U Flintu je središte imala korporacija Durant-Dort Carriage Company, najveći američki proizvođač kočija za konjsku vuču. Njen je osnivač William Durant u kratkom roku postao milijunaš i lider na tržištu kočija, sklopivši pod istom kapom nadzor nad proizvodnjom svih glavnih dijelova i gotovih kočija.

Durant je uvidio prednosti novotarije na tržištu, automobila, kupio tvrtku Buick i odlučio učiniti isto što ga je obogatilo ranije: objediniti nekoliko proizvođača automobila i proizvođače većine važnijih komponenti u jednu korporaciju. Tako je osigurao nižu cijenu proizvodnje, brže rokove isporuke i gotovo potpunu neovisnost o nesigurnim vanjskim dobavljačima.

Pored Buicka rani su članovi grupacije bili Oldsmobile, Cadillac, Cartercar, Elmore, Ewing, Oakland, nešto kasnije Chevrolet i ostali. Ključni faktor uspjeha bio je izum elektropokretača, kojim je General Motor napravio golemi tehnološki iskorak u lakoći i udobnosti korištenja automobila.

Kasnije su krenule akvizicije i na drugim kontinentima, dodavanja novih, gašenja starih brendova, nekad i vrlo zvučnih poput Oldsmobile, Saturn, Hummer, Daewoo ili Pontiac (recentnije žrtave), a 2017. dvije su europske podružnice, Opel i Vauxhall, prešle u vlasništvo francuskog koncerna PSA.

Pored njih, danas General Motors proizvodi automobile pod brendovima Buick, Chevrolet (Corvette ponegdje guraju kao zaseban brand), Cadillac i Holden, a malo teža vozila kao GMC. Pridodamo li tome i nekoliko joint venturea u istočnoj Aziji dobili smo najvećeg proizvođača na svijetu, koji direktno upošljava više od 200.000 ljudi, a indirektno još tko zna koliko puta toliko.

No GM je iznimno ranjivi div, pokazalo se već mnogo puta, posebice u novijoj povijesti, i tko zna što mu nosi budućnost.