TALIJANSKA LEGENDA

Maserati, slavna talijanska tvrtka, osnovana 1914.

Foto: Pinterest

Maserati je osnovan 1. prosinca 1914. u Bologni, no prvi su automobil proizveli tek 1926., a najveće će profite ostvariti u posljednjem desetljeću

Braća Alfieri, Carlo, Bindo, Ettore i Ernesto Maserati 1914. osnovali su mehaničarsku radionicu Officine Alfieri Maserati u Bologni. Vozili su utrke, a najznačajniji im je posao bio razvoj trkaćih modela za marku Diatto. 1926. je predstavljen i prvi trkaći automobil pod značkom Maserati. Već 1927. je tvrtka osvojila talijansko prvenstvo proizvođača, ali je Alfieri doživio tešku nesreću. Njene posljedice narušit će mu zdravlje i dovesti do prerane smrti pet godina kasnije, u dobi od samo 45 godina.

Nažalost, ostala braća su ipak posjedovala manje sposobnosti i vizije, tako da su već 1937. tvrtku prodali Adolfu Orsiju, počevši dugu priču o financijskim problemima i promjenama vlasništva, koja će obilježiti Maseratijevu povijest sve do dolaska pod kapu tvrtke Fiat. Nakon II. svjetskog rata Maserati iznenađuje modelom A6 1500 iz 1947., prvim modelom koji nije bio namijenjen utrkama. Proizveli su 59 coupea i dva kabrioleta, a kasnije je nastao dvolitarski A6G. Do 1960-ih tvrtka će se povući s utrka i posvetiti samo cestovnim modelima.

Orsi je preselio tvrtku u Modenu i usmjerio tvrtku prema cestovnim modelima, a braća su po isteku ugovora otišla, osnovavši novu tvrtku O.S.C.A. Maserati 1939. i 1940. osvaja utrku Indy 500, a 1957. Fangio s njim osvaja naslov u Formuli 1. Propali poslovi s Peronovom vladom u Argentini natjerali su Orsija na kresanje troškova povlačenjem s utrka, što će umanjiti ugled tvrtke. Premda u tom vremenu nastaju najpoznatiji modeli tvrtke, Maserati 3500 GT, Maserati Mistral, Maserati Quattroporte, Maserati Ghibli… financije su slabe i 1968. tvrtku kupuje Citroën.

Financijska sigurnost donosi nove sjajne, tehnološki sofisticirane modele poput Maserati Bora i Maserati Khamsin, no i francuska tvrtka zapada u krizu i preuzima ih Peugeot. Novi vlasnik odlučuje likvidirati Maserati, no spašava ga argentinski automobilski magnat Alejandro de Tomaso, koji 1981. predstavlja pristupačniji i masovniji, no i dalje vrlo atraktivni model Maserati Biturbo. Nažalost, problemi s kvalitetom ranih inačica Maserati Biturbo u priličnoj mjeri upropaštavaju ugled firme, koju usprkos tome 1993. kupuje Fiat.

Uz blisku tehničku suradnju s nekadašnjim konkurentom Ferrari, nastaju uspješnice poput modela Maserati 3200 GT i nezaboravni Maserati Quattroporte pete generacije, obnavlja se ugled, raste produkcija. Diskretna elegancija uvijek je odlikovala Maseratijeve modele, nisu se direktno nadmetali s razmetljivim, ekstravagantnim susjedima iz Ferrarija i Lamborghinija, nego ciljali na kupce profinjenijeg ukusa. Koža Connolly i drugi plemeniti materijali doprinose profinjenosti ambijenta u modelima Maserati, usporedivoj s najboljim engleskim markama. Maserati, danas pod kapom koncerna Stellantis stabilniji je i zdraviji nego ikada, u najavi su novi modeli i još bolja budućnost.

Znameniti Neptunov trozubac dizajnirao je umjetnik Mario Maserati, jedini od braće koji nije bio uključen u osnivanje i poslovanje tvrtke
Pobjednik već od samih početaka: od proizvodnje prvog automobila 1926., nazvanog Maserati Tipo 26, počinje priča o uspjesima na trkaćim stazama, a već 1930. Maserati dominira talijanskom, ali i europskom scenom utrka za Velike nagrade. Dva su rana modela pretvorena u cestovne, sve su ostalo bili trkaći bolidi
Maserati 250F, najbolji bolid Formule 1 1950-ih, nastao je na bazi ranijeg modela A6GCS i uspješno nastupao u 2.5-litarskoj eri Formule 1, od 1954. do 1960. Bio je najbolji bolid do dolaska tvrtke Mercedes-Benz, Juan Manuel Fangio postaje prvak 1954. nastupajući za obje tvrtke. Sljedećih godina Maestro osvaja titule za Mercedes-Benz i Ferrari, a 1957. se vraća u Maserati i bolidom Maserati 250F osvaja svoj posljednji naslov
Iskorak među cestovne automobile: Maserati Coupe, kojeg je dizajnirao Pinin Farina, uz bolid Cisitalia 202 smatra se prekretnicom automobilskog dizajna
Maserati Quattroporte (na talijanskom doslovce ‘četiri vrata’) iz 1963. smatra se začetnikom trenda sportskih limuzina ili, premda taj termin tada još nije postojao, prvim superautomobilom s četiri vrata. Legenda je stvorena, danas je u ponudi već šesta generacija ovog modela
Maserati Biturbo iz 1981. bio je skuplji i luksuzniji konkurent BMW-u Serije 3, s dvolitrenim motorom i dva turbo punjača. Svi modeli tvrtke do 1997. bili su bazirani na njemu. No loše sastavljen, kvarljiv, nepredvidljiv na cesti i sklon hrđanju, skoro je uništio Maserati
Maserati Ghibli, vrhunac Zlatnog razdoblja, remek-djelo mladog Giugiara. Prodajnim brojkama (1170 coupea i 125 Spydera) nadmašio je direktne konkurente, Lamborghini Miura i Ferrari 365 GTB/4 Daytona. Bio je nešto sporiji od njih, no mnogo civiliziraniji i ugodniji za vožnju
Veliki Pietro Frua dizajnirao je preradu modela Maserati 3500 GT, kao i serijski Maserati Mistral, a i prvi Maserati Quattroporte. Foto: Carrozzieri Frua

 

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo