JESTE LI ZNALI ZA ČEŠKE USPJEHE?

Škoda Sport na kultnom Le Mans Classic 2022, povratak marke na slavnu stazu nakon 72 godine

U lipnju 1950. Škoda Sport je bila posljednje češko vozilo s češkom posadom koje je sudjelovalo u 24-satnoj utrci u Le Mansu

Vozila iz Mladá Boleslava sudjeluju u automobilističkim događajima od 1901. ŠKODA Sport ‘Tudor’ izvedenica, nazvana ‘placka’ (palačinka) zbog svoje niskoprofilne aluminijske karoserije, natjecala se 1950. na 24 sata Le Mansa. Vozilo se sada vratilo na legendarnu trkaću stazu na Sartheu, na Le Mans Classicu.

Proizvođač iz Mladá Boleslava aktivan je u motosportu već 121 godinu. Od tada je ušao u povijest s brojnim posebnim trkaćim i reli modelima. Godine 1946. ŠKODA je ostavila svoj pečat s atraktivno dizajniranim modelom 1101, nazvanim “Tudor”. Potražnja za novim modelom brzo je porasla na međunarodnoj razini, ne samo zbog brojnih uspjeha u motosportu. Automobil je sudjelovao na 2649 km dugom reliju Rajd Polski (1948.), kao i na južnoameričkom reliju Montevideo – Melo – Montevideo i kružnoj utrci u Spau u Belgiji. U ovoj utrci tri ‘Tudor’ četverosjeda prešla su 1.972 km u 24 sata i zajedno prošla kroz cilj.

Na Velikoj nagradi Čehoslovačke u Brnu (1949.), ŠKODA Sport se uspješno držala protiv konkurencije s brojnim dijelovima iz serijskog automobila i ručno izrađenom aluminijskom pontonskom karoserijom. Vozilo je tada prilagođeno kako bi zadovoljilo propise 24 sata Le Mansa. Na Sartheu je tim radnika Václav Bobek/Jaroslav Netušil izašao na stazu za 18. etapu utrke 24. lipnja 1950. godine.

Škoda Sport je imala dva dodatna svjetla za noćne sate utrke, dok su posebni otvori na rešetki hladnjaka poboljšali hlađenje bubanj kočnica na prednjim kotačima. Osim toga, međuosovinski razmak je produžen na 2.150 mm kako bi se osigurala veća stabilnost u vožnji. Uključujući alate i rezervne dijelove, vozilo je težilo samo 700 kg. Vozilo je opremljeno vodom hlađenim četverocilindričnim motorom obujma 1.089 cm3, a elektrika je dolazila od češkog proizvođača PAL 12 V. ŠKODA Sport isporučila je snagu od 50 KS (37 kW) pri 5.200 o/min montirana na prednaponski višestruke gume Barum. Radila je na posebnu mješavinu goriva od benzina, etanola i acetona. Najveća brzina bila je 140 km/h, a potrošnja goriva niska za svoje vrijeme od 12 litara na 100 km. Kao rezultat toga, ‘Škodaši’ nisu morali točiti gorivo onoliko često koliko njihovi konkurenti.

Tijekom prvih 13 sati utrke vozač momčadi Bobek/Netušil izborio je put do drugog mjesta sa svojim Škoda Sport u kategoriji do 1.100 cm3 i senzacionalnog petog mjesta u ukupnom poretku prema koeficijentu snage. Međutim, manji tehnički kvar spriječio je momčad da dosegne svoj potencijal; a propisi su spriječili da se to ispravi na licu mjesta. U 121. krugu utrke puknuo je osigurač klipa. Prema propisima, posada je smjela koristiti samo rezervne dijelove i alate u ‘boxu’, ali među njima nije bio potrebni osigurač. Sljedeće je godine proizvođač automobila planirao predstaviti dvije prerađene Škoda Sport. Međutim, politička situacija spriječila je da se to dogodi. Tako je nastup u lipnju 1950. i dan danas posljednji put da je češko vozilo s češkom posadom sudjelovalo u 24-satnoj utrci u Le Mansu.

Foto: Škoda

 

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo