Lee Iacocca, posljednji velikan autoindustrije, umro 2. srpnja 2019.

Lido Anthony ‘Lee’ Iacocca, legenda američke autoindustrije, otac Ford Mustanga, spasitelj Chryslera, rodio se 15. listopada 1924., u Allentownu (Pennsylvania), u obitelji ne osobito imućnih talijanskih imigranata…

Nakon što je završio Lehigh University i specijalizirao na Princeton University, u kolovozu 1946. zaposlio se kao inženjer u Fordu. Ubrzo prelazi u odjel prodaje i marketinga, gdje se pokazao nevjerojatno sposobnim i krenuo u streloviti uspon korporativnom hijerarhijom.

Nije propuštao ni prilike za samopromociju, tako da su Amerikanci vrlo brzo saznali da je upravo on iza projekta Ford Mustang, kao i niza uspješnih poslovnih poteza tvrtke Ford 1960-ih. Vrhunac te karijere trebao je uslijediti nakon što je 1970. postao predsjednik uprave tvrtke Ford Motor Company.

No stvari su se počele komplicirati: autoritarni Henry Ford II počeo osporavati njegove inicijative, naftna kriza je snažno pogodila automobilsku industriju. A 1974. mu je zaustavio već gotovo projekt novog malog i ekonomičnog modela Ford Fiesta (realizirat će se tek dvije godine kasnije). Na sve je to nadodan i enorman skandal s modelom Pinto.

Pri sudarima je, ako bi taj automobil bio udaren straga, postojala mogućnost pucanja spremnika goriva i zapaljenja zloglasnog modela Ford Pinto. U stvarnosti model nije bio nimalo manje siguran od konkurencije, no u javnost je procurila informacija kako je Ford unaprijed znao za taj defekt i kako je tvrtka odlučila da im je jeftinije platiti odštete eventualnim žrtvama nego redizajnirati Pinto.

Upravo je lakonska izjava po kojoj je Lee Iacocca postao poznat – sigurnost ne prodaje automobile’ ponajviše potpirila vatru. Tako je 13. srpnja 1978., oko tri popodne, nakon višegodišnjih tenzija i nekoliko mjeseci medijskog prepucavanja Henry Ford II pozvao je Iacoccu u svoj ured i otpustio ga, navodno uz riječi ‘nekada vam se netko naprosto ne sviđa.’

Premda je Lee Iacocca bio vrlo poznat i ranije, ono što se dogodilo u narednih nekoliko godina učinilo ga je jednim od najpoznatijih poslovnih ljudi na svijetu. U trenutku otkaza u Fordu najmanji se član detroitske Velike trojke, Chrysler, nalazio pred kolapsom, u ogromnim dugovima i s katastrofalnom prodajom.

Pozvali su Iacoccu da preuzme korporaciju, no malo je tko vjerovao da će Chrysler preživjeti i nastaviti s proizvodnjom automobila. Iacocca je tada učinio nezamisliv i kontroverzan potez, nagovorivši Kongres da jamči kreditorima za novac koji je korporaciji bio neophodan za reorganizaciju.

Koja je posve uspjela, izbačen je niz modela koji su stvorili nove tržišne niše i nakon određenog vremena Chrysler je ne samo vratio dugove nego i počeo pozitivno poslovati. Povijesno gledano,

Iacoccina je najveća zasluga bila nagovaranje Kongresa na pružanje te garancije, jer se taj potez državnog uplitanja u poslovanje privatnog kapitala posve kosio sa svim doktrinama na kojima je izgrađeno američko društvo.

Bio je to ne samo jedan od najznačajnijih trenutaka u povijesti automobilske industrije, nego i u transformaciji svjetskog poretka prema današnjem neoliberalnom kapitalizmu. Potom je osmislio Minivan, jedan od najuspješnijih koncepata u povijesti autoindustrije…


Komentari

loading...