Chaparral (1963. – 1970.): revolucionari aerodinamike, za Sebring i Can-Am pobjede

Foto: Lothar Spurzem
Foto: Lothar Spurzem

Chaparral Cars malena, ali važna američka tvrtka za proizvodnju sportskih automobila, koju su 1963. u Texasu osnovali Hap Sharp i Jim Hall, pionir spojlera, stražnjeg krila, efekta prianjanja…

Foto: Lothar Spurzem, Wikimedia Commons

Među prvima su uvidjeli važnost aerodinamike za povećanje dinamičke stabilnosti pri velikim brzinama, poboljšanjem prianjanja uz pomoću posebno postavljenih spojlera (‘obrnutih krila’) u svrhu postizanja dodatnog prianjanja kotača na podlogu – ‘downforce’, odnosno negativnog uzgona.

Boljim prianjanjem omogućeno je povećanje brzine kroz zavoje, uz zadržavanje dinamičke stabilnosti, bez rizika nekontroliranog zanošenja i potpunog gubitka kontrole. To je bolidima Chaparral omogućilo velike sportske uspjehe: 1965. pobjedu na utrci 12 sati Sebring, a od 1966. do 1970. dominira u američkoj formuli Can-Am.

Tvrtka Chaparral Cars među prvima je koristila vlastitu pistu i zračni tunel za razvoj, uz izdašnu pomoć tvrtke General Motors, čiju su mehaniku koristili. Najznačajnija su postignuća na polju aerodinamike, gdje je upravo Chaparral pionir spojlera, stražnjeg krila, efekta prianjanja…

Te aerodinamičke inovacije nepovratno su promijenile izgled trkaćih automobila. Premda 60-ih, uglavnom zbog mehaničke nepouzdanosti, nisu ostvarili ni približno onoliko pobjeda koliko su trebali, njihov utjecaj na cjelokupnu povijest utrka je izniman. Na slici je Chaparral 2F iz 1967.

Komentari