Frank Peter Kuretich, koji se službeno nazivao Frank Kurtis, rođen 25. siječnja 1908. u američkom gradu Pueblo (Colorado), u kovačkoj obitelji podrijetlom iz Gorskog Kotara (Kuretić)

Foto: MMXIII Ed Justice, Jr.

Frank Kurtis, jedan je od najvećih konstruktora trkaćih automobila u američkoj povijesti, 1950-ih, kao konstruktor je dominirao slavnom utrkom Indy 500, ali i natjecanjima manje kategorije, tzv. midgeta…

Kod nas nije poznat kao Mario Andretti, Talijan rođen u Motovunu, no Frank Kurtis je u svijetu američkih utrka ostavio čak i dublji trag. A za razliku od Andrettija, Kurtis jest Hrvat po ocu.

Otac mu je rođen u mjestu Razdrto u Gorskom Kotaru. Radio je kao kovač u Brod Moravicama, sve do odlaska u SAD 1902. 25. siječnja 1908. u mjestu Crested Butte u američkoj saveznoj državi Colorado rođen je Franjo Kuretić mlađi, amerikanizirano Frank Kurtis.

Uz oca je izučio kovački zanat i po selidbi u Kaliforniju (nakon kratkog, jednogodišnjeg povratka u Hrvatsku) već se s 14 godina zaposlio u radionici Dona Leeja, poznatog majstora koji je prerađivao automobile za holivudske zvijezde.

Te je prerade vodio Harvey Earl, otac automobilskog dizajna, čovjek koji će u General Motorsu otvoriti prvi dizajnerski odjel uopće. Earl je uočio Kurtisov talent i podučavao mladića, koji se kasnije zaposlio kod još jednog velikog artista, Howarda ‘Dutch’ Darrina.

Od ranih 1930-ih počeo je konstruirati male trkaće automobile, tzv. midgete, a 1938. je pokrenuo vlastitu tvrtku Kurtis Kraft. Izgradio je oko 550 midgeta i prodao još oko 600 kitova, iz kojih su ih ljudi sami sklapali.

Ti su bolidi dominirali američkim utrkama sve do 1960-ih, najčešće s Offenhausorovim motorima. Na Indy 500 bio je gotovo jednako uspješan: od 1949. do 1965. 120 je njegovih bolida nastupilo ondje, uz pet pobjeda.

Dvije je donio nenadmašni Bill Vukovich (1918. – 1955.), porijeklom crnogorski Srbin, a pravim imenom Vaso Vučurović! Kurtis je proizveo i određen broj cestovnih sportskih automobila, te dizajn prodao Earlu Muntzu, koji ih je uz male modifikacije proizvodio kao Muntz Jet.

Modeli serije 500 borili su se u utrkama sportskih modela ravnopravno s razvikanim modelima Allard i Ferrari. No Kurtis nije znao pretočiti rezultate i talent u poslovni uspjeh na planu automobila, prodao je Kurtis-Kraft 1956., još neko vrijeme radio trkaće automobile u Frank Kurtis Company i rano se povukao u mirovinu.

Frank Kurtis, hrvatsko-američki konstruktor automobila, umro je 17. veljače 1987. Tvrtka je pod vodstvom njegovih nasljednika ipak nastavila uspješno raditi dijelove za zrakoplovnu, pa čak i svemirsku industriju.

Donedavno je ovaj velikan bio posve nepoznat kod nas, no to se promijenilo 3. lipnja 2017., kad je u Razdrtom održana svečana ceremonija povodom postavljanja spomen-ploče na rodnoj kući njegova oca, gdje je Frank živio 1913. i 1914.