Walt Arfons (1916. – 2013.): izmislio dragster na mlazni pogon i kočenje padobranom

Walt Arfons, američki lovac na brzine, revoluciju je napravio 6. kolovoza 1960. prvim dragsterom mlazni pogon, koji je 1964. postigao 668 km/h, što ga je učinilo konstruktorom najbržeg kopnenog vozila na svijetu…

Walter Charles Arfons (1916. – 2013.), poznatiji kao ‘Walt’, a zvali su ga i ‘Poppy’ doživio je duboku starost za nekog tko je čitav život posvetio lovu na brzine. Jedna je čitava generacija 1960-ih odrastala bez daha prateći borbe za titulu najbržeg čovjeka na svijetu, koje su se vodile na slanom jezeru Bonneville u američkoj saveznoj državi Utah.

Bila je to jaka medijska tema toga doba. Glavne zvijezde bili su Craig Breedlove i Art Arfons, no iz prikrajka je uvijek vrebao i stariji Artov polubrat Walt, koji je prvo u obiteljskoj manufakturi sudjelovao u izradi rekordnih vozila.

Kasnije se prijateljski razišao s Artom i napadao rekorde sam. Nekako je ipak ostajao po strani u tom biranju heroja, jer svoje konstrukcije jedini od trojice nije uvijek i vozio bolide koje je konstruirao. Braća su se još početkom 1950-ih upustila u svijet dragstera, kao konstruktori i vozači…

Walt će napraviti revoluciju  1960. predstavljanjem prvog dragstera na mlazni pogon. Otprilike u to vrijeme su mlazni motori postali dostupni na vojnim otpadima za relativno malo novca.

To će potaći razvoj dragstera, ali i automobila za brzinske rekorde. Waltu se pripisuje i ideja zaustavljanja dragstera uz pomoć aktiviranja padobrana, pošto kod mlaznog pogona nema kočenja motorom, kao i kasnija invencija paljenja starih automobila ispuhom mlaznih motora za zabavu publike.

Mnogo ozbiljniji su bili pokušaji obaranja brzinskog rekorda s dva automobila Wingfoot Express (Art je zadržao ime Green Monster, koje su nosila njihova zajednička vozila). Tom Green je s Wingfoot Expressom 2. listopada 1964. postigao brzinu od 668.027 km/h.

Time je Walt postao konstruktoro najbržeg kopnenog vozila na svijetu, no rekord je stajao samo tri dana. No i nakon toga je ostao u porodici Arfons.


Komentari

loading...