Tehnika

6-voltna električna instalacija imala je olovne baterije s tri ćelije

Većina marki na 12 V prešla je do početka 1960-ih, a napon od 6 V najduže su zadržali Citroën 2CV (Spaček), do 1966., i...

Citroën DS (1955.): pionir hidropneumatskog ovjesa, jedan od najrevolucionarnijih i najljepših automobila ikada

Citroën DS, 'Žaba', predstavljen 5. listopada 1955. na salonu u Parizu, tehnološki je bio 20 godina ispred svoga vremena. Do 24. travnja 1975. proizvedeno...

Paljenje motora ‘kurblom’, trebala je muška snaga i oprez

Početak kraja motora s paljenjem kurblom bio je sredinom 1920-ih. Europski pioniri uvođenja elektropokretača: Lancia 1913., Citroën 1919. i Renault 1921. Za razliku od elektromotora...

Dragsteri, zvijeri i s 10.000 KS, Formula 1 je za njih mačji kašalj

Dragsteri, Monstrumi mase 800-900 kg u 402,5 m dosegnu čak 400 km/h, u sekundi popiju šest litara nitra, koliko kerozina sagori Boeing 747, a...

Suzuki Escudo Pikes Peak (1996.): 2.6 V6 s čak 995 KS

Suzuki Escudo Pikes Peak, 'monstrum' velikih dimenzija (5050 x 1900 x 1510 mm), s aerodinamičkim dodacima i male mase (800 kg) pokretao se twin-turbobenzincem...

Nissan R90CK (1990.): fijasko s isforsiranih 1128 KS na 24 sata Le Mansa

Twin-turbo 3.5 V8 s čak 322,4 KS/l otkazao je u šest od devet bolida Nissan R90CK na slavnoj 'endurance' utrci, a i ostali su...

Lamborghini Miura (1966.): prvi suvremeni supersportski automobil

Bilo je i drugih prekrasnih Top Gun jurilica, ali Lamborghini Miura (1966. - 1973.) je nešto jedinstveno, kreator klase i nikad nadmašeni uzor ostalima,...

Lancia Ardea (1948.): prvi automobil s 5-stupanjskim mjenjačem

Lancia Ardea (1939. - 1953.): mali hatchback (362 x 150 x 1530 cm), kojeg je dizajnirao slavni Vittorio Jano, s motorom V4 (903 ccm...

Benzinski filtri čađe GPF, odnosno OPF, rješenje za eko norme Euro 6d (2021.) i...

GPF (eng. Gasoline Particulate Filter), odnosno OPF (njem. Otto-Partikelfilter), tehnologija je kojom benzinci mogu ispuniti nadolazeće eko norme Euro 6d te ukloniti najsitnije (a...

Usisni dizelski motori, zlatna vremena bez turbopunjača

Mercedes-Benz E 220 d (1995.) bez turba je razvijao specifičnu snagu od 44 KS/l, a BMW M550d (2016.) s 4 turbopunjača čak 134 KS...

Mercedes 6/25/40 PS (1921.): prvi automobil s mehaničkim kompresorom

Mercedes 6/25/40 PS s rednim 4-cilindarskim dugohodnim motorom obujma 1568 ccm, koji je uključivim mehaničkim kompresorom snagu povećavao s 25 na 40 KS, postizao...

Dinamika vozila (11): što sve utječe na najveću brzinu?

Budući da je snaga umnožak sile i brzine, da bi se odredila potrebna snaga motora, treba se izračunati otpor vožnje (silu) i to samo...

Dijagonalne gume, super na blatu, loše na asfaltu…

Noseća vlakna u dva susjedna sloja (korda platna) pod kutem od 52 do 80 stupnjeva (26 do 40 od središnje stope), a gazni sloj...

Spyker 60 HP (1903.): uveo mehanički pogon 4×4, 6-cilindarski motor i kočenje preko 4...

Lohner Porsche iz 1899. imao je elektromotor u svakom kotaču i prvi je automobil s pogonom 4x4. Ali, bio je to elektromobil, a prvi...

Električni automobili: ovo je 11 povijesnih modela na struju

Prvi električni automobil već 1835. napravio je Thomas Davenport, početkom 20. stoljeća bili su izgledniji od benzinskih, a njihovom prvom pokopu kumovao je Henry...

10 bitnih činjenica o podmazivanju automobilskog motora

Ulijevanjem nekvalitetnog ulja, zanemarivanjem kontrole razine i prekoračenjem intervala izmjene, motoru se skraćuje vijek, a u težim slučajevima dolazi do uništenja... Podmazivanje je 'krvotok motora'...

Mercedes-Benz 300 SL Coupe (1954.): prvi automobil s direktnim ubrizgavanjem benzina, jedan od najrevolucionarnijih...

Revolucionarni trkaći Mercedes-Benz 300 SL, poznatiji kao Gullwing (galebova krila) predstavljen je početkom 1952. Šasija, motor i podvozje bili su standardni, prilično teški i...

Mercedes-Benz 3.4 V8 (1994.) s više od 1000 KS, u bolidu Penske, zakon na...

Emerson Fittipaldi, Al Unser Jr. i Paul Tracy su 1994. pobijedili u 12 od 16 utrka u Indy seriji, u momčadi Penske, čije je...

Razvodnik paljenja, klasični mehanički, bila su to vremena…

Razvodnik paljenja spaja tri funkcije u istom kućištu: razvod visokog napona, prekidač niskog napona (12 V) i centrifugalni regulator paljenja, manje je učinkovit i...

Novi 3-cilindarski turbobenzinci dobri novi, ali rabljeni su isplativiji klasični 4-cilindraši

Potrošnja goriva manja je samo kod umjerene vožnje, održavanje je skuplje, ništa se ne može napraviti izvan servisa, a rizici skupih kvarova (turbopunjač, brizgaljke...)...