INOVATIVNI AUTOMOBILI

Koji je automobil prvi imao kočni sustav BAS? Mercedes-Benz S-klase (W 140) iz 1996.

BAS (Brake Assist System), sustav kočne potpore uveo je Mercedes-Benz S-klase (W 140) 25. studenoga 1996.

BAS je elektro-hidraulički sustav kočne potporem, koji u kritičnoj situaciji uspostavlja najveću kočnu snagu neovisno o pritisku papučice te tako znatno skraćuje zaustavni put.

Brojne se nesreće događaju nepotrebno, jer vozači u prvi tren koče nedovoljno energično ili neodlučno. Kad spoznaju ozbiljnost situacije i nagaze kočnicu, često biva prekasno. Izgubljene metre zaustavnog puta teško je nadoknaditi. Bio je to motiv stručnjacima tvrtke Daimler-Benz (danas Mercedes-Benz) da početkom 1990-ih pokrenu razvoj sustava kočne potpore.

Krajem 1996. u modelima Mercedes-Benz S i SL-klase predstavljen je sustav BAS (Brake Assist System), koji u kritičnoj situaciji, neovisno o pritisku papučice kočnice, uspostavlja najveći intenzitet kočenja. Tako se znatno skraćuje zaustavni put, što je presudno za izbjegavanje nesreće. BAS je elektrohidraulički sustav napravljen na osnovi klasičnog kočnog servouređaja.

Uz pomoć membrane i komore s podtlakom (ostvarenim energijom motora) ostvaruje dodatnu silu na klipu glavnog kočnog cilindra. Bitan sklop je energetski (podtlačni) spremnik, koji u svakom trenutku raspolaže dovoljnom energijom za postizanje najjačeg kočenja.

‘Pametna elektronika’ prepoznaje paničnu reakciju vozača i neovisno o pritisku papučice kočnice uspostavlja najveću silu kočenja, na granici rada ABS uređaja. BAS se aktivira elektromagnetskim ventilom, koji u desetinki sekunde povećava podtlak u podtlačnoj komori i generira dodatnu kočnu silu.

Kočni sustav potpore djeluje autonomno i osigurava kočenje na granici fizikalnih mogućnosti (prianjanju gume i podloge), sve dok vozač drži pritisnutu papučicu kočnice. To posebice koristi kolebljivim vozačima. Nakon modela s Trokrakom zvijezdom, a od 1998. BAS je postao standardan u svim modelima Mercedes-Benz, a počeli su ga koristiti i ostali proizvođači.

Od listopada 2007. obvezan je u svim novim automobilima. Pored kratica BAS i BA, za Brake Assist System, koristi se i kratica EBA (Emergency Brake Assist).

Koji je automobil prvi imao stražnju kameru? Toyota Soarer iz 1991.

Koji je prvi auto s prednjim pogonom? Francuski Tracta Type A iz 1927.!

Koji je automobil prvi ugradio daljinsko centralno? Renault Fuego iz 1982.!

Koji je prvi automobil s klima uređajem? Packard 180 Touring Sedan iz 1939.! 

Koji je prvi automobil s dizelskim motorom? Mercedes-Benz 260 D iz 1936.!

Koji je prvi automobil sa serijskim zračnim jastukom? Američki Oldsmobile Toronado iz 1973.!

Koji je prvi automobil s disk kočnicama? Američki Tucker 48 iz 1947.

Koji je prvi automobil ugradio sigurnosni pojas? Volvo PV 544 iz 1959.

Koji je automobil prvi imao zupčasti remen? Njemački Glas S 1004 Coupe iz 1962.

Koji je prvi automobil sa sustavom Start-Stop? Volkswagen Passat Formel E iz 1981.

Koji je automobil prvi imao elektropokretač? Cadillac Model Thirty iz 1912.

Koji je automobil prvi imao volan? Panhard et Levassor 4hp iz 1894.

Koji je prvi automobil s automatskim mjenjačem? Oldsmobile Custom 8 Cruiser iz 1939.

Koji je prvi automobil sa servouređajem volana? Američki Chrysler Imperial iz 1951.

Koji je automobil uveo kontinuirani automatski mjenjač (CVT)? Nizozemski DAF 600 iz 1958.!

Koji je prvi Caravan na tržištu? Chevrolet Suburban Carryall iz 1935., u Europi Opel Olympia Rekord Caravan iz 1953.

Koji je prvi automobil od recikliranih materijala? Istočnonjemački AWZ P70 iz 1955., prethodnik Trabanta!

Autor

Preporučeni sadržaj