BILO PA PROŠLO (22)

Radio kasetofon i CD-mjenjač, teška šminka svoga doba, pomeli ih mp3, USB…

Radio kasetofon i CD-mjenjač omogućili su učinkovito personaliziranje glazbenih želja u automobilu te slušanje kvalitetno i “piratski”, dakle nelegalno, snimljenih željenih pjesama…

Prvu kompaktnu kasetu proizveo je 1964. Philips. Godinu potom Ford je s Motorolom napravio 8-tračni magnetofon za automobil, a 1970. stigao je Becker Mexico AM-FM Cassette Car Radio, prvi automobilski radio-kasetofon, kojega je počeo ugrađivati Mercedes-Benz.

Ubrzo je krenula invazija tog sustava na europsko tržište, a u dostupna se vozila kod nas taj sustav počeo koristiti 80-ih. Radio-kasetofon je godinama bio stvar prestiža, a u prvi su plan došli proizvođači Alpine i Pioneer. Prvi automobilski “Premium Stereo System” 1982. napravio je Bose.

Radio kasetofoni nestaju 2010., a sudbina im je zapečaćena 1982., kad su stigli prvi CD-playeri, odnosno 1984., prvim automobilskim CD uređajem Pioneer CDX-1. Sljedeći je korak bio 1987., kad je u Lincoln Town Car ugrađen CD mjenjač. CD mjenjač omogućio kvalitetno memoriranje tisuća pjesama. Sredinom 90-ih bili su “wow”, a onda su ih pomeli mp3, odnosno USB.

Bilo pa prošlo (1): Rasplinjač (karburator, fergazer), tekuće gorivo pretvara u plinovito…

Bilo pa prošlo (2): OHV: motke guraju viseće ventile, razvod popularan prije OHC-a

Bilo pa prošlo (3): Comprex, manje učinkovita alternativa turbopunjaču

Bilo pa prošlo (4): Brisači farova automobila (1970. – 1997.)

Bilo pa prošlo (5): Dinamo: električni generator koji je 1960-ih kapitulirao pred alternatorom

Bilo pa prošlo (6): Motor uzdužno straga, koncepcija koja je starije naučila voziti

Bilo pa prošlo (7): V4 motor, kompaktan paket za (najčešće) uzdužnu ugradnju

Bilo pa prošlo (8): Zračno hlađenje automobilskog motora

Bilo pa prošlo (9): Kruti ovjes (most) straga: ‘out’ u limuzini, ‘in’ u kamionu

Bilo pa prošlo (10): Razvodnik paljenja, klasični mehanički, bila su to vremena…

Bilo pa prošlo (11): Dijagonalne gume, super na blatu, loše na asfaltu…

Bilo pa prošlo (12): Usisni dizelski motori, zlatna vremena bez turbopunjača

Bilo pa prošlo (13): Paljenje motora ‘kurblom’, trebala je muška snaga i oprez

Bilo pa prošlo (14): 6-voltna električna instalacija imala je olovne baterije s tri ćelije

Bilo pa prošlo (15): Odvojena noseća šasija automobila, nekad za sve, danas u terencima i kamionima…

Bilo pa prošlo (16): Pumpe-Düse Einheit (PDE): sklop pumpe i brizgaljke, ‘srce’ Volkswagenovih dizelaša od 1999. do 2008.

Bilo pa prošlo (17): Olovni benzin, izmišljen 1921., dugo je bio ‘zakon’, u EU zabranjen 2000., kod nas 2006.

Bilo pa prošlo (18): Klasične žarulje fara: sa žarnom niti svijetlile dovoljno dobro, jeftine i lako izmjenjive

Bilo pa prošlo (19): Koljenasto vratilo (radilica) s tri temeljna ležaja

Bilo pa prošlo (20): Baterijsko paljenje benzinskog motora: Pravilan razmak platinskih dugmadi jamčio je dobru iskru

Bilo pa prošlo (21): Dvotaktni motor u automobilu: dobro su vukli, ali dimili i puno trošili

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin