Razvodnik paljenja, klasični mehanički, bila su to vremena…

Razvodnik paljenja spaja tri funkcije u istom kućištu: razvod visokog napona, prekidač niskog napona (12 V) i centrifugalni regulator paljenja, manje je učinkovit i pouzdan od elektroničkog, ali se lakše i jeftinije popravljao…

Kut pretpaljenja uobičajeni je, ali netočan izraz, jer nije riječ o pretpaljenju nego paljenju smjese iskrom na svjećici. Iskra preskače 0° do 12° (ler), odnosno 20° do 30° (puno opterećenje) okretaja koljenastog vratila prije gornje mrtve točke (GMT).Ispravno je dakle ‘pretkut paljenja’, a ne ‘kut pretpaljenja’.

Kako se vratilo razvodnika okreće upola sporije od koljenastog, odnosno jednako brzo kao bregasto. Stoga se motore koji su pokretali Volkswagen Golf i Lancia Delta, ugrađivao u njegovom produžetku), na njemu je upola manji.

Istosmjerna struja 12 V iz olovnog akumulatora (1) plus polom priključena je, preko kontaktnog ključa (2) na bobinu (3), koja je strujni krug, s masom (minus polom akumulatora) spajala preko platinskih dugmadi (6), uz paralelno spojen kondenzator (5). Platinska dugmad, djelovanjem bregastog vratila na kojeg je spojen ‘čekić’ rotora i opruge prekidala su i spajala strujni krug. Tako je od ‘ravnog’ napona 12 V nastajao razlomljeni 12-0-12-0… V.

Usto, djelovanjem magnetske indukcije i kondenzatora, pri spajanju su nastajali ‘pikovi’, odnosno šiljci napona na 50 do 70 V. Takav, stvoreni izmjenični napon u bobini se transformirao na 15.000 do 25.000 V te ga je ‘čekić’ rotora, odnosno rotirajući kontakt preko kontakata na unutrašnjoj strani kape razvodnika paljenja (4) prebacivao na svjećice (7), između čijih je elektroda, na vrhu, nešto prije nego što klip dođe u GMT, preskakala iskra, i palila smjesu benzina i zraka

Rotor razvodi visoki napon, koji nastaje transformacijom u bobini , ali da bi noglo doći do transformacije napona, bilo je potrebno prethodno istosmjernu struju pretvoriti u izmjeničnu. Tome su služila ‘platinska dugmad’, svojevrstan mehanički inverter.

Kut paljenja, ovisno o brzini vrtnje motora podešavao je centrifugalni regulator, a ovisno oopterećenju, vakuumski regulator. Mijenjao se rut rotora (koji inicira paljenje), mijenjajući prema bregastom vratilu.

Bilo pa prošlo (1): Rasplinjač (karburator, fergazer), tekuće gorivo pretvara u plinovito…

Bilo pa prošlo (2): OHV: motke guraju viseće ventile, razvod popularan prije OHC-a

Bilo pa prošlo (3): Comprex, manje učinkovita alternativa turbopunjaču

Bilo pa prošlo (4): Brisači farova automobila (1970. – 1997.)

Bilo pa prošlo (5): Dinamo: električni generator koji je 1960-ih kapitulirao pred alternatorom

Bilo pa prošlo (6): Motor uzdužno straga, koncepcija koja je starije naučila voziti

Bilo pa prošlo (7): V4 motor, kompaktan paket za (najčešće) uzdužnu ugradnju

Bilo pa prošlo (8): Zračno hlađenje automobilskog motora

Bilo pa prošlo (9): Kruti ovjes (most) straga: ‘out’ u limuzini, ‘in’ u kamionu


Komentari

loading...