Bokser: motor s nasuprotnim cilindrima, bolje uravnotežen, nižeg težišta, ali kompliciraniji i skuplji

Bokser ili bokserski motor koncepcija je s nasuprotnim cilindrima te klipnjačama na posebnim rukavcima koljenastog vratila. Prvi bokserski motor konstruirao je 1896. Carl Benz, a prva serijska proizvodnja počela je 1923., u BMW-ovom motociklu.

Popularnost ta koncepcija duguje ipak, prvenstveno, kultnom modelu Volkswagen Buba, konstruiranom 1934. Iz njega je, nakon II. svjetskog rata, nastala čitava serija modela, uključujući VW Karman Ghia, Volkswagen T1, Porsche 356, s 4 cilindra Porsche 911, sa 6 cilindara. Bokserski motor se u pravilu ugrađuje uzdužno.

Nasuprotno postavljeni cilindri osiguravaju najbolje uravnoteženje te nisu potrebni teški protutezi na radilici. To olakšava konstrukciju i zbog toga bokserski motor Lycoming pokreće mnoge lake zrakoplove: Cessna, Piper, Zlin…

Citroën je svoj slavni model 2CV (Spaček), koji se proizvodio od 1948. do 1990., opremao dvocilindarskim bokserskim motorom. Po istoj su tehnologiji nastali i Ami 6, 8, Dyana, Mehari i LN, a od 1970. do 1986. 4-cilindarski bokser ugrađivao se u model GS.

Francuski je kompakt bio predložak za Alfa Romeo Alfasud (1972. – 1984.), s 4-cilindarskim bokserom hlađenim tekućinom.

Nasuprotno postavljeni ležeći cilindri osiguravaju mirniji rad motora te poboljšavaju stabilnost i aerodinamiku automobila

Slijedili su modeli 33, 145 i 146. Subaru je koncepciju 4-cilindarskog bokserskog motora prvi put upotrijebio u modelu FF-1, koji se proizvodio od 1968. do 1972.

Subaru, uz Audi najpoznatiji proizvođač auta s pogonom 4×4, 2007. je predstavio svoj prvi dizelski motor – 2.0/150 KS, ujedno i prvi dizelaš bokserske izvedbe. Te je godine Subaru predstavio slavnog pretka Legacyja – model 4WD Station Wagon, koji je uz 4-cilindarski bokser imao i prvi uključivi 4×4 pogon.

Bokserski motor koristio je i Chevrolet Corvair iz 1960., a od 1975. takvu koncepciju koristi i motocikl Honda Gold Wing (od 1988. sa šest cilindara).

BMW ima najdulju tradiciju u proizvodnji bokserskih motora – u dvocilindarskoj zrakom hlađenoj izvedbi u motocikle ih neprestano ugrađuje od 1923.

U motociklističkom sektoru ovu koncepciju najuspješnije i najduže koristi BMW, koji motocikle s dvocilindarskim bokserskim motorom proizvodi od 1923. do danas.

Glavne vrline bokserskog motora su izvrstan balans, nisko težište i mogućnost sniženja haube (što poboljšava aerodinamiku). Mane: kompliciranija izvedba i viša cijena.

Važno: ne smije se brkati V motor s kutem 180° (koristili Ferrari i Porsche) s bokserskim motorom, jer su kod njega nasuprotni cilindri na istom rukavcu te klipovi ne idu jedan prema drugom, nego jedan za drugim.


Komentari

loading...