Multilink: neovisan višezglobni ovjes, temelj suvremenih automobila

Multilink je sinonim za neovisan višezglobni ovjes, koji osigurava najpovoljniju geometriju kotača u svim uvjetima statičkog i dinamičkog opterećenja te poboljšava stabilnost bez remećenja udobnosti…

Automobilski ovjes preuzima uzdužne i poprečne sile koje djeluju na kotače, pretvarajući cjelokupnu potencijalnu energiju automobila (uslijed težine i opterećenja) i dio kinetičke u energiju vlastite elastične deformacije. Ovjes prigušuje preuzeta dinamička opterećenja, sprječava vibracije karoserije te vodi kotače, uz minimalne izmjene uzdužnog i bočnog nagiba. Ovjes može biti ovisan i neovisan.

Za razliku od ovisnog ovjesa (kruti most), kod neovisnog ovjesa diferencijal je kruto povezan s karoserijom, a elastično s kotačima. Multilink znači da se svaki kotač posebno vodi vodilicama, polugama i ramenima, a s diferencijalom je povezan pogonskim vratilom s po dva homokinetička zgloba.

Bitne prednosti koje pruža Multilink:

• svaki kotač zadržava najpovoljniju geometriju
• pomicanje jednog kotača ne utječe na položaj drugog
• smanjuju se štetne neogibljene mase

Za stabilnost je važno zadržati najpovoljnije kutove uzdužnog i bočnog nagiba kotača. Konstrukcije s jednim uzdužnim ili poprečnim ramenom to nisu omogućavale. To pruža Multilink ovjes (engl. viševezni, odnosno višezglobni), koji ujedinjuje prednosti ovisnog i neovisnog ovjesa.

Multilink se sastoji se od višestrukih vodilica, ramena i spojnih elemenata prilagođenih elastično-prigušnih svojstava. Time omogućava samoupravljivost kotača (podešavanje zakrenutosti te uzdužnog i bočnog nagiba) te Multilink ovjes samostalno podešava putanju i smanjuje zanošenje. To je važno kod brze vožnje u zavoju, posebice pri nailasku na neravninu ili sklisku podlogu, te pri naglom kočenju i ubrzavanju.

Zbog velikih prednosti Multilink se ugrađuje u sve više automobila na stražnji ovjes. Mane su razmjerno visoka cijena i potrošak prostora (smanjenje prtljažnika). U srednjoj i višoj klasi Multilink je postao standard, za nižu klasu je preskup i troši previše prostora, a u kompaktnoj (C-segmentu) situacija je 50:50.

Multilink ovjes straga u kompaktnu je klasu 1998. uveo Ford Focus, potom je 2003. tu tehnologiju uveo koncern Volkswagen, najprije u Audi A3 druge generacije, potom u modele Volkswagen Golf V, Škoda Octavia II, Seat Altea… Tim su putem krenuli Mazda 3, Kia Cee’d, Hyundai i30. Klasičan poluneovisan stražnji ovjes zadržali su Renault Megane, Peugeot 308, Opel Astra…

Da su i kompaktnoj klasi prednosti (bolja vozna svojstva) i manje (viša cijena, smanjenje prtljažnika) u balansu, pokazuje strategija koncerna Volkswagen, od 2012. Audi A3 treće generacije, Volkswagen Golf VII, Škoda Octavia III straga Multilink ovjes koriste samo u verzijama od 150 KS i više (2.0 TDI…), a najbrojniji modeli s osnovnim, dizelašem 1.6 TDI vratili su poluneovisan ovjes, kao najbolji kompromis za tu klasu, u početnim opcijama.

Komentari