INOVATIVNI AUTOMOBILI (14)

Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama

Prvi komercijalni model slavne američke tvrtke Duesenberg pokretao se rednih 8-cilindrašem 4.3, s bregastim vratilom u glavi (OHC), snage 89 KS pri 3000/min te je s 3-stupanjskim ručnim mjenjačem mogao potegnuti 132 km/h…

Foto: AlfvanBeem, MechanicalJungle

Rani automobili, poput konjskih kočija, kočili su polužnim mehanizmom, djelovanjem tarne plohe na obod kotača. Potom su uvedene remenske tarne kočnice poje su djelovale na zamašnjak, a početkom 20. stoljeća počinje masovno korištenje bubanj kočnica s kočnim papučama, poje je aktivirao polužni mehanizam putem sajli. Takav se mehanizam zadržao desetljećima, no konstruktori su već od samog početka autoindustrije prepoznali prednosti hidraulike.

Hidraulički mehanizam koji je pomicao kočne papučice prema obodu bubnju te ostvarivao kočni efekt trenjem izmislio je 1895. Nijemac Hugo Mayer. Hidraulički sustav se temelji na Pascalovom zakonu koji govori da je tlak tekućine u zatvorenom sustavu jednak u svakom dijelu sustava. Pritiskom noge na papučicu polužnim se mehanizmom ostvaruje sila na čelu klipa u kontaktu s fluidom. Time se stvara tlak u sustavu koji je jednak kvocijentu sile na klipu i površini čela klipa.

Potom se taj stvoreni tlak, koji je isti i u hidrauličkom cilindru koji razmiče kočne papuče u bubnju, množi s površinom čela klipa kočnog cilindra u kočnom bubnju te stvara silu koja razmiče kočne papuče. Po III. Newtonovom aksiomu (akcije i reakcije) ista se sila ostvaruje na lijevoj i desnoj kočnoj papuči te svaka ostvaruje kočnu silu prema bubnju (množenjem sile pritiska i koeficijenta trenja).

Time je znatno povećana brzina aktiviranja te učinkovitost kočenja. Za ‘vatreno krštenje’ zaslužan je Fred Duesenberg, koji je hidraulički mehanizam za kočenje, odnosno hidrauličke kočnice, 1914. ugradio u trkaći auto, a 1921. u osobni Duesenberg Model A. Predstavljen krajem 2020. u newyorškom hotelu Commodore City, kao Straight 8 (engl. redni 8-cilindraš), a proizvodnja je pokrenuta prajm 2021.

Klasična limuzina, koja je predviđena u normalnoj 5-metarskoj i dugoj (5,3 m) verziji, sa sedam sjedala pokretala se rednim 8-cilindarskim motorom 4.3, zanimljive izvedbe sa samo tri temeljna ležaja radilice. Bio je jedan od prvim modela na tržištu s bregastim vratilom u glavi (OHC). Imao je dva ventila po cilindru. Ta je koncepcija omogućila učinkovitu hemisferičnu izvedbu komore za izgaranje, ugradnju ventila većeg promjera glave te poprečnu izmjenu medija.

Razvijao je 89 KS pri 3000/min te je s pomoću 3-stupanjskog nesinkroniziranog mjenjača mogao potegnuti 132 km/h. To je tada bilo ‘wow’. Do 1926. proizvedeno je oko 700 primjeraka. Prvi visokoserijski automobil s hidrauličkim kočnicama bio je Chrysler B-70 iz 1924. bio je prvi visokoserijski automobil s hidrauličkim kočnicama. Taj je sustav punu ekspanziju doživio uvođenjem disk kočnica…

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata 

Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora

Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine

Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem

Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom

Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač 

Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice

Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora

Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen

Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom

Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima

Inovativni automobili (13): Oldsmobile Custom 8 Cruiser (1939.): prvi automobil s automatskim mjenjačem

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj