Ford Crown Victoria Police Interceptor jedan je od najkultnijih policijskih vozila u SAD-u, a prošlo je gotovo 10 godina od zadnjeg proizvedenog primjerka. Ovo je priča o njoj…
Prije 24 godine, Chevrolet je prestao opremati američku policiju, državne službe i taksiste. Do tad je tu zadaću ispunjavala limuzina Caprice. No, doslovce preko noći, američke su snage ostale bez pravog policijskog vozila. Premda je Ford u floti imao modele Crown Victoria, mudrom je politikom u programu ostavio veliku limuzinu naziva Crown Victoria u proizvodnji.
Na taj si je način osigurao svojevrsni monopol na prodaju vozila službama diljem SAD-a. Upravo je model Crown Victoria, zbog svoje specifičnosti, postala sinonimom za policijska i taksi vozila skoro 20 godina. Prva generacija modela kolokvijalno nazivana Crown Vic proizvodila se od 1992. do 1998. (interna oznaka P72). Karoserija na okviru (body on frame), stražnji pogon te velik benzinski atmosferac V8 bili su odlična kombinacija za rad policijskih i taksi službi diljem SAD-a.
Konstrukcija karoserije na okviru (body on frame) dopuštala je jeftine popravke nakon sudara bez potrebe za ispravljanjem šasije. Pogon na stražnje kotače smatran je boljim za teške manevre. Ujedno je bio robusniji u odnosu na konkurenciju koja je nudila pogon na prednje kotače prvenstveno zbog dobrog ponašanja za grube vožnje preko rubnika i drugih prepreka u urbanom okruženju. Sve je to bilo zahvaljujući Ford Panther šasiji koja je započela s proizvodnjom davne 1979.
Atmosferski benzinski motor V8 zapremnine 4601 ccm potpisuje Ford (Ford Modular V8), a snaga motora se razlikovala ovisno o konstrukciji ispušnog sustava – 193 KS ili 213 KS te 330 ili 350 Nm. Samo dva ventila po cilindru, skromna snaga u odnosu na obujam motora te za današnje pojmove prastari automatski mjenjač sa četiri stupnjeva prijenosa karakteristike su vozila iz sredine 80-ih godina, no upravo je policija tu činjenicu najviše i cijenila – robusnost i jeftini popravci bili su jamstvo za suradnju gotovo 20 godina.
Robusni benzinski motor dokazao se, uz normalno održavanje, nepoderivim, pa nije čudo kako je mogao proći između pola milijuna (800.000 km) do čak milijun (1.500.000 kilometara) milja.
Druga generacija modela Crown Victoria (P71, CVPI) stigla je na tržište 1998., a bila je dizajnerski poprilično naslonjena na Mercury Grand Marquis, luksuzni model Fordove divizije. Odbacila je tadašnji ‘Aero’ izgled za pomalo kockastiji, konzervativniji izgled kojeg je zadržala sve do kraja proizvodnje 2011. Najbitnije komponente, motor i mjenjač i ovjes, dobili su unaprijeđenje, pa je u odnosu na dotadašnjih 213 KS, zahvaljujući novom usisu zraka iz modela Mercury Marauder te novom ispušnom sustavu, snaga porasla na 250 KS.
Zahvaljujući tim modifikacijama, Crown Vic ubrzava do 100 km/h u 8,8 do 9,4 sekunde te raspolaže s maksimalnom brzinom od 225 km/h. Uz blokadu stražnjeg diferencijala Crown Victoria je postala osjetno brža što je tad skoro pa zadovoljavalo sve policijske zadaće. Svaki vozač koji je patrolirao američkim gradovima i autocestama morao je proći obuku koja je podrazumijevala i PIT manevar (Precision Immobilization Technique); tehniku onesposobljavanja vozila u bijegu. Zahvaljujući montiranom metalnom nosaču sprijeda (roll bar), taj je manevar postao jednim od najučestalijih tijekom potjera. Već spomenuti stražnji pogon bio je od koristi tijekom manevra zbog toga što je zadržao stabilnost vozila.
Svaka Crown Victoria se prije puštanja u policijsku službu opremala ojačanjima u vratima u obliku metala i kevlara. Tu je bio i laptop uređaj spojen s bazom podataka između prednjih sjedala, ali i spremišta za naoružanje između sjedala i u vratima. Prednja i stražnja sjedala bila su odjeljenja staklom načinjenim od pleksiglasa, dok stražnja klupa nije sadržavala klasična sjedala, već klupu također od pleksiglasa koja je bila otpornija od sjedala sa tkaninom te se lakše čistila.
Već 2003. uslijedio je ozbiljniji redizajn, najviše u pogledu interijera (nova sjedišta i obloge), ali i eksterijera. Okvir, upravljač, ovjes i kočnice značajno su redizajnirani. Zbog tih promjena, razmak kotača je veći te oni izgledaju gotovo ravno, u usporedbi s konkavnim kotačima starijih modela. Zajedno s tim promjenama, predstavljeni su novi poklopci glavčine, što je jedan od rijetkih znakova kako prepoznati razliku između modela do 2003. godišta.
No, početkom 2010., Ford Motor Company predstavio je zamjenu za dotadašnje policijske presretače, Police Interceptor Sedan. Upravo je to bila je inačica šeste generacije Ford Taurusa, prelazeći s dugotrajne šasije Panther na verziju D3 s pogonom na sve kotače. Na prvu, policijske snage nisu željele prijeći na novi model, pa su odlučili prednaručiti maksimalni preostali broj modela Crown Victoria.
U travnju 2011. Ford je prestao prihvaćati narudžbe za policijski presretač Crown Victoria. Nakon modelske godine 2011., a zbog nedostatka ESP sustava, Crown Victoria više nije bila legalna za prodaju u Sjedinjenim Državama i Kanadi. U skladu s tim, primjerci proizvedeni te godine izvezeni su u zemlje Bliskog Istoka. A 15. rujna 2011. godine, zadnji primjerak modela Crown Victoria (namijenjena Saudijskoj Arabiji) sišla je s proizvodne trake u 12:30 sati kao zadnje vozilo koje je sastavila tvornica St. Thomas u Ontariju.