INOVATIVNI AUTOMOBILI (2)

Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Foto: Garage de l'Est website

Opružna noga MacPherson, sklop spiralne opruge i teleskopskog amortizera, koji osigurava i bočno vođenje kotača, premijerno je ugrađen u Ford Vedette

Opružna noga MacPherson posebice je prikladna za prednji ovjes, a obavezna uz prednji pogon, Nakon što je 1948. premijerno ugrađena u Ford Vedette, nastao je ‘stampedo’ ugradnje u europske, a potom američke i japanske automobile. O kojem je automobilskom sklopu ovdje riječ i koliko je važan za stabilnost i sigurnost automobila?

Svaki je automobilski kotač oslonjen na vodeće, elastične i prigušne elemente. Vodeći su elementi ramena i zglobovi, elastični opruge, a prigušni su elementi amortizeri. Od kraja 1948. ti su se elementi počeli objedinjavati  u jedan sklop – nastala je MacPhersonova opružna noga! Najprije treba naglasiti da je točno MacPherson, a ne McPherson, kako mnogi pišu.

Sastoji se od teleskopskog amortizera s nosačem i spiralne opruge obavijene oko amortizera. Ona ujedno služi i kao bočna vodilica kotača, što dodatno poboljšava svojstva ovjesa.

Osnovne vrline MacPhersonove opružne noge su jednostavna i jeftina konstrukcija, mali ugradbeni prostor u poprečnom smjeru, zbog čega je posebice pogodan za prednji pogon i općenito prednji ovjes. Pruža dobar spoj svih svojstava MacPhersonova opružna noge istodobno je dio upravljačkog mehanizma i ovjesa, štedi ugradbeni prostor i masu te je  kao stvorena za koncepciju ‘downsizing’

Mana je relativno velik ugradbeni prosto po visini, te stražnji ovjes s MacPhersonovim opružnim nogama smanjuje prtljažnik. Zato se straga podjednako koristi i koncepcija s odvojenim spiralnim oprugama i amortizerima. Poprečna ramena,  jednostruka ili dvostruka, u kombinaciji s opružnom nogom, omogućavaju postizanje optimalne geometrije prednjih kotača i potrebne upravljačke preciznosti.

A sada povijest nastanka: opružnu nogu, koja je potom po njemu i nazvana, projektirao je Earle Steele MacPherson (1891. – 1960.), američki strojarski inženjer, koji nakon rada u Chalmers Motor Company, Liberty Motor car Company i Hupmobile 1934 dolazi u General Motors te 1935. postaje šef razvoja Chevroleta.

Krajem 1930., u predvečerje II. svjetskog rata, započeo je na projektu jeftinog kompaktnog automobila, modela Chevrolet Cadett, po cijeni manjoj od 1000 dolara. Trebao je to biti američki pandan kultnog modela Volkswagen Buba. No najprije rat, a potom promjena proizvodne filozofije (u prvi plan dolaze skuplji i luksuzniji modeli). Nakon što je projekt Cadet 1947. ugašen,

MacPherson prelazi u Ford te se MacPhersonova opružna noga ugrađuje u francuski Ford Vedette, predstavljen 7. listopada 1948. na salonu u Parizu. Klasična trovolumenska limuzina tadašnje više srednje klase, dugačka 4670 mm, široka 1720 mm i visoka 1530 mm, međuosnog razmaka 2690 mm, bila  je “ponton” forme i koeficijenta otpora zraka 0,55 (tada uobičajenog).

Uzdužno sprijeda bio je motor Ford V8, sa središnjim bregastim vratilom, koji je iz 2158 ccm razvijao 66 KS pri 4600/min, uz najveći okretni moment od 123 Nm pri 2500/min. Uz masu od 1,3 tone i 3-stupanjski ručni mjenjač do stotke je ubrzavao za 27 sekundi i postizao 135 km/h. Trošio je od 10 so 17 litara na 100 km. U ponudi je bila i verzija 3.9 V8 sa 101 KS.

Ford Vedette se proizvodio do 1954., kao limuzina. hatchback, karavan i kabriolet.

Ford SAF, francuska podružnica Forda, pod različitim je nazivima poslovala od 1916. do 1954., kad prodaje biznis tvrtki Simca. Vedette je ipak bio maloserijski model te se službeno uzimaju Fordovi modeli Zephyr i Consul iz 1950. MacPherson 1962. postaje šef razvoja (glavni inženjer) Ford Motor company i tu funkciju uspješno obavlja do svibnja 1958.

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata