NOVE EKOLOŠKE NORME

GPF (Gasoline Particulate Filter), benzinski filtar čađe, rješenje za Euro 7

Foto_ ŠKODA

GPF (Gasoline Particulate Filter), njem. OPF (Otto-Partikelfilter) – filtar najsitnijih čestica čađe, kojim će svi benzinski motori, u kombinaciji s hibridnom tehnologijom, od 1. siječnja 2025. ispunjavati eko norme Euro 7 

GPF (Gasoline Particulate Filter) iz ispušnih će plinova uklanjati najsitnije, a ipak kancerogene (!) čestice čađe, koje će u sljedeće tri godine trebati praktički potpuno ukloniti iz ispuha. Kad je benzinski filtar čađe u pitanju, treba povući paralelu s dizelskim DPF, jer je u osnovi riječ o istom sklopu, ali ipak drukčije namjene.

DPF filter jedan je od niza pogrešnih izraza, jer je školski primjer pleonazma. Riječ je o filtru čestica čađe, DPF-u, jednom od najvažnijih čimbenika za ispunjenje ekoloških normi Euro 6b, koje su stupile na snagu 1. rujna 2015. Tada je za dizelske motore udio krutih čestica (uglavnom čađe) smanjen s 5 na 4,5 miligrama po kilometru, odnosno 6×1011 (600 milijardi) po kilometru, a sada taj sustav postaje aktualan i obvezan (propisan) i za benzinske motore!

Zanimljivo, za benzinske je motore tada propisana ista masena količina ispuhane čađe (4,5 miligrama po kilometru), ali je broj njihovih čestica smio biti deset puta veći – 6×1012 (6000 milijardi). Logika: benzinske čestice čađe, otprilike su deset puta manje, pa ih ima, otprilike, toliko puta više. Preokret nastaje 1. rujna 2018., kad su  dotadašnje, nerealne i ‘neživotne’ norme NEFZ zamijenjene realnijim WLTP. Odjednom se shvatilo da je čistoća benzinskog ispuha podjednako velik problem kao i dizelskog.

Potvrdilo se, ono o čemu smo u više navrata pisali, da je iza svega više politika, nego ekologija. Naime, benzinske čestice čađe desetak su puta manje od dizelskih i zbog toga ih ima manje, ali to ne znači da su zbog toga medicinski problemi, odnosno zdravstvene ugroze manje, dapače!

Medicinska su istraživanja pokazala da sitnije čestice čađe dublje prodiru u pluća te da zbog toga mogu biti opasnije, kancerogenije od dizelskih. Odjednom je podcijenjeni problem benzinskog ispuha čađe došao na površinu i javila se potreba da se benzinski motori nove generacije (s turbopunjačem i direktnim ubrizgavanjem), poput dizelaša, opremaju filtrima čađe.

Dolazimo na početak ove priče, na sustave GPF (engl. Gasoline Particulate Filter), odnosno OPF (njem. Otto-Partikelfilter), filtre čađe, tehnologiju kojom benzinski (otto) motori mogu ispuniti najstrože ekološke norme. Riječ je o uređaju s keramičkom saćastom jezgrom, koji, poput dizelskog DPF-a, radi u dvije faze.

U prvoj zadržava i nakuplja čestice čađe, a u drugoj ih, impulsnim ubrizgavanjem goriva, spaljuje. ‘Nužno zlo’: to će, zbog većih ispušnih otpora, povećati potrošnju goriva, a time i emisiju CO2, za jedan posto.

Novi ekološki sustavi, namijenjeni turbobenzinskim motorima s direktnim ubrizgavanjem, da bi ispunili ekološku normu Euro 7, koja će biti obvezna za sve nove automobile od 1. siječnja 2025. cijenu povisuju, ovisno o snazi i veličini motora, za 400 do 1000 eura.

No, to je cijena, biranjem ‘manjeg zla’, koju trebamo platiti! Time se masa i količina čestica čađe smanjuje za više od pola (-52%). A katalizatorski sustavi benzinskih motora, do sada trostrukog djelovanja (što su mnogi ‘stručnjaci’ pogrešno prevodili kao ‘trostazni’), postaju četverostrukog djelovanja (engl. 4-way, njem 4-Wege).

Četvrti stupanj djelovanja je uklanjanje čestica čađe. Taj stupanj je aktualan već aktualan u normama Euro 6d, uvedenim početkom godine, a posebno će biti aktualan za siječanj 2025., kad bi na snagu trebale stupiti norme Euro 7, koje će propisivati, praktički, njihovo potpuno uklanjanje,

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin