DOBRO JE ZNATI

GT oznaku 1954. uvela Lancia Aurelia B20 GT

GT, kraticu od Gran Turismo, dala nam je Lancia, no korijeni sežu duboko u povijest europske više klase, sve do 17. stoljeća…

Foto: Stellantis

Veliki put, ili Grand Tour, običaj je nastao malo iza sredine 17. stoljeća u imućnijim slojevima sjeverne, protestantske Europe, označavajući običaj da stasali mladići krenu na put po Europi, najčešće do Italije, kako bi upoznali mjesta značajna za opću kulturu, povijest i onodobni svijet.

Upravo se ovog običaja, koji je uvelike definirao kulturne nazore sjevernoeuropske i američke elite otprilike do početka dvadesetog stoljeća, prisjetila Lancia početkom pedesetih. Coupe inačica njihovog najprestižnijeg modela Lancia Aurelia dobila je naziv B20 GT, po talijanskoj riječi Gran Turismo.

A počelo je 1954., kad Lancia Aurelia GT Coupe B20 pobjeđuje na prestižnom reliju Monte Carlo. Bila je to najava Lancijine dominacije najprestižnijim reli natjecanjima. Lancia Aurelia B20 GT, coupe klasične koncepcije 2+2, dugačak 437 cm, širok 155 cm i visok 136 cm pokretao se V6 motorom obujma 2451 ccm i snage 112 KS, što je omogućavalo najveću brzinu od 180 km/h.

Magična kratica GT otada prati automobile namijenjene dugim putovanjima preko kontinenta, iako ćemo većinu njih nažalost vjerojatnije zamijetiti na parkinzima mondenih butika i lokala nego u obilasku kulturnih znamenitosti. Sama Lancia koja je stvorila trend postala je omiljeno prijevozno sredstvo većine vozača formule 1 pedesetih (kao što će to u osamdesetima biti Mercedes-benz 560 SEC).

Lancia Aurelia nije bila trkaći automobil – iako je imala mnogo uspjeha na utrkama – nego rafiniran, izvrsno napravljen, prekrasan stroj za brzu vožnju na duge dionice. Pojam Gran Turismo tada je ne samo izmišljen, nego i dobio jednu od svojih najupečatljivijih ikona, a koncept neudobnog otvorenog sportskog automobila završio je vladavinu.

Dizajn, kojeg su potpisali Boan i Pinina Farina na svakoj je listi najljepših ikada, a osim GT koncepta inovacija je i prvi V6 motor u serijskom automobilu. Na ovim ih je prostorima nekada bilo nekoliko, no odavno nismo vidjeli neku, iako kruži priča da se u blizini opatije kriju dva primjerka, od kojih je jedna čak prepravljena u pickup!

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin