DOBRO JE ZNATI

Zašto su gume na motornim vozilima crne boje? Zbog čađe, koja poboljšava svojstva gume i omogućava prometnu forenziku

Tijekom vulkanizacije u smjesu za gumu dodaje se čađa, koja je pretvara u čvrstu i žilavu masu te daje crnu boju, kojom pneumatici ostavljaju tragove na asfaltu

Proces vulkanizacije, kojeg je službeno 1839. otkrio Charles Goodyear, premda prvi patent datira iz 1820. i danas je temelj proizvodnje guma za cestovna motorna vozila. U njemu bitnu ulogu, od početka ima čađa, koja gumama (pneumaticima) daje crnu boju.

Čađa, nakupine elementarnog ugljika, jeftino je i učinkovito punilo za izradu gumene mase, poput pijeska u betonu. Čađa poboljšava mehanička svojstva (čvrstoću i žilav0st) te prianjanje na kolnik. To je prvi razlog korištenja  čađe u vulkanizaciji gume.

Drugi važan razlog stvaranje crne boje gume, a ne recimo, bijele (što ne bi bio problem za napraviti) je “prometna forenzika”. Naime, crne gume ostavljaju tragove na kolniku, što je iznimno važno za određivanje puta kočenja, putanje (zanošenja, proklizavanja…) te dinamike vozila prije i poslije sudara. Crne gume, dakle, omogućuju i olakšavaju izradu policijskog očevida nakon prometne nesreće.

Postoji i dodatni tehnički razlog: crna guma “napunjena’ čađom” bolje provodi toplinu, što sprječava ili otežava lokalna pregrijavanja (koja dovode do pojačanog trošenja i uništenja) te ubrzava ravnomjerno zagrijavanje cijele gazne plohe, što je iznimno važno za prianjanje (grip), pogotovo na hladnom kolniku.

Autor