Alfa Romeo 33 Stradale, poseban i jedinstven pionirski automobil, kojeg je dizajnirao Franco Scaglione, prvi niži od metra, iz atmosferca 2.0 V8 ispaljivao je 230 KS (cestovni) i 270 KS (trkaći)…
Danas su ručni mjenjači sa šest brzina standard u autima iznad niže klase, no ne tako davno još su i petbrzinski mjenjači bili rijetka pojava. Valja se sjetiti da je čak i moćni Porsche 930, poznatiji kao Porsche 911 Turbo, sve do kraja 80-ih dolazio samo s 4-stupanjskim mjenjačem.
Alfa Romeo je desetljećima zagovarao danas nam samorazumljivu ideju o većem broju brzina, pa su dugo bili gotovo jedini serijski proizvođač koji je redovno nudio 5-stupanjske mjenjače. U svom najekskluzivnijem modelu iz 1967. otišli su i korak dalje i ponudili ručni mjenjač s čak šest stupnjeva prijenosa.
Alfa Romeo 33 Stradale po mnogo je čemu bio izniman automobil, nastao kao jedva primirena cestovna inačica uspješnog trkaćeg prototipa. Prodano ih je svega nekoliko, jer je to potkraj 60-ih bio uvjerljivo najskuplji automobil na svijetu, a praktičnošću se nije mogao dičiti. Za početak, trebalo je ući u njega – bio je to prvi serijski automobil niži od metra.
Alfa Romeo 33 Stradale bio je dugačak 3970 mm, širok 1710 mm i visok 991 mm, napravljen s velikim udjelom lakih metala, aluminija i magnezija. Atmosferski 2.0 V8 motor s bregastim vratilom u svakoj glavi te dva ventila i dvije svjećice po cilindru, uz stupanj kompresije 10,5:1, razvijao je 230 KS pri 8800/min.
To je omogućavalo ubrzanje do stotke za 5,9 s i najveću brzinu od 260 km/h. Bio je to tada najbrži serijski automobil na tržištu. Trkaća verzija bila je navijena na čak 270 KS. Pridodamo li tim posebnostima i fantastičan dizajn by Franco Scaglione, jasno je zašto je Alfa Romeo 33 Stradale danas jedan od najobožavanijih, no i najrjeđih svjetskih klasika.
Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata
Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu
Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora
Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine
Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem
Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom
Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač
Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice
Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora
Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen
Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom
Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima
Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama
Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!
Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!
Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil
Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom
Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke
Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno
Inovativni automobili (21): Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom
Inovativni automobili (22): Mercedes-Benz 300 SD (1978.): prvi automobil s turbodizelskim motorom
Inovativni automobili (23): NSU Wankel Spider (1963.): prvi automobil s wankel motorom
Inovativni automobili (30): Mercedes 6/25/40 PS (1921.): prvi automobil s mehaničkim kompresorom
Inovativni automobili (31): Lancia Ardea (1948.): prvi automobil s 5-stupanjskim mjenjačem
Inovativni automobili (32): Lamborghini Miura (1966.): prvi suvremeni supersportski automobil
Inovativni automobili (34): Chrysler Imperial (1951.): prvi automobil sa servouređajem upravljača
Inovativni automobili (38): Oldsmobile Jetfire (1962.): prvi automobil s turbopunjačem
Inovativni automobili (39): Renault Voiturette (1898.): prvi automobil s kardanskim vratilom
Inovativni automobili (40): Maserati Biturbo (1981.): prvi automobil s dva turbopunjača
Inovativni automobili (42): Alfa Romeo Spider (1990.): uveo podešavanje faze ventila (VVT)
Inovativni automobili (47): Oldsmobile Curved Dash (1901.): prvi masovno proizvedeni automobil
Inovativni automobili (48): Saab 92 (1949.): prvi automobil sa sigurnosnom karoserijom