Fiat Croma Turbo D i.d. (1988.): prvi automobil pokretan turbodizelskim motorom s direktnim ubrizgavanjem

Fiat Croma (1985. – 1996.) je 1988. opremljena dugohodnim turbodizelskim motorom (82,6 x 90 mm), obujma 1929 ccm, s jednim bregastim vratilom u glavi (SOHC) i osam ventila, koji je prvi opremljen visokotlačnim direktnim ubrizgavanjem goriva te je razvijao 90 KS pri 4200/min i 186 Nm pri 2000/min…

Fiat Croma je model koji se od 1985. do 1996. proizvodio u prvoj generaciji, kao limuzina srednje klase, talijanski pandan modela Volkswagen Passat, i drugoj od 2003. do 2010., kao zanimljiv, ali neprihvaćen križanac karavana i monovolumena. Nažalost, nije dobio nasljednika…

Ovo je priča o prvom modelu, koji je nastavio slavnu seriju Fiat 1300/1500 (1961. – 1967., u Jugoslaviji kao Zastava 1300/1500 do 1979), Fiat 125 (1967. – 1972.), Fiat 132 (1972. – 1981.) i Fiat Argenta (1981. – 1985).

Za razliku od prethodnika, klasične koncepcije, s motorom uzdužno sprijeda i pogonom straga, Fiat Croma, koju je dizajnirao Giorgetto Giugiaro, napravljena je na platformi Tipo Quattro, za motor sprijeda poprečno i prednji pogon, na kojoj će nastati plejada koncernskih modela, Fiat Tipo, Lancia Dedra, Alfa Romeo 155…

Zanimljivo prva Fiat Croma je nastala kao kooperacijski projekt sa Saabom, pa su po istom konceptu nastali i Saab 9000, Lancia Thema i Alfa Romeo 164. Limuzina tadašnje srednje klase, bila je dugačka 4495, široka 1755 i visoka 1425 mm, međuosnog razmaka 2660 mm.Danas bi to bila kompaktna klasa.

U osnovnoj se verziji pokretala benzincima s dva bregasta vratila (DOHC) i osam ventila, s 1585 ccm/83 KS i 1995 ccm/90 KS. Ugradnjom sustava ubrizgavanja goriva snaga benzinca obujma 1995 ccm povećana je na 120 KS, a s turbopunjačem na 155 KS. Top-verzija opremljena je motorom 2.5 V6 sa 160 KS, kojeg je isporučivao Alfa Romeo.

Sredinom 1988. uvedena je Fiat Croma Turbo D i.d., prvi automobil pokretan turbodizelskim motorom s direktnim ubrizgavanjem. Taj motor, kojim se Croma upisala u povijest, stigao je godinu i pol prije proslavljenog Volkswagenovog 1.9 TDI.

Dugohodnim turbodizelskim motorom (82,6 x 90 mm), obujma 1929 ccm, s jednim bregastim vratilom u glavi (SOHC) i osam ventila, razvijen u suradnji s talijanskim specijalistom za dizelaše, tvrtkom VM Motori, napajan visokotlačnim direktnim ubrizgavanjem razvijao je 90 KS pri 4200/min i 186 Nm pri 2000/min.

To je omogućilo zanimljiv spoj dobrih performansi i povoljne potrošnje goriva. Fiat Croma Turbo D i.d. je do 100 km/h ubrzavala za 12,5 sekundi, postizala 180 km/h i deklarirano trošila 5,2 litre (realno 6 do 7, što je tada bilo super).

Fiat Croma je inovativna i po prvom turbopunjaču promjenjive geometrije, VNT (Variable Nozzle Turbine) sa zakretnim statorskim lopaticama turbine, uvedenim 1991. Time je snaga motora povećana na 92 KS, najveći moment na 200 Nm, uz osjetno povećanje elastičnosti (ubrzanje odziva na ‘gas’) i blago smanjenje potrošnje.

Ta se verzija proizvodila do 1997. i bitno utjecala na razvoj automobilske industrije. Najbolje je to iskoristio Volkswagen, slavnim 1.9 TDI, a potom i ostali. Nažalost, od toga je najmanje koristi imao Fiat…

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata 

Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora

Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine

Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem

Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom

Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač 

Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice

Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora

Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen

Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom

Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima

Inovativni automobili (13): Oldsmobile Custom 8 Cruiser (1939.): prvi automobil s automatskim mjenjačem

Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama

Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!

Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!

Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil

Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom

Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke

Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno

Inovativni automobili (21): Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom

Inovativni automobili (22): Mercedes-Benz 300 SD (1978.): prvi automobil s turbodizelskim motorom

Inovativni automobili (23): NSU Wankel Spider (1963.): prvi automobil s wankel motorom

Inovativni automobili (24): DAF 600 (1958.): prvi automobil s kontinuiranim automatskim mjenjačem – CVT

Inovativni automobili (25): Jensen FF (1966.), prvi je ugradio mehanički ABS, jedan od pionira pogona 4×4

Inovativni automobili (26): Mercedes-Benz 450 SE (1978.): prvi automobil s elektroničkim ABS sustavom

Inovativni automobili (27): Citroën Traction Avant (1934.), prvi hatchback, prvi s radijalnim gumama, jedan od prvih s prednjim pogonom…

Inovativni automobili (28): Mercedes-Benz 300 SL Coupe (1954.): prvi automobil s direktnim ubrizgavanjem benzina

Inovativni automobili (29): Spyker 60 HP (1903.): uveo mehanički pogon 4×4, 6-cilindarski motor i kočenje preko 4 kotača

Inovativni automobili (30): Mercedes 6/25/40 PS (1921.): prvi automobil s mehaničkim kompresorom

Inovativni automobili (31): Lancia Ardea (1948.): prvi automobil s 5-stupanjskim mjenjačem

Inovativni automobili (32): Lamborghini Miura (1966.): prvi suvremeni supersportski automobil

Inovativni automobili (33): Citroën DS (1955.): pionir hidropneumatskog ovjesa, jedan od najrevolucionarnijih i najljepših automobila ikada

Inovativni automobili (34): Chrysler Imperial (1951.): prvi automobil sa servouređajem upravljača

Inovativni automobili (35): Oldsmobile Toronado (1973.): prvi automobil sa serijskim zračnim jastukom


Komentari

loading...