Fiat Croma (1985. – 1996.) je 1988. opremljena dugohodnim turbodizelskim motorom (82,6 x 90 mm), obujma 1929 ccm, s jednim bregastim vratilom u glavi (SOHC) i osam ventila, koji je prvi opremljen visokotlačnim direktnim ubrizgavanjem goriva te je razvijao 90 KS pri 4200/min i 186 Nm pri 2000/min…
Fiat Croma je model koji se od 1985. do 1996. proizvodio u prvoj generaciji, kao limuzina srednje klase, talijanski pandan modela Volkswagen Passat, i drugoj od 2003. do 2010., kao zanimljiv, ali neprihvaćen križanac karavana i monovolumena. Nažalost, nije dobio nasljednika…
Ovo je priča o prvom modelu, koji je nastavio slavnu seriju Fiat 1300/1500 (1961. – 1967., u Jugoslaviji kao Zastava 1300/1500 do 1979), Fiat 125 (1967. – 1972.), Fiat 132 (1972. – 1981.) i Fiat Argenta (1981. – 1985).
Za razliku od prethodnika, klasične koncepcije, s motorom uzdužno sprijeda i pogonom straga, Fiat Croma, koju je dizajnirao Giorgetto Giugiaro, napravljena je na platformi Tipo Quattro, za motor sprijeda poprečno i prednji pogon, na kojoj će nastati plejada koncernskih modela, Fiat Tipo, Lancia Dedra, Alfa Romeo 155…
Zanimljivo prva Fiat Croma je nastala kao kooperacijski projekt sa Saabom, pa su po istom konceptu nastali i Saab 9000, Lancia Thema i Alfa Romeo 164. Limuzina tadašnje srednje klase, bila je dugačka 4495, široka 1755 i visoka 1425 mm, međuosnog razmaka 2660 mm.Danas bi to bila kompaktna klasa.
U osnovnoj se verziji pokretala benzincima s dva bregasta vratila (DOHC) i osam ventila, s 1585 ccm/83 KS i 1995 ccm/90 KS. Ugradnjom sustava ubrizgavanja goriva snaga benzinca obujma 1995 ccm povećana je na 120 KS, a s turbopunjačem na 155 KS. Top-verzija opremljena je motorom 2.5 V6 sa 160 KS, kojeg je isporučivao Alfa Romeo.
Sredinom 1988. uvedena je Fiat Croma Turbo D i.d., prvi automobil pokretan turbodizelskim motorom s direktnim ubrizgavanjem. Taj motor, kojim se Croma upisala u povijest, stigao je godinu i pol prije proslavljenog Volkswagenovog 1.9 TDI.
Dugohodnim turbodizelskim motorom (82,6 x 90 mm), obujma 1929 ccm, s jednim bregastim vratilom u glavi (SOHC) i osam ventila, razvijen u suradnji s talijanskim specijalistom za dizelaše, tvrtkom VM Motori, napajan visokotlačnim direktnim ubrizgavanjem razvijao je 90 KS pri 4200/min i 186 Nm pri 2000/min.
To je omogućilo zanimljiv spoj dobrih performansi i povoljne potrošnje goriva. Fiat Croma Turbo D i.d. je do 100 km/h ubrzavala za 12,5 sekundi, postizala 180 km/h i deklarirano trošila 5,2 litre (realno 6 do 7, što je tada bilo super).
Fiat Croma je inovativna i po prvom turbopunjaču promjenjive geometrije, VNT (Variable Nozzle Turbine) sa zakretnim statorskim lopaticama turbine, uvedenim 1991. Time je snaga motora povećana na 92 KS, najveći moment na 200 Nm, uz osjetno povećanje elastičnosti (ubrzanje odziva na ‘gas’) i blago smanjenje potrošnje.
Ta se verzija proizvodila do 1997. i bitno utjecala na razvoj automobilske industrije. Najbolje je to iskoristio Volkswagen, slavnim 1.9 TDI, a potom i ostali. Nažalost, od toga je najmanje koristi imao Fiat…
Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata
Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu
Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora
Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine
Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem
Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom
Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač
Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice
Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora
Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen
Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom
Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima
Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama
Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!
Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!
Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil
Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom
Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke
Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno
Inovativni automobili (21): Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom
Inovativni automobili (22): Mercedes-Benz 300 SD (1978.): prvi automobil s turbodizelskim motorom
Inovativni automobili (23): NSU Wankel Spider (1963.): prvi automobil s wankel motorom
Inovativni automobili (30): Mercedes 6/25/40 PS (1921.): prvi automobil s mehaničkim kompresorom
Inovativni automobili (31): Lancia Ardea (1948.): prvi automobil s 5-stupanjskim mjenjačem
Inovativni automobili (32): Lamborghini Miura (1966.): prvi suvremeni supersportski automobil
Inovativni automobili (34): Chrysler Imperial (1951.): prvi automobil sa servouređajem upravljača