Lancia Ardea (1948.): prvi automobil s 5-stupanjskim mjenjačem

Lancia Ardea (1939. – 1953.): mali hatchback (362 x 150 x 1530 cm), kojeg je dizajnirao slavni Vittorio Jano, s motorom V4 (903 ccm i 26 KS) uzdužno sprijeda i pogonom straga postizao je 105 km/h. Izvorno je imao četiri, a 1948. dobio i peti stupanj prijenosa…

Danas je koncepcija s motorom uzdužno sprijeda i s pogonom straga rezervirana za velike automobile (u srednjoj je klasi još imaju Mercedes-Benz C-klase i BMW Serije 3), dakle od 4,7 metara i veći.

A 1930-ih tu su koncepciju imali mali automobili, poput 3,2-metarskog Fiat 500 Topolino. Takav je bio i 3,6 metarski hatchback Lancia Ardea. Lancia je bila napredna tvrtka, koja je među brojnim inovacijama uvela samonoseću karoseriju.

Tom je koncepcijom, koja je omogućila povećanje komfora i smanjenje mase, bio napravljen i model Lancia Ardea. Zanimljivo, volan je bio desno, što je tada bila značajka statusnih automobila.

Uzdužno sprijeda bio je ugrađen V4 motor obujma 903 ccm i snage 26 KS. S 4-stupanjskim ručnim mjenjačem, što je bilo napredno, jer s tada standardno ugrađivao 3-stupanjski, Lancia Ardea mase 800 kg postizala je tada solidnih 105 km/h.

Lancia Ardea bila je zanimljiva po brojnim karoserijskim verzijama (saloon, pulman sedan, van, pickup, coupe, cabriolet i landaulet) i napredna. Model druge serije iz 1941. među prvima dobiva 12-voltnu instalaciju, ali proizvodnja je uskoro ugašena zbog rata.

Nastavljena je 1945., a 1948. model treće serije (1948.), prvi u povijesti automobila, dobiva ručni 5-stupanjski mjenjač. Po tome je Lancia Ardea najpoznatija. Model četvrte generacije (1949. – 1953.), najbrojniji, dobio je aluminijsku glavu motora i viši kompresijski stupanj (7:1).

Premda je mjenjač bio nesinkroniziran, vješt ga je vozač lako šaltao međugasom. Veći broj stupnjeva prijenosa poboljšao je vozna svojstva, jer je omogućavao bolje iskorištenje potencijala motora, odnosno bolju prilagodbu idealnoj vučnoj karakteristici u obliku hiperbole.

No stupanj više (dva u usporedbi s tadašnjim prosjekom od tri) nije donio samo prednosti, nego i mane Povećava, za jedan do dva posto mehaničke otpore, a minimalno, zbog 4 do 6 kg veće mase, otpore kotrljanja i ubrzanja.

To poništava dio prednosti, a glavna je mana složenija i skuplja izvedba. Zbog toga je Lancia Ardea ostala usamljena s 5-stupanjskim mjenjačem na tržištu, krajem 1950-ih počinje ga koristiti Alfa Romeo te do sredine 1980-ih ostaje rezerviran za sportske modele.

Ručni 5-stupanjski mjenjač 1990-ih postaje standardan. Danas ga koriste samo osnovni modeli, a ostali, koji nemaju automatski, 6-stupanjski.

PROIZVEDENI PRIMJERCI
1. serija: (1939. – 1941.) …   2992
2. serija: (1941. – 1948.) …   4438
3. serija: (1948. – 1949.) …   3600
4. serija: (1949. – 1953.) … 11.700

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata 

Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora

Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine

Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem

Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom

Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač 

Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice

Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora

Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen

Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom

Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima

Inovativni automobili (13): Oldsmobile Custom 8 Cruiser (1939.): prvi automobil s automatskim mjenjačem

Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama

Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!

Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!

Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil

Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom

Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke

Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno

Inovativni automobili (21): Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom

Inovativni automobili (22): Mercedes-Benz 300 SD (1978.): prvi automobil s turbodizelskim motorom

Inovativni automobili (23): NSU Wankel Spider (1963.): prvi automobil s wankel motorom

Inovativni automobili (24): DAF 600 (1958.): prvi automobil s kontinuiranim automatskim mjenjačem – CVT

Inovativni automobili (25): Jensen FF (1966.), prvi je ugradio mehanički ABS, jedan od pionira pogona 4×4

Inovativni automobili (26): Mercedes-Benz 450 SE (1978.): prvi automobil s elektroničkim ABS sustavom

Inovativni automobili (27): Citroën Traction Avant (1934.), prvi hatchback, prvi s radijalnim gumama, jedan od prvih s prednjim pogonom…

Inovativni automobili (28): Mercedes-Benz 300 SL Coupe (1954.): prvi automobil s direktnim ubrizgavanjem benzina

Inovativni automobili (29): Spyker 60 HP (1903.): uveo mehanički pogon 4×4, 6-cilindarski motor i kočenje preko 4 kotača

Inovativni automobili (30): Mercedes 6/25/40 PS (1921.): prvi automobil s mehaničkim kompresorom


Komentari

loading...