Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom

Lancia Lambda (1922. – 1931.) jedan od najinovativnijih automobila u povijesti, osim pionirske samonoseće karoserije, među prvima je uveo neovisan prednji ovjes, hidrauličke teleskopske amortizere, uskokutni V4 motor s bregastim vratilom u glavi (također Lancijin izum)…

Tu specifikaciju neki nisu dostigli niti pola stoljeća kasnije. Čak se i današnji raspored pedala: kvačilo-kočnica-gas pripisuje utjecaju ovog torinskog remek-djela. Ah, da… možete li pretpostaviti koji je otvoreni automobil prvi ponudio tvornički čvrsti krov za hladnije dane?

Lancia Lambda prve generacije bila je duga 4252, široka 1661 i visoka 1600 mm imala je, za današnje standarde velik međuosni razmak od čak 3099 mm. Uzdužno sprijeda bio je ugrađen uskokutni V4 motor, s kutem među cilindrima (prvi i treći prema drugom i četvrtom) od samo 13 stupnjeva.

Ta je koncepcija omogućila kompaktniju izvedbu (V motor s jednim blokom i jednim bregastim vratilom u glavi – OHC), uz manju dužinu nego kod redne izvedbe. Iz 2119 ccm razvijao je 50 KS pri 3250/min. Uz pomoć 3-stupanjskog ručnog mjenjača, koji je snagu prenosio na diferencijal u sklopu stražnjeg krutog mosta postizao je brzinu od 121 km/h.

Umjesto posebnog nosećeg okvira, na kojeg je učvršćeno podvozje (ovjes, prijenosni i upravljački mehanizam) po prvi je put karoserija napravljena kao integralni noseći okvir (monocoque), što je smanjilo masu automobila te poboljšalo performanse i smanjilo potrošnju

Zasluga za performanse, tada na razini sportskih (malo je tada automobila razvijalo više od 100 km/h) mogla se zahvaliti samonosećoj karoseriji, koja je masu smanjila za više od 100 kg – osnovni je model imao tada razmjerno umjerenih 1200 kg.

Ukupno je bilo devet serija. U petoj (1925.) Lambda je dobila 4-stupanjski mjenjač, u šestoj (1925.), uz standardnu je karoseriju ponuđena i duga – 3572 mm, uz međuosni razmak 3419 mm. U sedmoj (1926.) je generaciji obujam motora povećan na 2375 ccm, kut među cilindrima na 14 stupnjeva. Snaga je povećana na 60 KS pri 3250/min.

Najsnažnija Lambda bila je devete generacije, predstavljena 1931. Obujam je povećan na 2569 ccm, uz kut od 13,7 stupnjeva. Snaga je povećana na 70 KS pri 3500/min- To je najveću brzinu povećalo na 140 km/h, što je tada bilo wow.

U gotovo deset godina tržišnog vijeka Lancia je proizvela 11.200 modela Lambda.

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata 

Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora

Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine

Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem

Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom

Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač 

Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice

Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora

Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen

Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom

Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima

Inovativni automobili (13): Oldsmobile Custom 8 Cruiser (1939.): prvi automobil s automatskim mjenjačem

Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama

Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!

Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!

Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil

Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom

Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke

Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno


Komentari

loading...