Mercedes-Benz 300 SL Coupe (1954.): prvi automobil s direktnim ubrizgavanjem benzina, jedan od najrevolucionarnijih ikada

Revolucionarni trkaći Mercedes-Benz 300 SL, poznatiji kao Gullwing (galebova krila) predstavljen je početkom 1952. Šasija, motor i podvozje bili su standardni, prilično teški i nedovoljno snažni za borbu s konkurencijom…

Stoga je rješenje za povećanje brzine i smanjenje mase trebalo pronaći drugdje. To je postignuto fascinantnom, perolakom a čvrstom konstrukcijom šasije od kraćih tankih, spojenih cijevi, koja se protezala dužinom i širinom čitavog automobila, te aerodinamičnom aluminijskom karoserijom coupea.

Vizualno najupečatljiviji dio bila su inovativna vrata koja su se otvarala uvis poput galebljih krila, a koja su bila jedino rješenje upravo zbog visine i širine cjevaste konstrukcije. Već na prvoj utrci, legendarnoj Mille Miglia, 300 SL (kratica znači ‘Super leicht’, ‘super lagan’) završio je drugi.

Do kraja godine uslijedile su pobjede, što zatvorenih što otvorenih inačica modela, u Bernu, na kultnoj utrci Le Mans (nauštrb jadnog Pierrea Levegha), na Nürburgringu i, najimpresivnije, na utrci Carrera Panamericana u Meksiku.

Mercedes-Benz 300 SL Coupe će i pored navedenoga ući u legendu ne kao trkaći nego kao cestovni automobil, koji nije uopće bio planiran! No američki je uvoznik Max Hoffman nagovorio tvornicu da pobjednika utrka pretvore u najsofisticiraniji sportski automobil na svijetu.

Tako je, 6. veljače 1954. nastao Mercedes-Benz 300 SL Coupe, najlegendarnijim najnapredniji i najprepoznatljiviji automobil s Trokrakom zvijezdom ikada. Proslavio se, u legendu ušao po nadimku Gullwing, zbog podiznih vrata u obliku galebovih krila.

Imao je oznaku serije W 198. Oblik je prilagođen cesti i dotjeran do prekrasnog, elegantnog i agresivnog u isto vrijeme, a prvi puta od strane neke veće tvrtke kupcima ponuđeno direktno ubrizgavanje goriva pomoglo je da Mercedes-Benz 300 SL postane i najbrži cestovni automobil na tržištu.

Zadržana su vrata u obliku galebovih krila iz već spomenutih funkcionalnih razloga. U praksi, rješenje se pokazalo lošim, legenda kaže da je u SAD-u neki mladi par izgorio, ne mogavši izaći iz automobila prevrnutog na krov.

I dame u suknjama nisu bile najsretnije ovakvim načinom ulaska i izlaska, te su počele preferirati gospodu koja voze Jaguare. A to je neoprostivo, te se Mercedes okanio ovog rješenja i nakon samo dvije godine zamijenio Coupe konvencionalnijim, no jednako prekrasnim Mercedes-Benz 300 SL Roadster.

U programu je ostao sve do 1963. Ukupno je proizvedeno 1400 primjeraka modela Coupe i čak 1858 Roadstera. Danas su to kolekcionarski automobili iznimno velike vrijednosti. Bila je revolucionarna ne samo po konstrukciji vrata, nego još više po prvom četverotaktnom benzincu s direktnim ubrizgavanjem.

Sada to mnogi ‘furaju’ kao veliki novitet! Moćan redni 6-cilindraš s direktnim ubrizgavanjem (prvi serijski automobil s tom tehnologijom, koja danas počine prevladavati na tržištu) iz obujma od 2996 ccm ispaljivao je 215 KS pri 5800/min.

To je coupeu mase 1300 kg, s uzdužno postavljenim motorom, 4-stupanjskim mjenjačem i stražnjim pogonom, omogućavalo najveću brzinu od 228 km/h, uz ubrzanje do stotke za 9,3 sekunde.

Naknadno je za Roadster, a za Coupe uz doplatu, ‘oštrijim’ bregastim vratilima snaga povećana na 240 KS pri 6100/min, što je ubrzanje do stotke skratilo na 8,8 sekundi, a najveću brzinu, ovisno o prijenosu, povećalo do 243 km/h.

U zbirkama, muzejima i privatnom vlasništvu još ima pedesetak primjeraka modela Mercedes-Benz 300 SL Roadster, a uščuvani primjerci vrijede i više od pola milijuna eura. Kako je dobro išao, tako je i pio (od 10 do 25 litara na 100 km), pa je spremnik goriva držao točno sto litara.

Usprkos naprednosti, disk kočnice dobiva tek 1961. Atraktivna karoserija duljine 452, širine 179 i visine 130 centimetara imala je, kao većina tadašnjih bolida, strukturu od čeličnih cijevi. Njena se erotska privlačnost i danas proučava u dizajnerskim studijima, a posebice je efektna niska bočna silueta sa ‘škrgama’ kao u morskog psa.

Talijanski šarm i njemačke pedantnost podređeni su sportskom užitku i statusnom luksuzu. Prekrasan i ogroman trokraki volan s obručem od mahagonija otežava ulazak na nisko školjkasto sjedalo, no tako je bilo u svim tadašnjim bolidima. Unutrašnjost je obložena crnom kožom i blještavim kovinama…

Po svakom se detalju poznaje plemenito podrijetlo i vrhunska kvaliteta. Bio je to coupe snova, uz Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 jedan od najspektakularnijih modela s Trokrakom zvijezdom u povijesti.

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata 

Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora

Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine

Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem

Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom

Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač 

Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice

Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora

Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen

Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom

Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima

Inovativni automobili (13): Oldsmobile Custom 8 Cruiser (1939.): prvi automobil s automatskim mjenjačem

Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama

Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!

Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!

Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil

Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom

Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke

Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno

Inovativni automobili (21): Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom

Inovativni automobili (22): Mercedes-Benz 300 SD (1978.): prvi automobil s turbodizelskim motorom

Inovativni automobili (23): NSU Wankel Spider (1963.): prvi automobil s wankel motorom

Inovativni automobili (24): DAF 600 (1958.): prvi automobil s kontinuiranim automatskim mjenjačem – CVT

Inovativni automobili (25): Jensen FF (1966.), prvi je ugradio mehanički ABS, jedan od pionira pogona 4×4

Inovativni automobili (26): Mercedes-Benz 450 SE (1978.): prvi automobil s elektroničkim ABS sustavom

Inovativni automobili (27): Citroën Traction Avant (1934.), prvi hatchback, prvi s radijalnim gumama, jedan od prvih s prednjim pogonom…


Komentari

loading...