Oldsmobile Jetfire (1962.): prvi automobil s turbopunjačem

GM je u Oldsmobile Jetfire, potom i u Chevrolet Corvair Monza Spyder, ugradio benzinac 3.5 V8, kojem je turbopunjač Garrett T5, tlakom prednabijanja 0,34 bara, snagu povećao sa 188 na 218 KS…

Oldsmobile je 1961. uveo novu paletu modela Cutlass, najmanjih u ponudi, kompaktnih po američkim standardima. Limuzina i karavan, oznake Oldsmobile F-85 Sedan i F-85 Station Wagon, dugački 4780 i široki 1819 mm bili su ‘compact’ i bio je srodan modelima Buick Special i Pontiac Tempest.

Koristili su klasičnu američku koncepciju, s motorom V8 ugrađenim uzdužno sprijeda i pogonom straga preko krutog stražnjeg mosta. Pokretao se novim motorom Rockette V8, 215 cu, dakle obujma 3531 ccm, sa središnjim bregastim vratilom (OHV) i dva ventila po cilindru aktivirana gurajućim motkama.

Razvijao je 157 KS pri 4800/min, a snaga se naga se na stražnje kotače prenosila ručnim mjenjačem s tri stupnja. No kupci su tražili snažnije verzije i automatski mjenjač, pa je motoru kompresijski omjer povećan s 8,75:1 na 10,25:1, a ugrađen je i četverogrli rasplinjač i otvoreniji ispuh.

Snaga je porasla na 188 KS pri 4800 min, za prijenos snage koristio se novi 3-stupanjski automatski mjenjač Roto Hydramatic. Performanse su bile za tadašnje američke standarde korektne – do 60 mph ubrzavao je za 14,5 sekundi (15 s do 100 km/h) te je postizao 100 mph (161 km/h).

Tada nastaje iskorak, za 1962. pripremljen je sportski model Oldsmobile Jetfire, bez središnjeg (B) nosača krova. Atraktivniji dizajn i bogatija oprem pokazivali su da je riječ o automobilu znatno boljih, po tadašnjim mjerilima sportskih mogućnosti. To je omogućavao revolucionarni  motor pod prednjom haubom.

Oldsmobile Jetfire, uveden 1962., bio je prvi serijski automobil opremljen turbopunjačem. Motor Rockette V8 dobio je turbopunjač Garrett AiResearch, koji je osiguravao tlak prednabijanja 0,34 bara (po sadašnjim standardima soft-turbo). Snaga je porasla na 218 KS pri 4800/min, a još više značio je okretni moment od 407 Nm pri 3200/min.

Oldsmobile Jetfire je, s tim potencijalom i 3-stupanjskim ručnim mjenjačem, do 60 mph ubrzavao za 9,2 sekunde (9,6 s do 100 km/h), a najveća je brzina povećana na 110 mph (176 km/h). Bilo je to za tadašnje pojmove sportski. No bez suvremenih sustava za podešavanje kuta paljenja ovisno o opterećenju bio je osjetljiv na detonantno izgaranje.

Jedini način je bilo dodavanje u gorivo 50/50 mješavine metanola i vode, zbog čega ova tehnologija prednabijanja tada nije našla širu primjenu. General Motors je ubrzo isti motor ugradio u model Chevrolet Corvair Monza Spyder, straga i uz stražnji pogon.

Bio je to iskorak prije vremena, 1973. stiže BMW 2002 Turbo sa 170 KS, a 1977. Saab 99 Turbo, prvi europski visokoserijski turbo auto, je iz 1985 ccm izvukao 145 KS. Turbopunjač je nezadrživo nadirao u automobilsku industriju, što je 1980-ih ubrzala turbo-era u Formuli 1…

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata 

Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora

Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine

Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem

Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom

Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač 

Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice

Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora

Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen

Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom

Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima

Inovativni automobili (13): Oldsmobile Custom 8 Cruiser (1939.): prvi automobil s automatskim mjenjačem

Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama

Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!

Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!

Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil

Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom

Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke

Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno

Inovativni automobili (21): Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom

Inovativni automobili (22): Mercedes-Benz 300 SD (1978.): prvi automobil s turbodizelskim motorom

Inovativni automobili (23): NSU Wankel Spider (1963.): prvi automobil s wankel motorom

Inovativni automobili (24): DAF 600 (1958.): prvi automobil s kontinuiranim automatskim mjenjačem – CVT

Inovativni automobili (25): Jensen FF (1966.), prvi je ugradio mehanički ABS, jedan od pionira pogona 4×4

Inovativni automobili (26): Mercedes-Benz 450 SE (1978.): prvi automobil s elektroničkim ABS sustavom

Inovativni automobili (27): Citroën Traction Avant (1934.), prvi hatchback, prvi s radijalnim gumama, jedan od prvih s prednjim pogonom…

Inovativni automobili (28): Mercedes-Benz 300 SL Coupe (1954.): prvi automobil s direktnim ubrizgavanjem benzina

Inovativni automobili (29): Spyker 60 HP (1903.): uveo mehanički pogon 4×4, 6-cilindarski motor i kočenje preko 4 kotača

Inovativni automobili (30): Mercedes 6/25/40 PS (1921.): prvi automobil s mehaničkim kompresorom

Inovativni automobili (31): Lancia Ardea (1948.): prvi automobil s 5-stupanjskim mjenjačem

Inovativni automobili (32): Lamborghini Miura (1966.): prvi suvremeni supersportski automobil

Inovativni automobili (33): Citroën DS (1955.): pionir hidropneumatskog ovjesa, jedan od najrevolucionarnijih i najljepših automobila ikada

Inovativni automobili (34): Chrysler Imperial (1951.): prvi automobil sa servouređajem upravljača

Inovativni automobili (35): Oldsmobile Toronado (1973.): prvi automobil sa serijskim zračnim jastukom

Inovativni automobili (36): Fiat Croma Turbo D i.d. (1988.): prvi automobil pokretan turbodizelskim motorom s direktnim ubrizgavanjem

Inovativni automobili (37): Alfa Romeo 156 (1997.) uveo Common rail, direktno dizelsko ubrizgavanje preko zajedničkog voda 

 

 


Komentari

loading...