Saab 92 (1949. – 1956.) jedan od prvih aerodinamički dizajniranih automobila, u povijest ulazi kao prvi sa sigurnosno optimiziranom karoserijom i ojačanim zaštitnim kavezom putničke kabine, od švedskog čelika…
Skandinavija je tijekom II. svjetskog rata ostala pošteđena značajnih vojnih operacija, što je pogodovalo tome da će po završetku rata biti bolje od drugih pripremljeni za povratak u normalu, uključujući i autoindustriju, Saab…
Prototipovi budućih švedskih nacionalnih vozila razvijani su u miru, bombe nisu padale po tvornicama, a rezultat svega dva su modela koji će bitno odrediti nastavak razvoja švedskih tvornica. Volvo PV444 bit će prvi pravi, masovni automobil ove tvornice, kojim će početi i izvoz, ponajprije na američko tržište, gdje će biti izuzetno dobro prihvaćen.
Tvrtka Saab će, s druge strane, u potrazi za novim lukrativnim područjem nakon smanjenja potreba za zrakoplovima, razviti mali ‘narodni’ dvotaktni automobil Saab 92 i otpočeti podjednako fascinantnu povijest ove tvrtke. Pedesete i šezdesete godine su uspona, povećanog izvoza, pogotovo u SAD, odličnih rezultata na relijima…
… i neobičnih, neprihvaćenih švedskih pokušaja izleta u sportske vode rijetkim modelima kabrioleta. Godine su to kada izdržljivost i robusnost automobila obje tvrtke postaju međunarodno prepoznate, kao i njihovi napredni sigurnosni sustavi.
Polako ali sigurno i Volvo i Saab nameću se kao automobili odabira vrlo specifične klijentele: intelektualaca, liječnika, odvjetnika, sveučilišnih profesora. Prvi je Saab nastao kao plod rada skupine avionskih inženjera matične tvornice, od kojih većina čak nije niti posjedovala vozačku dozvolu.
Saab 92 je imao kapljičastu karoseriju dugačka 395 cm, široku 162 cm i visoku 143 cm, tada senzacionalnog koeficijenta otpora zraka od 0,30. Pokretao se rednim dvotaktnim dvocilindarskim vodom hlađenim motorom obujma 764 ccm i snage 25 KS pri 3800/min, napravljenim po licenci DKW.
Uz pomoć 3-stupanjskog mjenjača, s prvim nesinkroniziranim, mogao je potegnuti 100 km/h. Snaga je 1952., većim rasplinjačem Solex i poboljšanjem paljenja, povećana na 28 KS, a brzina na 105 km/h.
Saab 92 se danas nalazi u svakom udžbeniku povijesti automobilizma, po naprednom sigurnosnom konceptu i kao jedan od prvih visokoserijskih automobila na svijetu dizajniran po aerodinamičkim principima (s malim otporom zraka), poput avionske kabine odrezanih krila.
Prvih su nekoliko godina svi proizvedeni bili zeleni, jer je u tvornici još od rata ostao višak te boje, a u raznim inkarnacijama proizvodit će se sve do 1980., kada posljednji iz te serije, model 96, izlazi iz proizvodnje.
Foto: Saab
Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata
Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu
Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora
Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine
Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem
Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom
Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač
Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice
Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora
Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen
Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom
Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima
Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama
Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!
Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!
Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil
Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom
Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke
Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno
Inovativni automobili (21): Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom
Inovativni automobili (22): Mercedes-Benz 300 SD (1978.): prvi automobil s turbodizelskim motorom
Inovativni automobili (23): NSU Wankel Spider (1963.): prvi automobil s wankel motorom
Inovativni automobili (30): Mercedes 6/25/40 PS (1921.): prvi automobil s mehaničkim kompresorom
Inovativni automobili (31): Lancia Ardea (1948.): prvi automobil s 5-stupanjskim mjenjačem
Inovativni automobili (32): Lamborghini Miura (1966.): prvi suvremeni supersportski automobil
Inovativni automobili (34): Chrysler Imperial (1951.): prvi automobil sa servouređajem upravljača
Inovativni automobili (38): Oldsmobile Jetfire (1962.): prvi automobil s turbopunjačem
Inovativni automobili (39): Renault Voiturette (1898.): prvi automobil s kardanskim vratilom
Inovativni automobili (40): Maserati Biturbo (1981.): prvi automobil s dva turbopunjača
Inovativni automobili (42): Alfa Romeo Spider (1990.): uveo podešavanje faze ventila (VVT)
Inovativni automobili (47): Oldsmobile Curved Dash (1901.): prvi masovno proizvedeni automobil