Saab 92 (1949.): prvi automobil sa sigurnosnom karoserijom

Saab 92 (1949. – 1956.) jedan od prvih aerodinamički dizajniranih automobila, u povijest ulazi kao prvi sa sigurnosno optimiziranom karoserijom i ojačanim zaštitnim kavezom putničke kabine, od švedskog čelika…

Skandinavija je tijekom II. svjetskog rata ostala pošteđena značajnih vojnih operacija, što je pogodovalo tome da će po završetku rata biti bolje od drugih pripremljeni za povratak u normalu, uključujući i autoindustriju, Saab…

Prototipovi budućih švedskih nacionalnih vozila razvijani su u miru, bombe nisu padale po tvornicama, a rezultat svega dva su modela koji će bitno odrediti nastavak razvoja švedskih tvornica. Volvo PV444 bit će prvi pravi, masovni automobil ove tvornice, kojim će početi i izvoz, ponajprije na američko tržište, gdje će biti izuzetno dobro prihvaćen.

Tvrtka Saab će, s druge strane, u potrazi za novim lukrativnim područjem nakon smanjenja potreba za zrakoplovima, razviti mali ‘narodni’ dvotaktni automobil Saab 92 i otpočeti podjednako fascinantnu povijest ove tvrtke. Pedesete i šezdesete godine su uspona, povećanog izvoza, pogotovo u SAD, odličnih rezultata na relijima…

… i neobičnih, neprihvaćenih švedskih pokušaja izleta u sportske vode rijetkim modelima kabrioleta. Godine su to kada izdržljivost i robusnost automobila obje tvrtke postaju međunarodno prepoznate, kao i njihovi napredni sigurnosni sustavi.

Polako ali sigurno i Volvo i Saab nameću se kao automobili odabira vrlo specifične klijentele: intelektualaca, liječnika, odvjetnika, sveučilišnih profesora. Prvi je Saab nastao kao plod rada skupine avionskih inženjera matične tvornice, od kojih većina čak nije niti posjedovala vozačku dozvolu.

Saab 92 je imao kapljičastu karoseriju dugačka 395 cm, široku 162 cm i visoku 143 cm, tada senzacionalnog koeficijenta otpora zraka od 0,30. Pokretao se rednim dvotaktnim dvocilindarskim vodom hlađenim motorom obujma 764 ccm i snage 25 KS pri 3800/min, napravljenim po licenci DKW.

Uz pomoć 3-stupanjskog mjenjača, s prvim nesinkroniziranim, mogao je potegnuti 100 km/h. Snaga je 1952., većim rasplinjačem Solex i poboljšanjem paljenja, povećana na 28 KS, a brzina na 105 km/h.

Saab 92 se danas nalazi u svakom udžbeniku povijesti automobilizma, po naprednom sigurnosnom konceptu i kao jedan od prvih visokoserijskih automobila na svijetu dizajniran po aerodinamičkim principima (s malim otporom zraka), poput avionske kabine odrezanih krila.

Prvih su nekoliko godina svi proizvedeni bili zeleni, jer je u tvornici još od rata ostao višak te boje, a u raznim inkarnacijama proizvodit će se sve do 1980., kada posljednji iz te serije, model 96, izlazi iz proizvodnje.

Foto: Saab

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata 

Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora

Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine

Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem

Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom

Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač 

Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice

Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora

Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen

Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom

Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima

Inovativni automobili (13): Oldsmobile Custom 8 Cruiser (1939.): prvi automobil s automatskim mjenjačem

Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama

Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!

Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!

Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil

Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom

Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke

Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno

Inovativni automobili (21): Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom

Inovativni automobili (22): Mercedes-Benz 300 SD (1978.): prvi automobil s turbodizelskim motorom

Inovativni automobili (23): NSU Wankel Spider (1963.): prvi automobil s wankel motorom

Inovativni automobili (24): DAF 600 (1958.): prvi automobil s kontinuiranim automatskim mjenjačem – CVT

Inovativni automobili (25): Jensen FF (1966.), prvi je ugradio mehanički ABS, jedan od pionira pogona 4×4

Inovativni automobili (26): Mercedes-Benz 450 SE (1978.): prvi automobil s elektroničkim ABS sustavom

Inovativni automobili (27): Citroën Traction Avant (1934.), prvi hatchback, prvi s radijalnim gumama, jedan od prvih s prednjim pogonom…

Inovativni automobili (28): Mercedes-Benz 300 SL Coupe (1954.): prvi automobil s direktnim ubrizgavanjem benzina

Inovativni automobili (29): Spyker 60 HP (1903.): uveo mehanički pogon 4×4, 6-cilindarski motor i kočenje preko 4 kotača

Inovativni automobili (30): Mercedes 6/25/40 PS (1921.): prvi automobil s mehaničkim kompresorom

Inovativni automobili (31): Lancia Ardea (1948.): prvi automobil s 5-stupanjskim mjenjačem

Inovativni automobili (32): Lamborghini Miura (1966.): prvi suvremeni supersportski automobil

Inovativni automobili (33): Citroën DS (1955.): pionir hidropneumatskog ovjesa, jedan od najrevolucionarnijih i najljepših automobila ikada

Inovativni automobili (34): Chrysler Imperial (1951.): prvi automobil sa servouređajem upravljača

Inovativni automobili (35): Oldsmobile Toronado (1973.): prvi automobil sa serijskim zračnim jastukom

Inovativni automobili (36): Fiat Croma Turbo D i.d. (1988.): prvi automobil pokretan turbodizelskim motorom s direktnim ubrizgavanjem

Inovativni automobili (37): Alfa Romeo 156 (1997.) uveo Common rail, direktno dizelsko ubrizgavanje preko zajedničkog voda 

Inovativni automobili (38): Oldsmobile Jetfire (1962.): prvi automobil s turbopunjačem

Inovativni automobili (39): Renault Voiturette (1898.): prvi automobil s kardanskim vratilom

Inovativni automobili (40): Maserati Biturbo (1981.): prvi automobil s dva turbopunjača

Inovativni automobili (41): Glas S 1004 Coupe (1962.): uveo zupčasti remen za pokretanje bregastog vratila motora

Inovativni automobili (42): Alfa Romeo Spider (1990.): uveo podešavanje faze ventila (VVT)

Inovativni automobili (43): Volkswagen Passat Formel E (1981.): prvi automobil sa sustavom Start-Stop

Inovativni automobili (44): Dodge 30-35 Touring (1914.): prvi automobil s potpuno metalnom karoserijom

Inovativni automobili (45): Fiat Croma Turbo D i.d. (1988.): prvi automobil pokretan turbodizelskim motorom s direktnim ubrizgavanjem

Inovativni automobili (46): Porsche 911 Turbo (2006.): prvi benzinski motor s turbopunjačem promjenjive geometrije

Inovativni automobili (47): Oldsmobile Curved Dash (1901.): prvi masovno proizvedeni automobil

 

Komentari