Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom

Francuska tvrtka Tracta napravila je i prvi ‘zglob konstantne brzine, uslijedili su američki Ruxton i Cord L-29 te njemački Stoewer V5, DKW F1, Adler Trumf, a 1934. stiže slavni Citroēn Traction Avant…

Prvi su automobili imali stražnji pogon i to se do kraja 160-ih smatralo potpuno normalnim. Europski su pioniri prednjeg pogona: Citroen, DKW, Trabant, Mini, Renault, Peugeot, Simca i Fiat. Zbog povećanja stabilnosti više je doprinio smanjenju nesreća od svih drugih sustava zajedno

Mlađi čitatelji će pomisliti kako je revoluciju s prednjim pogonom napravio Volkswagen Golf iz 1974., no prije njega je, s prednjom vučom, 1969. stigao Fiat 128, po kojem je napravljen slavni Stojadin (Zastava 101). 1967. je stigla Simca 1100, a još prije – 1965. i Peugeot 204. Čekajte malo, pa 1961. je stigla slavna ‘četvorka’ – Renault 4, a 1959. i slavni Mini..

Da priča o prednjem pogonu ima puno dublje korijene, pokazuje i slavni Citroën DS (Žaba) iz 1955. i nezaboravni Citroën 2CV (Spaček) iz 1948. Ne treba biti nepravedan i zaboraviti automobilske uspjehe s prednjim pogonom, napravljenim iza ‘Željezne zavjese’, poput prvog modela Trabant P50 iz 1957. i većeg Wartburg 311 iz 1956.

Prednji pogon je, dakle, sve samo ne tehnološka novost i to je koncepcija koja je, malo po malo, iz temelja izmijenila povijest automobila. U nastavku teksta prisjećamo se glavnih protagonista razvoja ove ideje, od 19. stoljeća naovamo…

Francuski se Latil 1898. opredijelio za tada krajnje neobičnu koncepciju ‘sve sprijeda’, a iste godine austrijski Gräf & Stift. To su bile koncepcije gdje se cijeli prednji do s fiksno postavljenim prednjim pogonskim vratilom, bez diferencijala zakretao upravljačkom polugom.

John Walter Christie, važan američki pionir prednjeg pogona, patentirao je koncepciju s križnim zglobovima. Ta se koncepcija koristila u trkaćim automobilima. Sljedeće korištenje bilo je 1923. u trkaćem britanskom Alvis 12/50 s kompresorskim motorom, koji se pokazao uspješnim u brdskim utrkama. Posebno je zanimljiv američki Miller 122, koji se natjecao u utrci Indianapolis 500.

Prvi tržišni model s prednjim pogonom, premda je bilo riječ o samo desetak primjeraka bio je francuski automobil Tracta iz 1928., koji nije imao posebnu oznaku modela…

Dugo su automobili s prednjim pogonom, u ukupnoj produkciji sudjelovali s manje od jedan posto. Tek je šezdesetih je njihov udio počeo rasti, da bi 1974., uvođenjem Volkswagen Golfa, prešli deset posto.

Tome je 1976. doprinijelo uvođenje Ford Fieste, a ‘stampedo’ prednjeg pogona počeo je 1979., kad je uveden Opel Kadett D, odnosno 1980., dolaskom treće generacije modela  Ford Escort. Prednji je pogon unio revoluciju u proizvodnju, jer je bitno olakšao, ubrzao i pojeftinio proizvodni proces. Osigurao je temelje za neslućenu globalizaciju i ‘multibranding’.

Naime, sada se motor, mjenjač, diferencijal, prednja poluvratila, upravljački mehanizam, prednje kočnice i prednji ovjes, na pomoćnom okviru proizvode u sklopu, te se, pri kraju proizvodnog procesa ugrađuju u gotovu karoseriju, u procesu zvanom ‘vjenčanje’.

Isti se sklop ugrađuje u Volkswagene Polo, Golf, Passat, Touran, Audi A1 i A3, Škodu Rapid, Roomster i Octaviju, Seat Ibizu, Toledo, Leon, Alteu…

Prednji je pogon označio automobilsku revoluciju i danas od 70 milijuna proizvedenih automobila u svijetu više od 50 milijuna ih je s prednjim pogonom.

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata 

Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora

Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine

Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem

Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom

Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač 

Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice

Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora

Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen


Komentari

loading...