Karter: poklopac koji zatvara donji dio motora i služi kao uljni spremnik

Podmazivanje je krvotok motora, a važnu ulogu ima karter, odnosno uljno korito, koje preuzima i ulogu izmjenjivača topline (hladi ulje) te učvršćuje motor i prigušuje vibriranje…

Karter je poklopac kojim se zatvara donji dio motora, a glavna mu je funkcija spremnika ulja za podmazivanje. Ono se u njega sprema nakon protoka kroz sklopove i dijelove motora koje podmazuje. Razina ulja u karteru mjeri se štangicom, s oznakama ‘min’ i ‘max’.

Na dnu najnižeg dijela kartera smješten je usisnik ulja sa sitom (mrežicom) za uklanjanje krupnih nečistoća, a sitne se uklanjaju uljnim filtrom, preko kojeg zupčasta uljna pumpa povlači ulje, gura ga kroz uljni filtar i usmjerava na sva bitna mjesta (tarne kontakte) u motoru.

Karter se najčešće U izrađuje od čeličnog lima, a ponekad i od lijevanog aluminijskog profila, koji bolje odvodi toplinu i dodatno ukrućuje motor. To je posebno važno kod malih 3-cilindarskih motora, koji se, radi smanjenja mase i cijene motora te potrošnje goriva izrađuju bez osovine za uravnoteženje inercijskih sila prvog reda.

Tada se ugrađuje masivniji karter od aluminijskog lijeva, koji umiruje rad motora. S donjim dijelom kućišta motora karter je spojen brtvom i vijcima. Na spojnom mjestu, kod starijih i neodržavanih motora, ulje često propušta, što se rješava pritezanjem vijaka i izmjenom brtve…

Skica: mahinerylubrication.com

Komentari