Koljenasto vratilo (radilica) s tri temeljna ležaja

Staro konstrukcijsko rješenje 4-cilindarskih rednih i V motora, koje olakšava izvedbu, ali povećava vibracije i trešnju, do 1990-ih koristio je Opel, a Fiat još do 2000.

Tri i pet temeljnih ležajeva 4-cilindarskog  motora razlikuje stare i nove konstrukcije. Po jedan ležaj na krajevima, a treći u sredini pojednostavljuje i olakšava izvedbu, ali povećava vibriranje i trešnju motora te dinamičko opterećenje svakog ležaja.

Svi 4-cilindarski motori danas imaju koljenasto vratilo (radilicu) s pet temeljnih ležajeva, kojima je uležišteno u kućište odozdo i blok motora odozgo. Među njima su četiri ‘leteća’ ležaja, na koja su učvršćene klipnjače te se gibaju složeno, prijenosnom i relativnom rotacijom.

Stari su motori također imali četiri ‘leteća’, ali samo tri temeljna ležaja.  Premda su bili masivniji, nisu omogućavali dobro uležištenje, pogotovo za veće i masivnije motore. Stoga su se više tresli, a dug vijek imali su samo uz razmjerno  malo specifično opterećenje.

Zato su napušteni. Ipak, kompaktnije kućište, blok i radilica te dva ležaja manje pojeftinjuju izvedbu. Dakle, ništa nije crno-bijelo. Jedan od najpoznatijih bio je onaj serije Fiat 100, koji se od 1955. do 2000. proizvodio, s obujmom od 633 ccm, od 767 ccm.

Ugrađivao se u Fiat 600, odnosno legendarni Fićo (Zastava 750), a najsnažniju je serijsku verziju imao u modelu Lancia A112 Abarth s 1050 ccm. Takav je motor bio Opel OHV, zvani Nähmaschine (njem. šivaći stroj), na slici, koji se proslavio u legendarnoj kompaktnoj limuzini Opel Kadett B.

Bilo pa prošlo (1): Rasplinjač (karburator, fergazer), tekuće gorivo pretvara u plinovito…

Bilo pa prošlo (2): OHV: motke guraju viseće ventile, razvod popularan prije OHC-a

Bilo pa prošlo (3): Comprex, manje učinkovita alternativa turbopunjaču

Bilo pa prošlo (4): Brisači farova automobila (1970. – 1997.)

Bilo pa prošlo (5): Dinamo: električni generator koji je 1960-ih kapitulirao pred alternatorom

Bilo pa prošlo (6): Motor uzdužno straga, koncepcija koja je starije naučila voziti

Bilo pa prošlo (7): V4 motor, kompaktan paket za (najčešće) uzdužnu ugradnju

Bilo pa prošlo (8): Zračno hlađenje automobilskog motora

Bilo pa prošlo (9): Kruti ovjes (most) straga: ‘out’ u limuzini, ‘in’ u kamionu

Bilo pa prošlo (10): Razvodnik paljenja, klasični mehanički, bila su to vremena…

Bilo pa prošlo (11): Dijagonalne gume, super na blatu, loše na asfaltu…

Bilo pa prošlo (12): Usisni dizelski motori, zlatna vremena bez turbopunjača

Bilo pa prošlo (13): Paljenje motora ‘kurblom’, trebala je muška snaga i oprez

Bilo pa prošlo (14): 6-voltna električna instalacija imala je olovne baterije s tri ćelije

Bilo pa prošlo (15): Odvojena noseća šasija automobila, nekad za sve, danas u terencima i kamionima…

Bilo pa prošlo (16): Pumpe-Düse Einheit (PDE): sklop pumpe i brizgaljke, ‘srce’ Volkswagenovih dizelaša od 1999. do 2008.

Bilo pa prošlo (17): Olovni benzin, izmišljen 1921., dugo je bio ‘zakon’, u EU zabranjen 2000., kod nas 2006.

Bilo pa prošlo (18): Klasične žarulje fara: sa žarnom niti svijetlile dovoljno dobro, jeftine i lako izmjenjive

Komentari