DRUGAČIJI S DOBRIM RAZLOGOM

Mercedes-Benz ESF 13 (1972.), uspješni koncept Nijemaca bio je najava sigurnosne revolucije

Mercedes-Benz je predstavio Eksperimentalno sigurnosno vozilo, skraćeno ESF 13, na sajmu “Transpo 72” u Washingtonu 31. svibnja 1972.

Broj 13 bio je sretni broj za sigurnost vozila prije 50 godina. Ovaj koncept je bio je daleko ispred svog vremena s rješenjima kao što su ABS sustav protiv blokiranja kočnica, zračni jastuci za sve putnike, sustav prednjih svjetala s halogenim svjetlom te paralelni brisači stražnjeg stakla.

ESF 13 bio je dio opsežnog programa Mercedes-Benz sigurnosnog razvoja ’70-ih.

Danas sigurnost vozila ponovno revolucionarno napreduje. Brend sa zvijezdom ponovno je pionir u razvoju novih rješenja za budućnost. To je zato što dio Mercedes-Benz transformacije prema održivoj mobilnosti s alternativnim pogonima, digitalizacijom i povezanom i automatiziranom vožnjom uključuje odgovarajuće sigurnosne koncepte. Oni se kreću od inovativnih rješenja za aktivnu i pasivnu sigurnost do visokonaponskih sigurnosnih koncepata za električna vozila. Stručnjaci također provode istraživanje mogućih scenarija nesreća u budućem mješovitom prometu s automatiziranim automobilima. Jedna stvar povezuje prošlost, sadašnjost i budućnost: motivacija za razvoj najboljih mogućih sigurnosnih sustava za osobnu mobilnost.

Javna premijera na “Transpo 72”

Međunarodni sajam mobilnosti „Transpo 72“ održan je u glavnom gradu Sjedinjenih Američkih Država od 27. svibnja do 4. lipnja 1972. Njemačko istraživačko vozilo za poboljšanje sigurnosti vozila bilo je vrhunac „3rd International Safety Vehicle Conference” (3. Međunarodna ESF konferencija).

Konferenciju o sigurnosti pratila je javna izložba dvanaest ESF europskih, japanskih i američkih proizvođača. Ova konferencija privukla je oko milijun posjetitelja iz cijelog svijeta i dala “upečatljiv uvid u budućnost sigurnije vožnje i sigurnosti vozila”, kako se navodi u izvješću s konferencije iz 1972. godine. Izvješće također naglašava tvrdnju da bi visoko fokusirani razvoj ESF-a za sigurnost vozila donio “kvantni skok” u odnosu na uobičajeni razvoj automobilske industrije iz godine u godinu, korak po korak.

ESF 13 je bio nastavak na – ESF 05 priču , koji je Mercedes-Benz predstavio na 2. međunarodnoj ESF konferenciji u Sindelfingenu 26. listopada 1971. Još jednom, Mercedes-Benz 250 “Stroke-Eight” (W 114) služio je kao bazi, a inženjeri su također koristili dijelove iz sportskog automobila 350 SL (R 107) za ESF 13. Čak i vizualno, pomalo futuristički izgleda Experimental Safety Vehicle već se jasno izdvajalo od uspješne limuzine srednje klase. Tehnički, razlike su bile još očitije jer je popis aktivnih i pasivnih sigurnosnih rješenja integriranih u ESF 13 bio dugačak. Sve u svemu, rješenja za sigurnost stanja, rada i percepcije u ESF 13 odražavaju stanje tehnike u istraživanju sigurnosti Daimler-Benza 1972. godine.

Osim ABS-a, sustava halogenih prednjih svjetala, sustava za pranje i brisanje prednjih svjetala i vjetrobranskog stakla te paralelnog brisača stražnjeg stakla, inženjeri su predstavili i brojna druga rješenja. Kako bi se dodatno poboljšala pasivna sigurnost putnika u vozilu, ali i pješaka, razne komponente bile su obložene pjenastim komponentama ili su bile usklađene. Na prednjim sjedalima bili su sigurnosni pojasevi u tri točke s ograničavačima sile pojasa koji su se automatski zakopčavali kada su vrata zatvorena. Sigurnosni volan s amortizerom udarca nadopunjen je zračnim jastucima za vozača i suvozača, kao i zračnim jastucima za putnike straga. Straga su se nalazili i sigurnosni pojasevi u tri točke s ograničavačima sile remena i inercijskim namotajima. Dok su sjedala vozača i suvozača imali naslone za glavu, tu je zadaću straga preuzela nova vrsta sigurnosne mreže. ESF 13 je tako doživio premijeru mnogih tehnologija koje su kasnije našle put u serijskoj proizvodnji. Na primjer, ABS sustav protiv blokiranja kočnica postao je standard u S-Klasi W116 1978. godine.

Foto: Mercedes-Benz

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo