Mercedes-Benz OM 654 D16, za koplje iznad svih 1.6. Dizelska renesansa!

Najavljivao se 3-cilindraš 1.5, a iz Stuttgarta je stigao 4-cilindraš 1.6, još bolja izvedenica izvrsnog dvolitrenog dizelaša Mercedes OM 654 D20 smanjenog provrta i hoda, bez osovina za uravnoteženje i s konusno honovanim cilindrima…

Uskoro ćete pročitati test novog modela Mercedes-Benz C 200 d, redizajnirane verzije serije W205, uvedene 2014. Opremljena je novim turbodizelašem 1.6, izvorno Mercedes-Benzovim OM 654 D16, koji mijenja Renault-Nissanov,

Iz obujma 1598 ccm razvija 160 KS pri 3800/min, uz najveći okretni moment od 360 Nm pri 1600-2600/min.Riječ je o izvedenici motora nove generacije OM 654 D20, obujma 1950 ccm, kojem je provrt smanjen s 82 na 78, a hod sa 92,3 na 83,6 mm.

Kako je zadržana ista osnovna konstrukcija aluminijskog bloka, međuosnog razmaka cilindara od 90 mm, povećana je krutost konstrukcije i smanjeno opterećenje, jer je debljina stijenki među cilindrima povećana s 4 na 6 mm.

Kako je istodobno hod smanjen za 9,2 posto, čime se smanjuju vibracije, prestala je potreba za ugradnjom dviju osovina za uravnoteženje inercijskih sila II. reda, ‘Lanchesterovog uravnoteženja’ (4-cilindraši 1.6 i 1.8 ih u pravilu i ne koriste).

Time je postignuta ušteda u izvedbi, materijalu (masi) i smanjeni su mehanički otpori, pa je ta koncepcija postala mudriji izbor nego da su 4.cilindrašu 2.0 ‘odrezali’ jedan cilindar i dobili 3-cilindraša 1.5. Tu koncepciju koristi BMW, no pritom se mora ugraditi jedna, masivnija osovina za uravnoteženje inercijskih sila I. reda.

Stoga je bilo isplativije i bolje napraviti 4-cilindraša, premda je, za izgaranje optimalni cilindarski obujam 0,5 l smanjen na još uvijek dobrih 0,4 l. Motor zadržava ‘genijalnu’ koncepciju čeličnih klipova u bloku od visokočvrstog aluminijskog lijeva.

Prednost je dvostruka – budući da su manje visine od aluminijskih, osovinica klipa je bliža čelu klipa, što omogućava ugradnju dužih klipnjača, koje stoga imaju manji kut njihanja pri kretnji klipa od GMT do DMT i natrag, a time i bočnih sila na cilindarske stijenke.

Manje bočne sile smanjuju trenje, dakle habanje i otpore, što poboljšava performanse smanjuje potrošnju goriva i emisiju štetnih plinova. Druga je prednost što je koeficijent toplinskog širenja čelika manji nego kod aluminija, a kako se klip više zagrijava, zazor između klipa i cilindara se ne smanjuje, kao kod klasičnih motora s aluminijskim klipovima pri povećanom opterećenju.

Ovaj motor uvodi novu ‘genijalnu’ novost – cilindri su završno obrađeni novom tehnologijom konusnog honovanja tako da pri vrhu, gdje je klip najužareniji, imaju nešto veći provrt, čime se uklanja mogućnost smanjenja zazora između klipova i cilindara te povećanja otpora. Ova se tehnologija naziva CONICSHAPE.

Novi Mercedes-Benzov dizelaš OM 654 D16 u osnovnoj verziji, za model C 180d, ima snagu od 122 KS pri 3800/min i najveći okretni moment od 300 Nm pri 1400-2800/min. Svi drugi ‘tehnoloki biseri’ motora OM 654 D20 su zadržani. Za koplje bolji od svih drugih u klasi dizelaša 1.6!


Komentari