Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem

Konkurenti tvrtke Packard u premium klasi, Cadillac i Chrysler, uskoro su ponudili slična rješenja, no sve je prekinuo početak II. svjetskog rata. Klimatizacija se na tržište vratila 1953., u Chryslerovom prestižnom brendu Imperial…

U svijetu u kojem su tek prije 15-20 godina klimatizacijski uređaji postali standardizirani dio automobilske opreme gotovo nestvarno zvuči da je prva ugradnja tog korisnog pomagala bila prije točno osam desetljeća.

Zapravo je još 1930. C&C Kelvinator ugradio jedinicu za hlađenje na Cadillac Johna Hammana mlađeg u Houstonu u državi Teksas, a bilo je još individualnih pokušaja, prvi uređaj za hlađenje 1938. ugradio je Nash.

No, to nije bio klimatizacijski uređaj, koji je integralno rješavao i grijanje. Tu opciju prvi je ponudio Packard, u modelu 180 Touring Sedan, model 1940.

Automobil klasične koncepcije imao je motor uzdužno sprijeda i pogon straga, preko krutog mosta na lisnatim oprugama.

Motor Super 8 bio egzotične, tipično američke koncepcije: redni 8-cilindraš dugohodne izvedbe (89 x 118 mm) te je iz obujma od 5834 ccm razvijao 160 KS, a snagu je na stražnje kotače usmjeravao ručnim 6-stupanjskim mjenjačem.

Javnosti je novotarija predstavljena 4. studenoga 1939., na autosalonu u Chicagu, na opće oduševljenje. Zanimljiv je i po poluautomatskom mjenjaču Electromatic Drive iz 1941 (ručnom mjenjaču s automatskom spojkom).

Uspjeh mu je ograničila činjenica da je na tržište stigao početkom II. svjetskog rata, u verzijama Sedan, Convertible, Limousine i Town Car, s 4 vrata i Convertible s dvoja vrata.

Bilo je malo pomućeno tek spoznajom o veličini uređaja, koji je zauzimao oko polovice nemalog prtljažnika Packarda. I cijenom, komad dodatne opreme koštao je otprilike koliko i osnovna verzija nekog manjeg, jeftinijeg automobila.

Ubrzo su i Packardovi najveći konkurenti u borbi za bogate kupce, Cadillac i Chrysler, ponudili slična rješenja, no nakon što su se automobili ponovo počeli proizvoditi, po završetku II. svjetskog rata, klima uređaj je tiho nestao iz ponude.

Klasičan sedan (oblika hatchback), rastegnut na 5,4 metra bio je klasične koncepcije, s motorom uzdužno sprijeda i pogonom straga, preko krutog mosta. Uski nos otkriva rednu 8-cilindarsku koncepciju…

Vratit će ga tek Chrysler, 1953. u prestižnom brandu Imperial, a nakon toga će se malo po malo nastaviti razvijati, smanjivati, pojeftinjavati, sve dok u novom tisućljeću ne postane praktički standardni dio opreme novih automobila.

Debate o njegovoj korisnosti traju i dalje, činjenica je da povećava težinu i potrošnju goriva, no s druge strane potrošnju goriva povećavaju i otvoreni prozori…

Dokazano je i da koncentracija pada s povećanjem temperature kojoj je vozač izložen, tako da je prilično sigurno kako će klima uređaj ostati dio serijske opreme i u budućnosti.

Packard 180 Touring Sedan se proslavio i ulogom u filmu Kum I iz 1972. – scena atentata na kuma Don Corleonea

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata 

Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora

Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine


Komentari

loading...