INOVATIVNI AUTOMOBILI

Peugeot 402 Diesel (1938.): prvi francuski, drugi svjetski dizelaš, iza kultnog Mercedes-Benz 260 D iz 1936.

Peugeot 402 bio je istinski značajan model u razvoju ove francuske marke, koji je donio mnogo značajnih inovacija…

Najpoznatiji nam je danas svakako Peugeot 402 Eclipse, predstavljen 1936., često pogrešno smatran za serijski automobil s metalnim sklopivim krovom, preteča suvremenih CC modela. Peugeot je taj koncept zapravo predstavio 1934., prvo na modelu Peugeot 601, a potom i na Peugeot 301 i Peugeot 401.

Još jedna za ono vrijeme iznimno neobična i napredna opcija modela 402 bio je automatski mjenjač, a i sam je aerodinamični oblik, inspiriran modelom Chrysler Airflow, predstavljao senzaciju na cestama. U srpnju 1938., predstavljen je Peugeot 402 Diesel, drugi francuski, te nakon pionirskog modela Mercedes-Benz 260 D, predstavljenog u veljači 1936. na salonu u Berlinu i Citroëna Rosalie, također dostupnog od 1936., treći serijski automobil na svijetu s dizelskim motorom.

Peugeot 402 Diesel se pokretao usisnim pretkomornim 4-cilindarski dizelašem s OHV razvodom, koji je iz obujma 2300 ccm razvijao je 55 KS. Izvedbom je bio sličan motoru pionirskog modela sličan iz Mercedes-Benz 260 D, sa 2545 ccm i 45 KS. Peugeot 402 Diesel mogao je postići 108 km/h, uz prosječnu potrošnju od osam litara, 40 posto manje od benzinca

Za usporedbu, Mercedes-Benz 260 D je postizao 95 km/h i trošio devet litara na 100 km. Teoretski je dizel bio dostupan u svim karoserijskim inačicama modela Peugeot 402, no većina naručenih bili su klasične limuzine. Malo je poznato da je Peugeot već 1922. proizveo eksperimentalni testni model Peugeot 156, s 2-cilindarskim 2-taktnim dizelskim motorom 1.8 snage 18 KS.

Peugeot je 1927. kupio licencu njemačke tvrtke Hugo Junkers za proizvodnju masivnih dizelskih motora za teška vozila, po dvotaktnom principu, s dva klipa po cilindru. Peugeot je ubrzo postao jedan od vodećih proizvođača dizelaša za gospodarska vozila. Prvi visokoserijski Peugeotov automobil s dizelskim motorom ipak će biti tek Peugeot 403 Diesel iz 1959. Pokretao se, za to doba, suvremenim dizelašem serije TDM85, obujma 1816 ccm i snage 48 KS – među prvima je imao glavu od aluminijskog lijeva i radilicu s pet ležajeva.

Peugeot 403 Diesel  je postizao je 120 km/h, a  proizvodio od 1955. do 1966. Dizelaš TDM85 je imao provrt 85 i hod 80 mm, a u sljedećem, slavnom modelu Peugeot 404 Diesel, provrt je povećao na 88 mm, uz zadržavanje hoda. Obujam je narastao na 1946 ccm, a snaga na 60 KS. Uspjeh dizelaša Peugeot nastavljen je sve do današnjih BlueHDi..

Autor