Tvornička restauracija rijetkog supersportskog uvijek je zanimljiva. Zaljubljenici u automobile iz ’80-ih i 90-ih sigurno će pamtiti Porsche 959 kao jednog od automobila snova.
Supersportski automobil s najvećom brzinom od 315 km/h, Porsche ih je proizveo samo 292 primjerka. Bivši vozač utrka Nick Heidfeld posjeduje još rjeđu verziju Sport, od koje je napravljeno samo 29 primjeraka.
Sport verzija je snažnija, ima 515 KS i postiže najveću brzinu od 339 km/h. A ovaj kolekcionarski primjerak ima još jednu rekordnu žicu na svom luku: malu kilometražu. Heidfeldov 959 S imao je samo 4.183 kilometra na brzinomjeru kada ga je odveo u Porsche Classic u ljeto 2017. godine.
Iako nije imao neke veće znakove problema, ovaj 959 već je trebao opsežnu tehničku reviziju: “Ako se takav tehnološki inovativan automobil ne vozi redovito, šteta pri “skladištenju” je, nažalost, neizbježna”, kaže Uwe Makrutzki, voditelj tvorničke restauracije u Porsche Classicu. ..
“Pogonski sklop i šasija moraju se u cijelosti revidirati; iskustvo je pokazalo da svako smanjenje opsega posla dovodi do problema na putu.”
Kao i svi vlasnici klasičnog Porschea, oni s 959 u svojoj garaži imaju koristi od jedinstvene stručnosti i opreme ovog potpuno integriranog odjela tvrtke. Kada je proizvodnja super sportskog automobila došla kraju, Porsche Classic preuzeo je vlasništvo nad svim alatima za testiranje i restauraciju svih dijelova iz tvornice.
959 S bivšeg vozača Formule 1 tada je bio spreman ponovno krenuti na cestu u prosincu 2021. Nick Heidfeld je tada zaključio „Imao sam privilegiju voziti mnoge automobile visokih performansi, ali vožnja ove legende visoke tehnologije za mene je nešto posebno. Bio sam tinejdžerski obožavatelj automobila u kasnim 1980-ima, i za mene je ovaj Porsche uvijek bio izvanredan. U to je vrijeme 959 bio najbrži serijski automobil na svijetu i daleko najnapredniji. Tako da se ni danas ne vozi kao automobil star 30 godina, već kao mnogo modernije vozilo.”
Kako bi se osigurao dugoročni uspjeh popravka, Makrutzki savjetuje redovite izlete: “Prekrivanje oko 100 kilometara u mješovitom radu barem jednom mjesečno osigurava zaštitu od oštećenja uzrokovanih stajanjem na mjestu. To su pokazale i povratne informacije naših kupaca.” Sada restaurirani 959 S izvorno je napravljen prema sljedećoj specifikaciji 1987. godine.
Za mnoge poznavatelje automobila, 959 je jedan od najfascinantnijih sportskih automobila prošlog stoljeća. Godine 1983. Porsche je na IAA-i predstavio studiju ‘Grupe B’, dizajniranu da zadovolji propise za ovu spektakularnu reli klasu. Na reliju Paris Dakar 1986. sva tri modela 959 završila su utrku, zauzevši prvo, drugo i šesto mjesto. Modificirana verzija staze 961 također je završila na sedmom mjestu u utrci izdržljivosti 1986. u Le Mansu i odnijela pobjedu u klasi IMSA/GTX.
Foto: Porsche