DOBRO JE ZNATI

Pitanja koja traže odgovor (1): Zašto su automobili s prednjim pogonom stabilniji nego sa stražnjim?

-

Automobili s prednjim pogonom skloni su efektu preupravljivosti (understeer), kojim prelaze u stabilnije stanje, za razliku od stražnjeg kad automobil nakon prekoračenja limita ulazi u preupravljivost (oversteer) i ‘piruetu smrti’

Automobili s pogonom na prednjim kotačima u zavoju više proklizavaju preko prednjih kotača nego preko stražnjih. Time ulaze u samostabilizirajući postupak povećanja radijusa zakretanja (‘proširenja putanje’), pričem se smanjuje bočno (centrifugalno) ubrzanje te se automobil stabilizira. Dva su razloga za to. PrvI, težište im je pomaknuto prema prednjem dijelu vozila, što izaziva veće bočno zanošenje prednjih kotača. DrugI, prednji kotači uz bočnu silu trebaju  prenositi u vučnu (uzdužnu), a njihov je vektorski zbroj ograničen krugom trenja, odnosno elipsom trenja – uz iskorištenu bočnu komponentu sile trenja preostaje manje uz bočno vođenje, pa se, uz prednji pogon, prednji kotači više bočno zanose nego stražnji.

Time se u zavoju povećava polumjer zakretanja automobila (smanjuje zakrivljenost putanje, odnosno ‘proširuje putanja’ – stručno se kaže nastaje efekt podupravljivosti (understeer) – što smanjuje centrifugalnu silu i stabilizira automobil. Kod automobila sa stražnjim pogonom nastaje suprotni efekt – stražnji kotači više proklizavaju te se smanjuje polumjer zakretanja (preupravljivost, povećava centrifugalna sila te automobil lako može prijeći u ‘smrtonosnu piruetu’.

Ipak, treba znati da dinamička stabilnost automobila nije ‘sveta krava’ i apriori samo pozitivna stvar. Naime, ako automobil u desnom zavoju prevelikom brzino prijeđe limite normalne vožnje, automobil će se stabilizirati ‘proširenjem putanje’ te će se zanijeti na suprotnu stranu kolnika i izazvati frontalni sudar s vozilom iz suprotnog smjera. U lijevim zavoju će stabilizirajućim ‘proširenjem putanje’ sletjeti s ceste, možda u provaliju. Stoga je, najvažnije brzinu vožnje prilagoditi uvjetima te ne dozvoliti da dođe do prekoračenja limita prianjanja, prema ‘krugu trenja’ te ne dođe do bočnog proklizavanja ni prednjih, niti stražnjih kotača.

Autor