Ažuriranje bez da se morate zamarati odlaskom na servis

Renault će uskoro raditi update na svojim modelima, kao na mobitelima

Automobili postaju sve sofisticiraniji, interaktivniji i povezaniji te sada mogu primati daljinska ažuriranja…

Revolucionarna tehnologija koja svjedoči o Renaultovoj težnji da se u okviru automobilske industrije više orijentira na naprednu tehnologiju. Sada vam je potreban samo jedan dodir na zaslon multimedijskog sustava i gotovi ste! Ne radi se o čaroliji, već samo o 4 jednostavna slova: FOTA. Edouard, voditelj projekta FOTA i stručnjak za ažuriranja putem interneta, objašnjava sve pojedinosti o tehnologiji čiji počeci leže u pametnim telefonima, a sada postaje sve bitnija značajka u automobilskoj industriji.

Kako se automobili sve više povezuju, sa svakom novom generacijom postaju okretniji i intuitivniji. Kao i kod pametnih telefona, operativni sustav koji pokreće zaslon multimedijskog sustava i instrumentnu ploču automobila opremljen je za primanje redovitih ažuriranja. To uključuje zakrpe i poboljšanja za multimedijski sustav u vozilu, a ponekad čak i potpuno nove značajke. The Software Factory, društvo unutar Renault Grupe specijalizirano za softverski inženjering, ozbiljno je razmatralo ovo pitanje. Početkom 2020. godine predstavljen je Renaultov projekt FOTA (Firmware-Over-The-Air tj. ažuriranje putem interneta) kojim vozila Renault Grupe mogu primati daljinska ažuriranja.

„FOTA tehnologija omogućuje ugrađenom softveru primanje ažuriranja i zakrpa.” Edouard, voditelj projekta FOTA

Bezbrižnost…
Tehnologija FOTA dostupna je u brojnim vozilima u Renaultovoj ponudi (ZOE, Clio, Captur, Megane, Twingo…) putem multimedijskog sustava Renault EASY-LINK čime se olakšava poboljšanje operativnog sustava i instaliranje zakrpa. Također pomaže u održavanju sigurnosti vozila na najvišoj mogućoj razini. Ali to nije sve! Budući da se sve radi na daljinu, vlasnici automobila više ne moraju voziti svoj automobil kod koncesionara. Time se svima štedi puno vremena i vlasnicima automobila daje osjećaj bezbrižnosti. Za proizvođače automobila to znači da će sada više vozila primati ažuriranja nego kada su se automobili morali voziti serviseru. Prema Edouardu, „nova tehnologija znači da će 85 % do 90 % vozila imati najnoviji softver, u usporedbi s prethodnim prosjekom od 60 %, u najboljem slučaju, putem naših koncesionara.“
Još jedna prednost: tehnologija je iznimno diskretna; zapravo, u većini je slučajeva potpuno nevidljiva! Razlog tome je što je tehnologija FOTA doslovno „daljinska”, putem GSM telefonske mreže. Konkretnije rečeno, automobili automatski preuzimaju ažuriranja a kada su spremna za aktiviranje, „na multimedijskom zaslonu prikazat će se poruka kada vozač isključi kontakt vozila. Vozač samo mora prihvatiti i ažuriranje se može izvršiti dok više nije u vozilu”, objašnjava Edouard. U biti, vozač ne mora učiniti ništa drugo osim prihvatiti ažuriranje, što će, u nekim slučajevima, imobilizirati vozilo na nekoliko minuta.

…i sigurnost!
Edouard dodaje kako je „jedan od glavnih aspekata daljinskih ažuriranja sigurnost. To je komunikacijski kanal koji se mora zaštititi kako bi se izbjeglo hakiranje podataka” ili čak protiv preuzimanja nadzora nad vozilom. Tehnologija FOTA za ažuriranje firmvera u vozilima Renault posebnu pozornost obraća na privatnost vlasnika vozila. Potpuno je usklađena s Općom uredbom o zaštiti osobnih podataka EU-a (GDPR). To znači da, što god se dogodilo, podaci koje automobil prikupi uvijek ostaju anonimni. Vozače se nikada ne traži autentifikacija.

Ažuriranja putem interneta pokrivaju niz mogućnosti uporabe u vozilima. U pogledu multimedije, na primjer, ona mogu pružiti nove sadržaje i dodatne aplikacije, ili čak poboljšati navigacijsko sučelje čineći ga praktičnijim. Što se tiče sigurnosti automobila, ažuriranja bi mogla pomoći u optimizaciji sustava za pomoć pri vožnji i drugih značajki povezanih s vožnjom, poput sustava upravljanja i kočenja.
Ponekad ažuriranja služe i za poboljšanje operacijskog sustava novim značajkama. To je slučaj sa statusom daljinskog punjenja i uslugom programiranja vremena punjenja, koja je već dostupna u nekoliko vozila iz Renaultove ponude (Captur, ZOE, Twingo i Megane). Sučelje za pristup usluzi, koje pomaže u pronalaženju raspoloživih punionica u blizini vozila, poboljšano je opcionalnim obavijestima na početku i na kraju ciklusa punjenja. Slično tome, FOTA tehnologija može se koristiti i za značajke kao što su automatsko pretraživanje punionica električnih vozila na dugim putovanjima, prilagođavanje načina rada sustava MULTI-SENSE, prilagođavanje ambijentalnog osvjetljenja vozila, postavke prečaca na telefonu, daljinsko otključavanje putem pametnog telefona i druge nove funkcije omogućene pristupom WiFi mreži.

Broj ažuriranja putem tehnologije FOTA i broj vozila s određenim ažuriranjima

Prošlo je nešto više od godinu dana od prvog predstavljanja tehnologije FOTA u Renaultovim vozilima i ona je postigla ogroman uspjeh, s milijun odrađenih ažuriranja u više od 700.000 vozila.

Na putu ka „proaktivnom” automobilu?
Novi europski propisi stupit će na snagu 2024. godine. Od proizvođača će zahtijevati da ovu najnoviju tehnologiju učine pouzdanom. „Snaga Renaulta je u tome što smo već spremni za nove propise,” rekao je Edouard.
S novim Meganom E-TECH Electric, predstavljenim na Međunarodnom sajmu automobila u Münchenu, tehnologija FOTA svladat će još jednu stepenicu prema gore s novim mogućnostima za poboljšanje ugrađenog sustava. Na primjer, u dogledno će se vrijeme novim zvučnim i svjetlosnim efektima moći mijenjati svjetlosna dobrodošlica. Zaslon OpenR i multimedijski sustav OpenR Link također će primati redovita ažuriranja radi optimizacije načina rada. Ažuriranja također pokrivaju Googleove komponente sustava. Na primjer, Google Assistant primit će ažuriranja putem interneta, uključujući dodavanje novih jezika ili mogućnost filtriranja rezultata pretraživanja GPS-a. Na primjer, pri traženju punionica u blizini, vozači mogu koristiti glasovne naredbe kako bi ograničili rezultate samo na brze punionice ili punionice koje prihvaćaju određene načine plaćanja, po izboru vozača.
Tijekom svog života, novi Megane E-TECH Electric također će primati ažuriranja za nove značajke, bilo za sustave za pomoć u vožnji ili za povećanje užitka putovanja. Jednog dana bi ažuriranja putem interneta mogla čak poboljšati i trajanje baterije. Što kada bi krajnja faza razvoja tehnologije FOTA bila pojava proaktivnih automobila? Poznati i kao „nadogradivi automobili”, mogli bi vozačima predložiti nove značajke ili ažuriranja na temelju njihovih preferencija. Ova se mogućnost već razmatra u inženjerskom odjelu Renaulta.

Foto: Renault

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin