POPUT DISKETE

Renault kartica-ključ (2001. – 2021.), punih 20 godina od inovacije na dlanu

Renault je ovim dodatkom izazvao brojne reakcije, ali je novost jako brzo prihvaćena među kupcima…

Električni prozori, servo, klima, stražnja kamera, GPS… to je samo mali izbor svih izuma koji su promijenili lice modernih automobila i unijeli velike promjene u svakodnevni život vozača. Neki su pomogli poboljšati sigurnost. Drugi su redefinirali standarde udobnosti. Kartica u ulozi ključa osigurala je lakši život i općenito korištenje automobila. Prvi put dizajniran je od strane Renaulta prije 20 godina, brzo je postala hit među potrošačima, iako nije sve išlo tako glatko.

Pascaline, voditelj odjela proizvoda za različite segmente u odjelu proizvoda Renault Grupe, proveo nas je kroz povijest čarobne kartice.

Prvobitno viđena kao gadget vrijedan nastupa u kultnom serijalu James Bonda, hands-free karticu su postupno usvojili proizvođači diljem svijeta, da bi na kraju postala standardna značajka u mnogim automobilima. Slično kao i hatchback, koji je populariziran početkom 1960-ih, ovaj mali predmet – jedva veći od kreditne kartice – jedna je od većih Renaultovih inovacija koja će ostaviti traga u povijesti automobila.

Sve počinje 2001. Renault je trebao početi prodavati Lagunu II, limuzinu za koju se govorilo da utjelovljuje ‘lifestyle’ 21. stoljeća. Međutim, dizajneri su smatrali da dizajnu još uvijek nedostaje nekoliko inovativnih značajki.

Nešto prije službenog lansiranja, Bernard Dumondel, voditelj proizvoda Lagune II, odsjeo je u hotelu u Luksemburgu. Odlazi do svoje sobe i tada stiže genijalna ideja, nakon korištenja magnetske kartice. Zašto ne upotrijebiti beskontaktnu karticu umjesto tradicionalnog ključa od automobila? Tako je nastala ideja koja stoji iza hands-free kartice. Zatim je predstavio prototip svoje ideje voditelju programa i oduševljava Izvršni odbor Grupe (uključujući i samog Louisa Schweitzera, tadašnjeg glavnog direktora Renaulta). Projekt je vrlo brzo usvojen i patentiran.

Nakon R16 TX iz 1973., prvog francuskog automobila s elektroničkim središnjim zaključavanjem – i Fuega iz 1982. sa svojim revolucionarnim bravama na vratima na daljinsko upravljanje, Laguna II je postala prvi automobil koji je napravio proizvođač automobila opće namjene koji je beskontakntu kartica. Prvobitni dizajn bio je poznat i opisan kao ‘vozilo za ulazak bez ključa’. Tijekom sljedećih godina, Renault je poboljšao dodatnu opremu uključivši je u modele Espace i Vel Satis. Potom je pomogao u popularizaciji dizajna proširivši ga na cijeli asortiman, od Clia, preko Scenica i Meganea.

Na posljednjoj generaciji kartica, automobil se otključava kada se približite fizikčki automobilu i automatski se zaključava kada se odmakne.

Iza minimalističkog plastičnog kućišta kartice za slobodne ruke krije se sofisticirana elektronička jezgra. Programiran je da stalno ‘komunicira’ s automobilom s kojim je uparen.

Kada se vozilo približi, karticu detektiraju prijemnici-odašiljači koji se nalaze po cijelom automobilu. Kada vozilo osjeti karticu sa zahtjevom za provjeru, ono emitira radio signal koji sadrži pristupni kod. Ako auto prepozna šifru, otključava vrata. Sve to traje samo 80 milisekundi. Brže od treptaja oka! Kada osoba koja drži handsfree karticu izađe iz vozila, putno računalo nastavlja pingati karticu u redovitim intervalima kako bi provjerilo je li još uvijek u blizini. Kada kartica više ne reagira, računalo zaključava sva vrata.

Prema Pascalineu, izum hands-free kartice “bio je veliki izazov, koji je nosio priličan rizik”. Unatoč rekordnom Euro NCAP crash testu s 5 zvjezdica, Laguna II je patila od tehničkih poteškoća u mjesecima nakon izlaska. To je bio slučaj i s prvom verzijom hands-free kartice. Njegov signal bi se lako mogao pomutiti obližnjim objektima, poput neonskih svjetala koje se često nalaze na parkiralištima. Mora se reći da je temeljna tehnologija u to vrijeme bila još u ranoj fazi. Unatoč detaljnom dizajnu temeljenom na više od 6000 intervjua s kupcima koji su razmatrali njihov životni stil, navike i očekivanja, Renaultu je ponestalo vremena za izradu prototipa, testiranje svih mogućih slučajeva upotrebe i ispravljanje nepoznanica.

U zajedničkom nastojanju da zadovolje kupce, tadašnji Renaultovi inženjeri i dizajneri “preradili su dizajn od vrha do dna, kako bi kasnije ponudili još snažniju opciju”, dodaje Pascaline.

U nastavku donosimo poboljšanja koja su dodana uz novu seriju hands-free kartice. Svaka je značajka rođena iz izazova, te su je Renaultovi inženjeri uspješno ispitali:

Garantirala se vodonepropusnost kartice (mnogi ljudi su imali nesretnu naviku zaboraviti svoje karte u džepovima hlača ili jakni prije nego što ih stave u perilicu rublja)

Čvrsta forma, mnogi vlasnici su imali nes(p)retne navike kada bi svoju karticu stavili u stražnji džep hlača i nehotice sjeli na nju.

Pomoću putnog računala deaktivirajte daljinsko otključavanje kada se približavate automobilu. Za ljude koji bi svoju karticu stalno držali na sebi, pranje automobila ubrzo je postalo noćna mora. Nesvjesno bi zaključali i otključali vozilo dok su se kretali.

U slučaju kvara kartice ili istrošenog akumulatora, Renault je u kutiju sakrio mali ključ za paljenje kojim se mogla ručno otvoriti vrata.

U ponudi su bile do četiri personalizirane kartice po vozilu. Budući da u jednoj obitelji možete imati više ljudi koji koriste isti automobil, Renault je odlučio ponuditi do četiri kartice po vozilu. Svaka kartica također je zabilježila prilagođene postavke za svog određenog vlasnika (postavke radija, položaj sjedala, klima uređaj itd.)

Skratite vrijeme zastoja u radionici. Kako bi kupcima uštedjeli vrijeme prilikom slanja automobila mehaničaru na dijagnostičku provjeru, hands-free kartica pohranjuje podatke kao što su serijski broj i registracija automobila, pojedinosti o vlasniku, opremi, kilometraži, pa čak i tlaku u gumama. Postala je svojevrsna ‘automobilska putovnica’.

Renault Hands-Free kartica u pet ključnih datuma
Tijekom 20 godina od svog nastanka, Renault hands-free kartica prošla je kroz stalne promjene. Što se tiče izgleda, a posebno tehnologije iznutra.

Godine 2001., prva verzija koju je izradio dobavljač opreme Valeo bila je poznata kao ‘praktična’ kartica. Svatko tko drži karticu mogao je zaključati i otključati automobil pritiskom na tipku koja se nalazi na kartici ili na kvaki na vratima. Standardna verzija trebala se koristiti kao daljinski upravljač ili se mogla nadograditi na model bez ruku.

Renault je 2007. podigao letvicu još više. Prilikom nošenja kartice sa sobom, dok je u džepu, vozač mora samo uhvatiti kvaku na vratima da bi se cijeli automobil otključao.

Renault je 2015. lansirao Espace V, monovolumen koji je bio opremljen učinkovitijom i preuređenom verzijom hands-free kartice. Također je sadržavao novu svjetlosnu i zvučnu sekvencu dobrodošlice.

2019. dizajn je preuzeo pravo značenje pojma ‘hands-free’. Auto zaključava i otključava vrata automatski kada se kartica približi ili odnese daleko.

U 2022. godini, potpuno novi Megane E-TECH Electric dodatno će ponijeti hands-free iskustvo. Zahvaljujući učinkovitijim antenama, držač kartice se lako otkriva bez obzira gdje se nalazi u području od 360° oko vozila. Slijed dobrodošlice pokreće se kada se približavaju vozilu, dok kvake na vratima u ravnini – obično skrivene unutar karoserije automobila – iskaču, a poklopac priključka za punjenje se automatski otključava.

Tehnologiju nije teško voljeti, a još lakše je imati negativan stav prema njoj. Ova inovacija je na sreću, velikom broju korisnika prirasla srcu i olakšala im život.

Tekst: Nikola Jurković
Foto: Renault