Tatra T77 (1934.): prvi serijski aerodinamični automobil

Tatra T77, jedan je od najinovativnijih automobila u povijesti, čehoslovačko ‘aerodinamično čudo’, predstavljen 5. ožujka 1934. u Pragu. Zrakom hlađenim 3.4 V8 straga (!), snage 75 KS, razvijao 150 km/h…

Fantastičan luksuzni automobil s motorom iza osi stražnjih kotača u praksi je primjenjivao aerodinamične ideje koje je osmislio Pál Járay (1889. – 1974.).

Veliki mađarski aerodinamičar u češkom je proizvođaču Tatra našao partnera za realizaciju aerodinamičkih analiza i projekata, sa senzacionalnim rezultatima.

No, pouzdani izvori tvrde da je to postignuto na testu modela u omjeru 1/5, čemu idu u prilog i realnije, dokumentirane, no i dalje vrlo impresivne vrijednosti nasljednika: koeficijent otpora zraka Cx 0,36 (T87) i 0,32 (T600).

Tatra T77 je imala koeficijent otpora zraka od samo 0,212!

Istraživanja s linijama karoserije koje će pružati čim manji otpor zraku možemo pratiti gotovo od samih početaka razvoja automobila, no tek sredinom 1930-ih te ideje dospijevaju i u serijsku proizvodnju.

Nigdje tako radikalno kao u Češkoj, gdje Tatra T77 prije gotovo devet desetljeća nudi zaobljene oblike i vertikalnu središnju peraju iznad straga smještenog motora, što je osiguralo i za današnje pojmove senzacionalnu aerodinamiku.

Ako sami koncepti i nisu zaživjeli, neke od naprednih ideja konstruktora Hansa Ledwinke snažno su utjecale na budući razvoj automobilske tehnike.

Bila je zanimljiva po V8 motoru hlađenim zrakom i ugrađenim straga. Iz 3380 ccm ‘ispaljivao’ je 75 KS i postizao 150 km/h. Do 1938. proizvedeno je 249 primjeraka.

Njegovim je predstavljanjem otvoreno novo razdoblje automobilske povijesti  i danas ga se opravdano smatra jednim od najznačajnijih automobila ikada.

Nije sve bilo idealno, preteška i preslabog motora, nije u potpunosti iskoristila prednosti kapljičastog oblika – to će popraviti tek nasljednik Tatra T87.

Nakon četiri prototipa proizvedeno je samo 249 serijskih primjeraka, koji su danas iznimno rijetki, a pretpostavljena im je vrijednost oko pola milijuna eura po primjerku.

 

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata 

Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora

Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine

Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem

Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom

Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač 

Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice

Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora

Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen

Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom

Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima

Inovativni automobili (13): Oldsmobile Custom 8 Cruiser (1939.): prvi automobil s automatskim mjenjačem

Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama

Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!

Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!


Komentari

loading...