Tehnika

Bilo pa prošlo: Olovni benzin, izmišljen 1921., dugo je bio 'in', u EU

Dodavanje olovnog tetraetila u benzin omogućilo je znatno povećanje kompresijskog omjera motora i smanjilo habanje vitalnih dijelova, ali benzinske su pare time postale štetne za zdravlje

Kad se kod automobila 6-voltna instalacija prebacila na 12V?

Većina marki na 12V je prešla 1950-ih, a napon od 6V najduže je ostao u Citroënu 2CV (Spačeku), do 1966., i Volkswagen Bubi, do 1967.

Šokantno: Start-Stop uništava turbopunjač (II) - reakcija na naš tekst

Odgovor mr. sc. Svena Čerleka: Ne mora to baš biti tako! Fordov 1.0 Ecoboost ima posebnu električnu pumpu za vodu, koja radi dok temperatura rashladne tekućine padne na normalnu vrijednost

Bilo pa prošlo: Rasplinjač (karburator, fergazer), uređaj koji tekuće

Izmišljen 1926. omogućio je paljenje goriva i razvoj motora s unutarnjim izgaranjem, smjesu su mogli podesiti samo virtuozi, pa su motori trošili puno goriva i dimili. 'Pomelo' ga ubrizgavanje, neizravno, pa izravno (direktno)...

Evo zašto su niski okretaji motora štetni poput visokih

Otežava se podmazivanje i hlađenje, nastaje rizik pucanja uljnog filma u ležajevima i pojačanog habanja, a vibracije i trešnje povećavaju dinamičko opterećenje

Michelin Flexible Wheel, senzacionalno rješenje za sprječavanje ošteće

Zanimljiva, ali i zahtjevna koncepcija višedijelnih, bočno fleksibilnih naplataka, otpornih na grebanje i oštećenja, rješenje je 'noćne more' vlasnika skupocjenih auta s velikim aluminijskim felgama

Treba li pri izmjeni disk-pločica uvijek tokariti diskove?

Kako bi nove disk-pločice pravilno nalijegale na bokove diskova, preporučljivo ih je tokariti, ali samo ako ima 'mesa' (brazde nisu preduboke), u protivnom, treba ih izmijeniti, obvezno u paru!

Lexus ES uvodi digitalne retrovizore, revolucija u sigurnosti i ergono

LCD monitori u bokovima kabine osiguravat će znatno bolji uvid u zbivanja sa strana automobila, bez skretanja pogleda, a umjesto vanjskih retrovizora ugrađene su kamere u nosačima, koji stvaraju upola manji otpor zraka od klasičnih retrovizora

Što je to: 4WS (4 Wheel Steering)?

Upravljanje pomoću 4 kotača - eliksir za upravljivost pri manjim brzinama te stabilnost i otpornost zanošenju pri većim

Stop zabludama: ne uvodi se električni turbopunjač, nego električni ko

Recept za uklanjanje 'turbo-rupe' i 'viagra za turbomotore': vrijeme odziva električnog kompresora samo je 0,25 s, deset puta kraće nego kod turbokompresora, pa motor djeluje 'eksplozivnijim' i moćnijim nego što stvarno jest

Dobro je znati: što je, u stvari, elastičnost motora?

Pojam elastičnosti motora često se koristi pogrešno, ne samo u običnoj komunikaciji, nego i 'stručnim' tiskovinama, naime turbodizelaši nisu elastični, nego naprosto moćni pri nižim brzinama vrtnje...

Bilo pa prošlo: Comprex, manje učinkovita alternativa turbopunjaču

Mehaničko prednabijanje dinamičkim tlakom ispušnih plinova koje je osiguravalo ravnomjernu radnu karakteristiku, bez 'turbo-rupe'

Dobro je znati: Što je cetanski broj?

Pokazuje kašnjenje u paljenju dizelskog goriva nakon ubrizgavanja - što je veći, manje je kašnjenje i veća otpornost na opasne detonacije u cilindrima

Dobro je znati: Što je oktanski broj?

Broj koji stoji nakon oznake Eurosuper je oktanski broj, a on određuje otpornost određenog benzina na detonantno izgaranje, odnosno samozapaljenje, što je viši, to je bolje

Dobro je znati: Što je to Multilink?

Sinonim za neovisan višezglobni ovjes, koji osigurava najpovoljniju geometriju kotača u svim uvjetima statičkog i dinamičkog opterećenja te poboljšava stabilnost bez remećenja udobnosti

Bilo pa prošlo: Zračno hlađenje automobilskog motora

Nema rizika smrzavanja rashladne tekućine, ali povećava se potrošnja goriva i emisija štetnih plinova

Kako se mijenja filtar goriva u dizelskom motoru?

Ne savjetujemo vam da se sami upuštate u to, jer gorivni sustav treba odzračiti, u protivnom motor se može oštetiti...

Automatizirana vožnja u gradovima: Bosch i Daimler odabiru UI platform

Metodama strojnog učenja razvit će se algoritmi za upravljanje vozilom, mreža elektroničkih upravljačkih jedinica osigurava stotine milijardi upravljačkih operacija u sekundi

Zbog čega supersportski auti imaju pogon na stražnje kotače?

Iz istog razloga kao i bolidi Formule 1, radi boljeg prijenosa snage na podlogu, bez negativnog utjecaja na upravljanje i manjih mehaničkih otpora nego s 4x4

Atkinsonov ciklus: Kompresijski omjer 14:1 moguć je samo trikom

20 posto hoda kompresije ventili ostaju otvoreni, pa se smanjuju usisni gubici, a ostaje cijeli ekspanzijski hod. Koncept kojeg je Mazda uvela 1993., benzincem Skyactiv dovela je do krajnjih granica