Fiat Punto (1999. – 2011): dobar i za manje od 1000 eura, jeftino se održava

Fiat Punto druge generacije bolji je nego što se, često zlonamjerno, priča od talijanskim autima, limarija je otporna na hrđanje, a benzinci Fire ‘neuništivi’ i jednostavni za održavanje…

Fiat Punto prve generacije predstavljen je u jesen 1993., kao nasljednik uspješnog Una. Godinu potom osvaja titulu ‘europskog automobila 1995. godine’ i do ljeta 1999., kad stiže model druge generacije, napravljeno je više od tri milijuna primjeraka.

Fiat Punto II je 2003. redizajniran te dobiva novu masku, s većim farovima. Većina Punta II (gotovo 90 posto) ima provjereni benzinski motor 1.2. serije Fire. Jednostavan, solidan i pouzdan četverocilindraš, razmjerno velikog obujma (1242 ccm) za snagu od 60 KS, rijetko stvara mehaničke probleme.

Jedino ponekad ima problema s elektronikom, što je kod nas često izazvano lošim gorivom. Benzinski modeli imaju osjetljivu upravljačku elektroniku (centralinu), koja se u pravilu ne popravlja, nego mijenja. A poznat problem Fiata je previsok napon instalacije, zbog čega često pregaraju žarulje. Benzinski motori imaju osjetljivu spojku, koja teško traje više od 80.000 km. Kod dizelaša je takvih problema znatno manje.

Fiatovi motori često gube ulje, što je ujedno pokazatelj kvalitete održavanja. Osnovni benzinski motor 1.2 s osam ventila i 60 KS je najisplativiji, jer je izdržljiv, održavanje je jeftino, a ne troši puno. Prilikom kupnje treba obratiti pozornost na propuštanje ulja, na karteru, semerinzima i poklopcu ventila.

Ako primijetite uljne mrlje na donjem dijelu motora, to nije dobar znak, jer ukazuje i na mogućnost da je motor povremeno vožen s premalo ulja. Kod svakog motora je poželjno izmjeriti kompresiju, jer pruža najbolji uvid u njegovo stanje, a kod Fiatovih benzinaca i dizelaša dosta se može vidjeti i po boji ispuha.

Takvi motori više dime tek kad su više potrošeni. Svi Fiatovi motori poznati su po mirnom radu u praznom hodu. Tako mora biti, jer je svako vibriranje i neravnomjeran rad u leru loš znak. Također, ne žudite za često precijenjenim dizelašima 1.3 JTD, koji u prvoj seriji nije bio besprijekoran..

Jer, zašto bi netko prodao takav model, koji u pravilu dobro vuče i malo troši, dok je u dobrom stanju. A kad kupite dotrajalog dizelaša to se može pretvoriti u ‘vreću bez dna’ – turbopunjač, visokotlačna pumpa, brizgalice… A dizelaš je teži i više vibrira, što je loše za prednji dio automobila, nosače motora, ovjes i diskove.

Limarija je otporna na hrđanje te su rijetki modeli Fiat Punto II sa zahrđalom karoserijom, osim ako nije preživio karambol. Problem je u dosta tvrdoj plastici od koje je izvedena unutrašnjost. Zbog koje se kod modela koji često voze po neravnom terenu, ili imaju dizelski motor, armatura brzo rastrese. To smo uočili kod većine starijih dizelaša, a više smeta, nego što objektivno može stvarati probleme.

Slabija mjesta su kuglasti zglobovi prednjeg ovjesa, amortizeri i prednji diskovi. Stanje tih dijelova istodobno pokazuje kako je automobil vožen i održavan, jer nekoliko mojih poznanika, za koje znam da voze pažljivo, s Puntom nisu imali takvih problema. Izbrazdani diskovi dobar su indikator da dotadašnji vlasnik nije mazio automobil (nije slučaj kod testnog). Na to može ukazivati i izgoren stražnji lonac, što je također slabije mjesto Punta.

Električnim servouređaj volana traži provjeru zazora u zupčastoj letvi. Radi se o sklopu koji je dobro dimenzioniran (za razliku od zupčaste letve u Corsi), ali zbog slabog osjećaja i malog otpora na volanu mnogi neumjereno zakreću kotače na mjestu kod parkiranja. Takvo pogrešno rukovanje volanom izaziva preopterećenje zupčaste letve i nakon određenog vremena istroši bokove zubi (povećava se zazor).

Prilikom kupnje osnovnog benzinskog motora 1.2 sa 60 KS, koji su i najčešći rizici su daleko manji nego kod common-rail dizelaša 1.3 JTD. Dobro stanje karoserije može se provjeriti i po preciznosti zatvaranja vrata. Preporučljivo je pregledati podvozje, posebice kuglaste zglobove, diskove i amortizere. Kad se sve zbroji i oduzme, rabljeni Fiat Punto ima našu preporuku to je i jedan od najisplativijih rabljenih automobila dostupnih za manje od tisuću eura.

Važan razlog za to je jednostavno i povoljno održavanje. A ovo su greške i problemi riješeni kroz redovite tvorničke servisne akcije…

PROBLEM
Buka ispod vozila iz područja ručice ručne kočnice.
UZROK
Sajle ručne kočnice olabavljene i dodiruju ploču poda.
POPRAVAK
Prerežite prianjajući nosač na 70 mm x 50 mm i postavite modificirani.

PROBLEM
Lupanje iz mehanizma upravljača u vožnji na lošim cestama. Više izraženo na suvozačevoj strani.
UZROK
Unutarnja greška (istrošenje) zupčaste letve upravljača.
POPRAVAK
Postavite modificiranu zupčastu letvu upravljača, provjerite i podesite poravnanje prednjih kotača.

PROBLEM
Lupanje iz upravljača pri okretanju upravljača.
UZROK
Loša proizvodnja donjeg dijela stupa upravljača.
POPRAVAK
Provjerite je li postavljen modificirani donji dio stupa upravljača. Zamijenite ako je potrebno.

PROBLEM
Zvuk puhanja pri velikim brzinama vozila.
UZROK
Pukotina između ploče poklopca motora i prednje maske.
POPRAVAK
Stavite gumenu zaštitnu traku po punoj duljini prednje maske. Provjerite je li gumena zaštitna traka ispravno postavljena između prednje maske i ploče poklopca motora.

PROBLEM
Pogrešan prikaz brzine.
UZROK
Neispravan signal od davača brzine vozila (VSS) do računala motora (ECM).
POPRAVAK
Postavite modificirani davač brzine vozila (VSS).

PROBLEM
Periodična greška pri startanju, povremeno zatajenje paljenja.
UZROK
Greška u električnim instalacijama motora.
POPRAVAK
Otvorite vod na vrhu poklopca zupčastog remena i pregledajte električni sklop te ga po potrebi izmijenite.

PROBLEM
Broj okretaja ostaje visok (3000/min) nakon otpuštanja zaklopke.
UZROK
Neispravno tijelo zaklopke.
POPRAVAK
Ugradite modificirano tijelo zaklopke.

PROBLEM
Lampica za indikaciju kvara motora (MIL) svijetli.
UZROK
Greška osjetila detonacija (KS).
POPRAVAK
Provjerite konektor električnih instalacija i otpor osjetila detonacija (KS). Zamijeniti dijelove ako je potrebno.

PROBLEM
Slab rad motora.
UZROK
Unutarnja greška davača tlaka punjenja turbine (TC).
POPRAVAK
Zamijenite davač tlaka punjenja TC. Izbrišite pohranjene kodove grešaka.

PROBLEM
Kontrolna lampica tlaka ulja motora blinka (1.3 JTD).
UZROK
Sustav za kontrolu rada motora pali kontrolnu lampicu za tlak ulja motora u trenutku kada je potrebno izmijeniti motorno ulje i uljni filtar, koji su postali kontaminirani regeneracijom DPF-a.
POPRAVAK
Izmijenite motorno ulje i uljni filtar. Resetirajte kontrolnu lampicu za tlak ulja, korištenjem dijagnostičke
opreme.

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: benzinski, 4-cilindarski, blok od sivog lijeva, jedno bregasto vratilo (zupčasti remen), dva ventila po cilindru,
Obujam: 1242 ccm
Provrt x hod: 70,8 x 78,9 mm
Snaga: 44 kW/60 KS pri 5000/min
Moment: 102 Nm pri 2500/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni s pet stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan McPherson, straga polukrut
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 240 mm, straga bubnjevi; ABS+EBV
Gume: 175/60 R 14
Karoserija: kombilimuzina niže klase, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 384 x 166 x 148 cm
Osovinski razmak: 246 cm
Prtljažnik: 295/1080 L
Masa/nosivost: 910/400 kg
Spremnik goriva: 47 l
Krug okretanja: 10,2/10,5 m
Najveća brzina: 155 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 14,3 s
Potrošnja na testu: 7 do 10 l/100 km
Proizvodnja: od 1999. – 2011
Cijena: 5000 do 15.000 kn

U suradnji s Auto Elektrika Novak d.o.o.

Na slici je model nakon redizajna 2003.

Komentari